Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a reziliat contractul de realizare a unui studiu de fezabilitate pentru sectorul de autostradă Iași-Tg.Mureș. Cu doar două săptămâni în urmă, Lucian Șova, ministru propus la Transporturi, reamintea că autostrada are termen de realizare 2020 în Master Planul Transporturi.
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a reziliat contractul privind actualizarea studiului de fezabilitate pentru tronsonul Târgu Mureş – Ditrău din Autostrada A8, la capătul unui an în care nu a mișcat o hârtie în privința acestui studiu.
„Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere îşi bate joc în continuare de Moldova prin rezilierea contractului (în data de 19 ianuarie 2018) privind actualizarea studiului de fezabilitate pentru tronsonul Târgu Mureş – Ditrău din Autostrada A8. Prin această decizie catastrofală, la 159 de ani de la Mica Unire, în anul Centenarului Marii Uniri, CNAIR condamnă Moldova la subdezvoltare şi izolare. Nevoia stringentă a unei autostrăzi care să lege Moldova de Transilvania (şi mai departe de Europa) a ajuns unul dintre cele mai mediatizate subiecte datorită societăţii civile tot mai implicate”,
se spune într-un comunicat al Asociaţiei Pro Infrastructura, ONG care a oferit în premieră informația.
Autostrada Tg Mureș Iași este împărțită în trei sectoare, respectiv Tg Mureș – Ditrău (județul Harghita), Ditrău -Tg Neamț (județul Neamț) și Tg.Neamț – Ungheni( județul Iași).
Contractul pentru sectorul ardelean al autostrăzii a făcut obiectul unor controale derulate de Curtea de Conturi, urmate de deschiderea unei cercetări a DNA.
Contractul a făcut obiectul unor divergențe și neclarități între CNAIR, Curtea de Conturi, Agenția Națională de Achiziții Publice. Anul trecut, într-un comunicat de presă, CNAIR făcea istoria acestui proiect:
”CNAIR SA a semnat contractul de servicii pentru Proiectul „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu – Mureş – Ditrău” în data de 20 mai 2015. Contract aferent sectorului de Autostradă Târgu Mureş – Ditrău face parte din coridorul Autostrăzii Târgu Mureş – Ditrău – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni. În perioada 15 iulie 2015 – 30 septembrie 2016 (peste un an! – n.red.) contractul a fost suspendat din cauza lipsei de finanţare. Deşi pe data de 20 noiembrie 2016 a fost emis ordinul de începere a Contractului de Servicii, anumite aspecte consemnate în răspunsul Curţii de Conturi au dus la o nouă suspendare a contractului în data de 20 decembrie 2016. Ca atare, în cadrul contractului „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureş – Ditrău” a fost prevăzută realizarea unei Analize Multicriteriale în baza căreia urmează să fie determinată varianta finală a traseului autostrăzii Târgu Mureş – Ditrău. În prezent (primăvara lui 2017 – n.red.) se aşteaptă răspunsul Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice referitor la consilierea metodologică privind modul de interpretare şi aplicare a prevederilor art. 104, alin (8) din Legea 98/2016”,
spunea CNAIR într-un comunicat de presă, destul de neclar.
Care erau aspectele sesizate de Curtea de Conturi. Organismul de control acuza faptul că valoarea contractului semnat cu AECOM-Consitrans și Search era de câteva ori mai mare decât cea a altui contract mai vechi, ce avea drept obiect tot un studiu de fezabilitate pe acest sector.
CNAIR minimalizează rezilierea
Reprezentanţii CNAIR precizează că acest contract a încetat de drept pentru că, timp de 12 luni, nu s-a desfăşurat nicio activitate în baza sa.
„Este impropriu spus că s-a reziliat contractul. Contractul a încetat în baza unei clauze contractuale care spune aşa: dacă timp de 12 luni nu există activitate pe contractul respectiv, nu se furnizează materiale, contractul încetează de drept. Acesta este motivul pentru care acest contract, practic, a încetat: pentru că timp de 12 luni nu s-a desfăşurat nicio activitate pe el. Practic, prin acest contract, ar fi trebuit să se facă revizuirea studiului de fezabilitate din 2010. Dar a venit Curtea de Conturi în urmă cu câţiva ani şi a spus că nu se justifică o nouă cheltuială având în vedere că există un studiu de fezabilitate din 2010. A intrat şi DNA pe fir, care a verificat motivele pentru care s-a ajuns la încheierea unui noi contract. Ca atare, contractul a fost suspendat, o scurtă perioadă a fost desuspendat, după care a fost suspendat din nou, iar acum a încetat de drept”,
a explicat, pentru Agerpres, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Şerbănescu.
