Iată povestea REALĂ. Relaxați-vă, luați niște popcorn și un calmant și citiți cu atenție dacă vreți să înțelegeți. Începem în 2007 când s-a derulat licitația și realizarea studiului de pre-fezabilitate făcut pe genunchi de către defuncta Iptana, firma de proiectare de casă a CNAIR, pardon CNADNR. O cariocă groasă pe hartă.
Ajungem repede în 2009 cu licitații și apoi 2010 până la început de 2011 cu întocmire studii de fezabilitate pe 3 sectoare: Târgu Mureș-Ditrău (Search, 3,3 milioane lei), Ditrău-Târgu Neamț (Iptana, 3,8 milioane lei), Târgu Neamț-Iași-Ungheni (Inocsa, 3,14 milioane lei). Bani de nimic, aproximativ 0,03% din valoarea estimată a autostrăzii când experții recomandă vreo 2%. Documentații făcute din birou și băgate la sertar.
Martie 2012: Comisia Europeană acceptă A8 în rețeaua TEN-T Core, adică este coridor principal de transport rutier la nivel comunitar. Vine iulie 2012 când se aprobă indicatorii tehnico-economici: 8,9 miliarde euro costuri estimate pentru 311 kilometri de autostradă.
2013. Să râdem cu Ponta și Șova. Bâlbe și poticneli cu-al lor minister al „Marilor Proiecte”. A8 ba e prioritate, ba nu. Nu se mișcă nimic, an irosit complet.
30.05.2014. Se lansează trei licitații de actualizare a studiilor de fezabilitate vechi din 2009/2010 la costuri ceva mai aproape de realitate: 99,1 milioane lei pe toate cele trei secțiuni însă se contractează doar tronsonul Târgu Mureș-Ditrău, cu Search, pe suma de 22,7 milioane lei. Preț de vreo 7 ori mai mare decât la maculatura ieftină anterioară, dar tot puțin ca să iasă ceva de calitate. Celelalte două sunt anulate, rămânem cu ce aveam în 2010, adică nimic.
Contractul cu Search se semnează în 20.05.2015. Iulie 2015-septembrie 2016: nu există finanțare, contractul este suspendat de CNAIR. Ordinul de începere este dat în 20.11.2016.
Decembrie 2016: șase-șase vine Curtea de Conturi și apoi apare și DNA! Funcționarul român rămâne ca căprioara în fața farurilor și, în loc să explice organelor de control de ce este nevoie de actualizarea studiilor, bagă capul în nisip ca struțul și blochează complet atât contractul cu Search, cât și re-lansarea licitațiilor similare pe Ditrău-Târgu Neamț și Târgu Neamț-Iași. 8 luni de zile nicio veste, niciun fel de asumare a răspunderii.
Data stelară 10.08.2017. La o conferință cu organizațiile de mediu la care am participat și noi, chiar la Ditrău, CNAIR anunță din senin că reziliază contractul cu Search, motivând că „studiile” vechi din 2010/2011 sunt bune și pot sta la baza licitației de lucrări. De fapt nu, nu pot sta.
Organizația noastră cere, OBSESIV, în nenumărate rânduri de la înființarea din mai 2015 și până în 2018, revizuirea studiilor din 2010-2011. Pe forumul nostru, în arhiva Facebook dar și în presă există aceste dovezi ale luptei noastre neobosite pentru Autostrada A8.
Dar șefii CNAIR fac exact invers: ne sfidează cu nerușinare și reziliază PE FURIȘ contractul semnat cu Search în 19.01.2018, deși nu erau obligați. API este SINGURA VOCE care anunță rezilierea (link: http://bit.ly/2GqjIBZ) și care, la reacția CNAIR, explică, argumentat cu documente, prostia și nemernicia deciziei: https://bit.ly/3aqnPPB.
Blocaj total. Timpul trece, leafa merge! Adunăm încă un an aruncat pe geam. Vă aduceți aminte de Neaga? Narcis Neaga, șeful CNAIR. Promite în 06.07.2018 că lansează în „trimestrul IV 2018” licitațiile cerute exasperant de noi.
Realitatea? Nu se întâmplă nimic. Ministrul Lucian Șova anunță că se actualizează Târgu Mureș-Ditrău-Târgu Neamț, iar de acolo până la Iași se face PPP. Doar o fumigenă. 2018 este daună totală cu povești PPP vândute de guvernul Dăncilă.
În 29.11.2018 Parlamentul aprobă în premieră Legea Autostrăzii A8 (nr. 291/2018), completată în octombrie 2021 cu o ordonanță care dă și termene de finalizare: sfârșit de 2026 pe Târgu Neamț-Iași, respectiv de 2030 pentru zona montană până la Târgu Mureș. Am susținut și noi inițiativa însă, fără sancțiuni, legea este doar o palidă „asumare” politică și cam atât, realitatea tehnică fiind cea pe care o citiți în aceste rânduri.
Într-un final, în 05.02.2019, CNAIR scoate la licitație completarea studiului de fezabilitate al Autostrăzii A8 Târgu Mureș-Târgu Neamț. Am explicat atunci (link: http://bit.ly/2CoNCUo) de ce prețul estimat de 30 milioane lei pentru 211 kilometri este o glumă. Proastă. De fapt, și mai proastă este vestea că, în 27.05.2019, se atribuie contractul spaniolilor de la Acciona pe doar 17,6 milioane lei fără TVA, având un singur concurent, pe cei de la Search.
Prin comparație, contractul REZILIAT cu Search pe cei aproximativ 100 kilometri Târgu Mureș-Ditrău a fost de 22,7 milioane lei, iar cu Acciona s-a parafat înțelegerea pentru 211 kilometri pe doar 17,6 milioane lei. Aici este sursa problemelor care ne duc în prezent… și despre care vom vorbi mâine.
În 01.09.2020, CNAIR lansează licitația și pe Târgu Neamț-Iași-Ungheni. Pe lângă completarea SF, se face și proiectul tehnic. CNAIR primește 3 oferte în 25.11.2020 și în 13.04.2021 atribuie contractul celor de la Consitrans. Valoare estimată pentru 100 kilometri? 62 milioane lei, iar Consitrans câștigă cu 58,8 milioane. Vom discuta pe îndelete în curând.
Comunitatea noastră monitorizează Autostrada A8 de aproape 11 ani. Vedeți primele mesaje din toamna lui 2011 de pe Forumul PeUndeMerg. Iar din mai 2015 luptăm oficial, prin Asociația Pro Infrastructură, pentru Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași. Și vom continua, indiferent de cât gunoi este aruncat gratuit în noi (din toate părțile) și în ciuda prostiei și relei-voințe de care au dat dovadă autoritățile.
Un articol publicat de Asociația Pro Infrastructură
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.