Casa de Asigurări de Sănătate Mureș primește în această perioadă, a vacanței, circa 100 de cereri de carduri europene de sănătate pe zi. Potrivit Rodicăi Biro, președinte, director general al al CAS Mureș, acest document care atestă calitatea de asigurat pe teritoriul Uniunii Europene și permite accesul la servicii medicale care devin necesare pe durata deplasării – servicii medicale de urgență – în aceste țări a fost înlocuit cu un certificat de înlocuire al cardului european, care se emite la sediul CAS.
”Este o procedură care se realizează prin intermediul CAS, se depune o cerere-tip, care este publicată pe site-ul nostru, însoțită de un document justificativ al calității de asigurat. Cardurile europene pot fi emise și pentru copii, în baza certificatului de naștere, are valabilitate 2 ani. De la sfârșitul anului 2018, din păcate, cardul european nu se mai emite, este înlocuit de un certificat de înlocuire al cardului european, care se emite la sediul CAS. Cred că acestea este motivul pentru care în general aglomerarea la ghișee e mai mare decât în altă perioadă, avem încă un document în plus, de care ne ocupăm noi. Din păcate, sistemul care funcționa prin emiterea cardului și distribuirea lui la domiciliu este întrerupt momentan. Certificatul deține toate informațiile necesare, este un format conform Regulamentului european și trebuie acceptat de orice stat din UE. (…) Se vede din numărul mare de solicitări pe care-l avem în ultima perioadă că a venit vacanța, toată lumea pleacă cu familia, avem 100 pe zi. Datorită suprasolicitării sistemului informatic, recomand să se ceară cu minim 5 zile înainte, ca să evităm orice risc care vine din nefuncționalitatea sistemului informatic”, a declarat Rodica Biro.
Potrivit acesteia, certificatul este emis în limba română și nu necesită traducere, fiind vorba de un formular tipizat, care respectă rubricile din Regulamentul european. Excepție fac unele clinici private din străinătate care nu au contract cu Casele de Asigurări sau fonduri mutuale și ca atare nu recunosc serviciile respective, pentru că nu le pot deconta, a spus Biro, arătând că a avut semnale în acest sens și le recomandă tuturor să se informeze în prealabil dacă există o astfel de situație. Pe de altă parte, dacă se întâmplă ca o persoană să plece fără acest certificat care atestă calitatea de asigurat, nu e o problemă, pentru că se poate trimite pe fax sau email din România.
În ce privește asigurările suplimentare pe care unii le încheie, ca o formă suplimentară de asigurare, pe lângă cardul european, Biro a spus că nu recomandă să se facă acest lucru. Ele eventual ele pot fi utile în cazul unor sportivi care participă la competiții în străinătate și există riscul unei incapacități temporare, a precizat aceasta.
”E foarte important ca toți cei care pleacă în primul rând să vine să solicite cardul european, e o garanție a calității de asigurat și a drepturilor integrale pe care le are. Asigurările suplimentare pot fi făcute atunci când scopul eventual al deplasării e unul de competiție, pentru sportivi care participă la niște competiții, în situații în care ar putea să existe probleme privind decontarea sumelor și diferența între asigurarea prin card european și cea pe care o faci contra cost, acolo este stabilit un plafon al cheltuielilor, o sumă care poate fi acoperită pe riscul de incapacitate temporară. Lucrurile uneori pot să fie cu totul și cu totul altfel, adică acea asigurare să fie insuficientă, dacă gravitatea problemelor care pot să apară este foarte mare. Chiar am avut cazuri de acest gen și a fost o problemă”, a mai arătat Biro.