Pro Infrastructura afirmă că CNAIR va trebui să re-lanseze licitaţia pentru completarea acestui studiu, însă compania de drumuri răspunde că studiul de fezabilitate din 2010 poate fi folosit şi, eventual, actualizat punctual.
„În mod normal, având deja un studiu de fezabilitate din 2010, în cel mai rău caz ar trebui o actualizare punctuală pe studiul respectiv de fezabilitate, dar per ansamblu poţi să îl foloseşti. În momentul în care tu faci actualizări punctuale, poţi da drumul la documentaţia pentru proiectare şi execuţie şi doar punctual, în cazul în care constaţi că sunt anumite chestiuni în timpul procedurii, poţi să mai ceri anumite amănunte. Dar nu ar trebui să blocheze în sine începerea proiectului. Acest proiect pot spune că este oarecum în grafic”,
a subliniat Şerbănescu.
Este oare declarația lui Alin Șerbănescu un semn că CNAIR pregătește în mod riscant demararea licitației pe un studiu de fezabilitate vechi de peste opt ani?
„Teama nejustificată în urma controalelor Curţii de Conturi şi DNA (în urma cărora CNAIR a decis suspendarea, pentru mai mult de 12 luni, a contractului proaspăt reziliat), fuga de răspundere şi incompetenţa”
sunt cauzele acestei situații, spune Asociația Pro Infastructura.
Alin Goga, fost jurist în cadrul CNAIR crede că rezilierea contractului este o eroare majoră care va întârzia cu cel puțin doi ani proiectul. El spune că în ultimul an nu s-a întâmplat nimic în acest proiect și că, după concluziile trase de Curtea de Conturi, contractul dintre CNAIR și AECOM – Consitrans- Search trebuie renegociat.
”Curtea de Conturi nu este organ jurisdicțional, și-a spus opinia. CNAIR trebuia să cheme firmele la negocieri și să le arate concluziile Curții de Conturi. Contractul trebuie renegociat, trebuia să aibă loc o ajustare a prețului. Ceea ce s-a întâmplat este o sabotare a Moldovei”,
spune el.
Rezilierea, bucurie sau necaz pentru Lucian Șova?
Vestea ar trebui să nu fie una pozitivă pentru Lucian Șova (a nu se confunda cu Dan Șova, fostul ministru al Infrastructurii) , ministru propus al Ministerului Transporturilor. Aceasta deoarece cu doar două săptămâni în urmă, Lucian Șova, de origine din Bacău, dădea ca sigură realizarea autostrăzii până în 2020.
„În Masterplanul de Transport există atât autostrada Ungheni-Iași-Târgu-Mureș, cât și Bacău – Brașov, în etape diferite, prima în exercițiul financiar până în 2020, cealaltă din 2020”,
spunea el.
Șova care din punct de vedere electoral s-ar putea să aibă un interes electoral mai puternic ca autostrada Iași – Bacău- Brașov să fie făcută prima spunea că ”proiectul Iași – Târgu Mureș (are… – n.red.) unele tromsoane blocate de anchete DNA, alte tronsoane blocate de chestiuni de mediu, alte tronsoane neîncepute”.
Moldova, o regiune ignorată investițional
Aceasta este concluzia unei analize prezentate în Parlament, Comisia de specialitate Transporturi, de către deputatul PNL deputatul PNL, Marius Bodea. El spune că la Ministerul Transportului, ordonatorul de credite cu cel mai amplu buget, investiţiile programate pentru 2018 în judeţele Moldovei sunt practic inexistente. În acest moment, Moldova primeşte din bugetul de investiţii doar 2,3%.
Investiţiile din bugetul Ministerului Transporturilor repartizate pe cap de locuitor din Regiunea de Nord-Est sunt doar de 42 de euro, în timp ce la nivelul Regiunii Sud-Muntenia sunt de 14 ori mai mari, ajungând la 605 euro.
Sursa: Digi 24
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.