Antreprenorii au început să fie sunați de ANAF pentru a se prezenta în vederea unor inspecții fiscale. Unii au crezut că e o glumă și au închis telefonul în nas inspectorilor. O altă problemă cu care se confruntă aceștia este legată de verificarea documentară: nu știi de unde începe și se lasă, în multe cazuri, direct cu decizii de impunere. Specialiștii consideră asta ca fiind un abuz.
- Luisiana Dobrinescu: Fără să știm, a început o procedură de verificare documentară, nicidecum n-am avut formularea unui aviz de inspecție să știm și noi că suntem într-o procedură ce se poate finaliza cu o decizie
- Miruna Enache (EY): Am un alt caz. Nu au specificat că au identificat un risc fiscal sau ceva de genul ăsta. Ne-am trezit cu draft de decizie și cu 5 zile în care să venim cu un punct de vedere
- Mitel Spătaru: Strategia Antifraudei din ultima vreme este să înceapă cu controale, să emită procesul-verbal pe repede înainte și apoi să te trezești, direct, cu draful de decizie de impunere, fără cerere de informații suplimentare
- Doru Dudaș (CCF): Aspectele procedurale trebuie discutate serios cu ANAF și corectate în primul rând legislativ, pentru a restabili echilibrul și rezonabilitatea în raporturile autorității fiscale cu contribuabilii. Altfel, abuzurile vor continua.
Luisiana Dobrinescu, managing partner Dobrinescu Dobrev SCA, a povestit un caz recent la TaxEU Forum.
„M-a sunat un client care a spus că are neapărată nevoie să fie asistat la Fisc”, amintește ea.
Când a întrebat de ce, răspunsul a fost clientului a fost:
„Am închis de 2 ori telefonul. M-au sunat de 2 ori să mă duc în altă localitate, eu fiind din București, pentru că fac obiectul unei inspecții fiscale cu toate actele de pe ultimii 5 ani. Am crezut că e o glumă, că mi se face o farsă, și am închis telefonul. Apoi au sunat din nou: Haideți domnule, lăsați-mă în pace că cine știe ce prieten vrea să-mi facă o farsă”, spunea clientul.
Răspunsul de la celălalt capăt al firului: „Nu, chiar suntem de la ANAF”.
„Cum sunteți de la ANAF prin telefon? Eu așa ceva n-am mai pomenit”, a continuat clientul.
Situații asemănătoare au fost confirmate și de alte persoane din sală. Unele se întrebau de unde au inspectorii numerele lor de telefon.
Această procedură are legătură cu verificarea documentară, care nu se vede în Registrul unic de control pentru că nu se trece acolo.
Unele proceduri de verificare documentară încep fără să fie informați contribuabilii
„Avem situații în care în urma unei notificări de evaluare a conformării voluntare, prin care ni s-a adus în atenție o anumită tranzacție pentru care nu s-a colectat TVA, am transmis documente. Am arătat de ce nu s-a colectat TVA: că nu era supusă TVA. După care, fără să știm, a început o procedură de verificare documentară, nicidecum n-am avut formularea unui aviz de inspecție să știm și noi că suntem într-o procedură ce se poate finaliza cu o decizie”, povestește Luisiana Dobrinescu.
Practic, spune ea, s-a primit deja draftul unei decizii de impunere în cadrul unei verificări documentare.
„Până la acel moment a existat zero interacțiune între organul fiscal și contribuabil ca să-și exprime punctul de vedere”, a spus ea.
Miruna Enache, partener în cadrul departamentului de asistență fiscală al EY România, a povestit un alt caz.
„Am și eu un caz în care solicitările ANAF au fost de natură contabilă. Inspectorii ANAF au sunat și au cerut în mod specific balanță, jurnale… aparent nimic în neregulă. Nu au specificat că au identificat un risc fiscal sau ceva de genul ăsta. Ne-am trezit cu draft de decizie și cu 5 zile în care să venim cu un punct de vedere”, a arătat Enache.
Ea își amintește că în cele 5 zile a fost foarte greu să răspundă, adică să adreseze toate punctele puse în acea decizie.
„Noi voiam să venim cu toate argumentele posibile. Argumentele erau foarte multe, mai ales pe zona de deductibilitate a cheltuielilor cu serviciile. Trebuie să ne uităm pe fiecare linie din scopul contractului respectiv ca să vedem ce documentație avem în spate. Chiar aveam, dar nu ne-a cerut nimeni”, a mai spus Miruna Enache.
Multe verificări documentare se încheie direct cu decizie de impunere
„Observăm o planificare a ANAF de a fi foarte eficienți pe colectare prin proceduri foarte rapide. Verificare documentară: PAC, decizie de impunere. În ultima lună au apărut multe cazuri în care la verificările documentare s-au încheiat direct cu procese-verbale”, a explicat Luisiana Dobriescu.
A povestit și despre un caz pe care-l are în care s-a primit doar o notificare ca să trimită niște documente.
„Ni se comunică procesul-verbal de constatare a contravenției cu amendă de zeci de mii de lei. Au considerat că un stoc de marfă nu trebuia, în cazul unei operațiuni triunghiulare, să fie înregistrat în contul de stoc de marfă – 371. N-au spus unde. Pentru procesele-verbale pe care aceste autorități le pot emite (Antifrauda – ANAF), singurul remediu este judecătoria. Judecătoriile vor începe să fie din ce în ce mai asaltate de contravenții izvorâte din fiscal și foarte dificile”, explică Luisiana Dobriescu.
Conform declarațiilor sale, Antifrauda are autoritatea, mai nou, ca în loc de proces-verbal să emită decizie de impunere.
Mitel Spătaru, tax partner la Crowe România, a amintit că și organele antifraudă au dreptul să procedeze la verificări documentare.
„Strategia lor din ultima vreme este să înceapă cu controale antifraudă, să emită procesul-verbal pe repede înainte și apoi să te trezești, direct, cu draful de decizie de impunere, fără cerere de informații suplimentare, argumentând că ei deja au văzut informațiile și apoi e mai mult de muncă pentru avocați”, a declarat Spătaru.
Notificarea de conformare, spune el, așa cum este în Codul de procedură fiscală, este în cadrul procedurii de inspecție fiscală și în cadrul verificării situației fiscale personale, nu și la verificarea documentară.
„Întrebarea: Cum e cu verificarea asta documentară? De unde începe? E un abuz”, susțin reprezentantul Crowe România.
Trei probleme de fond
Există 3 probleme de fond care sunt în neregulă în legătură cu aceste proceduri fiscale relativ noi, a susține Doru Dudaș, fost vicepreședinte ANAF și director general în Ministeru Finanțelor, actual director executiv al Camerei Consultanților Fiscali.
- Posibilitatea fiscului de a emite decizie de impunere în urma unei verificări documentare
- Competența antifraudei pentru efectuarea de verificări documentare
- Lipsa informării contribuabilului cu privire la începerea unei verificări documentare asupra lui.
„Aceste trei aspecte procedurale trebuie discutate serios cu ANAF și corectate în primul rând legislativ, pentru a restabili echilibrul și rezonabilitatea în raporturile autorității fiscale cu contribuabilii. Altfel, abuzurile vor continua”, a mai spus Dudaș.