Autostrada A8: contracte de aproape 6 miliarde de lei pentru 47 de kilometri în zona montană
Autostrada A8: contracte de aproape 6 miliarde de lei pentru 47 de kilometri în zona montană

Autostrada A8: contracte de aproape 6 miliarde de lei pentru 47 de kilometri în zona montană

Compania Națională de Investiții Rutiere a semnat miercuri contractele pentru proiectarea și execuția a două noi loturi din secțiunea montană a Autostrăzii Unirii A8, care va traversa și județul Mureș.

Cele două contracte vizează lotul 1C Sărățeni – Joseni, cu o lungime de 32,4 kilometri, și lotul 1D Joseni – Ditrău, de 14,4 kilometri. Valoarea totală a celor două contracte se ridică la aproape 6 miliarde de lei, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile și de la bugetul de stat.

Lotul Sărățeni – Joseni, care se desfășoară pe teritoriul județelor Mureș și Harghita, are o valoare de aproape 5 miliarde de lei și va fi realizat în 54 de luni de o asociere de firme din România și Bosnia-Herțegovina. Complexitatea acestui tronson este dată de cele 39 de poduri și pasaje, trei tuneluri unidirecționale și șase structuri pentru trecerea animalelor sălbatice. Lungimea totală a pasajelor și tunelurilor este de aproximativ 16 kilometri, reprezentând jumătate din întregul lot. Cel mai lung pasaj va avea 1.736 de metri, iar cel mai înalt viaduct va atinge 45 de metri.

Al doilea contract, pentru lotul Joseni – Ditrău din județul Harghita, are o valoare de 820 de milioane de lei și o durată de execuție de 34 de luni. Lucrările vor fi realizate de o asociere româno-bulgară și includ 21 de pasaje și viaducte, precum și un nod rutier la Ditrău.

Tot miercuri a fost semnat și contractul de supervizare pentru lotul 2A Ditrău – Grințieș, cel mai lung și mai dificil tronson al Autostrăzii Unirii, cu o valoare de 49 de milioane de lei.

”Așteptăm acum Ordinul de Începere a Lucrărilor – OIL! Eu personal voi continua să fac tot ce ține de mine pentru acest proiect, în așa fel încât în 2027 să avem utilaje pe tot sectorul montan. Pentru asta sunt hotărât să merg înainte. Primul contract de proiectare și execuție, cel pentru lotul 1C Sărățeni-Joseni a fost semnat cu o asociere de firme din România- UMB și Bosnia-Herțegovina, pentru o valoare de aproape 5 miliarde lei. Durata de realizare este de 54 de luni finanțarea fiind asigurată din fonduri europene și de la Bugetul de Stat. Al doilea contract de proiectare și execuție este pentru lotul 1D Joseni-Ditrău, cu o lungime de 14,4 kilometri și o valoare de 820 milioane lei. Constructor este o asociere de firme din România și Bulgaria. Lotul 1D Joseni-Ditrău din județul Harghita are o durată de realizare de 34 de luni. Finanțarea este asigurată din fonduri europene și de la Bugetul de Stat. Viitorul se construiește acum, viitorul nu se așteaptă”. Cătălin Urtoi, membru în CA al CNIR, pentru Punctul.

Directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, a declarat că în doar un an de la lansarea procedurilor, compania a reușit să semneze contracte cu o valoare totală de 18 miliarde de lei pentru toate cele patru loturi din secțiunea montană, de la Sărățeni la Pipirig. Potrivit acestuia, anul 2026 va fi dedicat proiectării, iar primele utilaje ar putea ajunge în teren tot anul viitor, având în vedere că unul dintre loturi are o durată de proiectare de doar 10 luni.

Maria Manu