- Agenția Națională de Administrare Fiscală a publicat marți, 2 iulie, un proiect de ordin privind registrul obligatoriu RO e-Factura în care sunt obligate să se înscrie asociațiile și fundațiile precum și agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori pentru facturile emise începând cu data de 1 iulie 2025.
Ambele categorii de contribuabili au obligația de a trimite solicitarea de a se înscrie în registru până la jumătatea anului viitor.
Proiectul mai prevede că entitățile care fac parte din una din cele două categorii de contribuabili și care încep să desfășoare activități economice după data de 30 iunie 2025 ”au obligația de a solicita înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu înainte de a începe desfășurarea activităților economice”.
Potrivit draftului, Registrul RO e-Factura obligatoriu va deveni operațional de la 1 iulie 2025 și va fi gestionat de Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor. Acesta va fi listat pe pagina de internet a Agenției Naționale de Administrare Fiscală și va cuprinde următoarele informații:
- a) codul de identificare fiscală al contribuabilului
- b) denumirea/numele și prenumele enității/persoanei;
- c) categoria din care face parte, respectiv: ”asociații, fundații, alte asociații fără scop lucrativ/patrimonial, partide politice, culte”, ”agricultori persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori”;
- d) adresa domiciliului fiscal al entității/persoanei;
- e) data la care entitatea/persoana a solicitat înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu;
- f) data înscrierii în Registrul RO e-Factura
Cum se face înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu
Pentru a solicita înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu contribuabilii menționați mai sus completează și transmit formularul (082)“Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu”, prin mijloace electronice de transmitere la distanță până la data de 1 iulie 2025.
Totodată, entitățile care încep să desfășoare activități economice după data de 30 iunie 2025 au obligația de a completa și transmite formularul (082) înainte de a începe desfășurarea activităților economice și vor fi înscrise în registru în termen de 3 zile lucrătoare de la data transmiterii formularului, prevede proiectul de ordin.
În ceea ce privește radierea din Registrul RO e-Factura obligatoriu, aceasta se va face din oficiu de la data radierii din Registrul contribuabililor/plătitorilor, potrivit legii.
Ce informații va putea furniza Registrul RO e-Factura obligatoriu
Potrivit proiectului de ordin, registrul RO e-Factura obligatoriu va permite următoarele:
a) consultarea informaţiilor pentru fiecare entitate în parte, identificată prin codul de identificare fiscală;
b) furnizarea, prin servicii web, a informațiilor din Registrul RO e-Factura obligatoriu. Interogarea registrelor se face pe baza unei liste care conține codul de identificare fiscală al entității și/sau denumirea/numele, prenumele. Răspunsul serviciului web furnizează informații privind denumirea/numele, prenumele și adresa la care își are domiciliul fiscal fiecare entitate care figurează în registru, starea (figureaza/nu figureaza) la data solicitată de către persoanele interesate, denumirea registrului în care figurează înscrisă (Registrul obligatoriu), categoria din care face parte entitatea înregistrată, precum și precum și intervalul de înregistrare corespunzător datei solicitate.