În Postul Învierii Domnului, la Tîrgu-Mureș au avut loc mai multe conferințe duhovnicești, menite să aducă mai multă lumină și înțelegere a realităților de astăzi în sufletele participanților. Dintre aceste conferințe, am ales să vă prezentăm una cu un subiect mai deosebit: vindecările paranormale. De fapt, conferința s-a numit „Despre vindecările paranormale (homeopatie, reiki, bioenergoterapie, radiestezie etc.) și a fost susținută de prof. dr. Ioan Vlăducă (biomatematician, autorul mai multor cărți și profesor de apologetica ortodoxa, în prezent predă la Școala Brâncovenească din Constanța și susține conferințe prin țară) și de Protosinghel Iustin Petre, starețul Mănăstirii „Sf. Ioan Casian” din Constanța, în amfiteatrul Colegiului Național „Al. Papiu Ilarian”. Discuțiile s-au purtat în jurul ideii că numeroase practici de vindecare de astăzi, deși par inofensive, au în spatele lor o adevărată filosofie extrem orientală, străină de creștinism, care pune în mare pericol însăși sufletul omului care acceptă să fie implicat în astfel de „vindecări paranormale”. În cadrul articolului, vom prelua atât idei de la conferință, cât și din cartea „Despre vindecări paranormale”, lansată atunci de Ioan Vlăducă.
Importanța temei
Ioan Vlăducă arată în cartea sa că, după revoluția anticomunistă, România „a fost invadată de o mulțime impresionantă de „vindecători” și „călăuzitori spirituali”, adepți ai doctrinelor extrem-orientale”, cu consecințe extrem de grave: îndepărtarea de Ortodoxie, posedarea demonică, îmbolnăvirea psihică, destrămarea familiilor. Astfel, mulți români recurg la practici păgâne, cum ar fi: acupunctura, ayurveda, homeopatia, radiestezia, clarviziunea, yoga, ezoterism ș.a. Aceste practici sunt periculoase fiindcă au în spate ori pseudo-știință, ori filosofii sau religii extrem orientale, deși uneori „medicii” care le practică ascund acest adevăr.
Astfel, prof. dr. Ioan Vlăducă a spus că nu e nimic rău în a urma un tratament, atâta vreme cât acesta se realizează ca urmare a unor concluzii științifice și nu a unor concluzii pseudo-științifice (cum de exemplu este adeseori cazul homeopatiei), și atâta vreme cât acest tratament nu se bazează pe principii străine de creștinism (cum de exemplu, este cazul acupuncturii). „Trebuie făcută o distincție între ceea ce este științific și ceea ce este pseudo-științific. Există la ora actuală o dictatură a pseudo-științei. Suntem bombardați cu informații pseudo-științifice, începând de la evoluționismul pe care-l învățăm din clasele mici, până la încălzirea globală care are o inversiune cauzală, există încălzire globală, dar nu cu o cauzalitate bine definită”, a precizat Ioan Vlăducă.
Medicină cu substrat extrem-oriental
„Toate practicile „medicale” paranormale practicate în România se bazează pe doctrine extrem-orientale. Acupunctura se bazează pe doctrina daoistă întemeiată de Lao Zi (sec. VI î.Hr.). Ea a fost adusă în Europa de misionarii iezuiți din Extremul Orient.
Homeopatia se bazează pe doctrina daoistă a supremației golului față de plin. Primul care a folosit doze infinitezimale a fost medicul chinez Hua Tuo (141-208), adept al daoismului.
Radiestezia provine din șamanism. În tehnica șamanică qilaneq, demonii răspundeau prin efecte mecanice la întrebările puse de vrăjitori. Pentru a justifica folosirea unor coroane metalice, unii bioenergoterapeuți sau radiesteziști se bazează pe utilizarea coroanelor ritualice în Egiptul antic și pe faptul că în Tibet, la confirmarea fiecărui dalai lama, membrii conclavului de confirmare, la ceremonie își pun coroanele și intră într-o stare de „delir profetic”.
Reiki este o practică japoneză foarte veche, redescoperită de către Mikao Usui în anii 1919-1920. Yoga este o practică budistă. Despre renumitul guru tiberian Padma Sambhava se spune că a convertit la doctrina tantrică și pe unii demoni”, a scris Ioan Vlăducă în „Despre vindecări paranormale”.
Homeopatia – efecte da, bază științifică nu
O parte importantă a conferinței a fost dedicată homeopatiei. Cităm în continuare câteva dintre cele mai interesante idei prezentate de Ioan Vlăducă despre homeopatie: „Mulți oameni consideră că homeopatia este un tratament cu plante. În realitate, homeopatia nu este un tratament cu plante pentru simplul motiv că nu există substanțe active în remediul homeopat în urma procedurii de obținere a acestui medicament. [… ]Se pleacă de la o tinctură de plante și se diluează în etape succesive, se dinamizează. La diluțiile foarte mari substanța activă nu mai este pusă în evidență de nici un aparat. În schimb medicamentul homeopatic, cu cât este mai diluat cu atât este mai activ. Deci nu este o șarlatanie. […] Medicamentele homeopate chiar au efect. Efectul este cu atât mai puternic cu cât diluția este mai mare, deci medicamentul este mai diluat, mai sărac în principiile active de la care s-a pornit. […] Concomitent s-a observat și o inversiune a efectului. Adică remediul homeopatic are efecte în general inverse decât planta medicinală de la care s-a pornit. La ora actuală nu există un model acceptat în unanimitate de comunitatea științifică internațională care să explice modul de acțiune al homeopatiei. […] Conductivitatea electrică a medicamentului homeopat lichid depinde de volum, lucru care nu are o explicație în fizica actuală. Nu ar trebui ca acest parametru să depindă de volum. Conductivitatea electrică depinde de material, nu de volum. Medicamentele homeopate au bulversat nu atât lumea medicală, ci domeniul fizic, deoarece nu se cunoaște explicația fizică a acestor aspecte. În lipsa unei explicații științifice, cărțile de homeopatie abundă de pseudo-știință. Se înlocuiesc explicații științifice cu explicații pseudo-științifice. Ceea ce mă deranjează la homeopatie este faptul că în loc să aștepte o confirmare științifică a modului de acțiune, unele cărți de homeopatie, care adeseori ajung în mâna medicilor homeopați din România, folosesc informații pseudo-științifice. […] Homeopatia este de origine daoistă, provine de la medicii chinezi din antichitate care foloseau o formă specială de homeopatie, o combinație între acupunctură și homeopatie”.
Concluziile le putem trage din cartea mai sus amintită: homeopatia se bazează pe concepții extrem orientale – „însăși folosirea diluțiilor infinitezimale pentru îndepărtarea substanțelor active se bazează pe principiul daoist al supremației golului față de plin; […] homeopatia ignoră darul lui Dumnezeu, inversând efectele terapeutice ale plantelor medicinale și eliminând din medicament tocmai substanțele active rânduite de Dumnezeu”.
Acupunctura – componenta doctrinei daoiste
Prof. dr. Ioan Vlăducă a atras atenția că și în acupunctură este prezentă multă pseudo-știință. E adevărat, a spus el, existența meridianelor de acupunctură este un lucru real: meridianele sunt zone din piele care au o conductivitate electrică mai mică față de restul pielii, care chiar dacă nu au un substrat anatomic recunoscut în anatomia clasică, se concretizează ca meridiane prin comportarea energetică. „Cu ce nu pot fi de acord ca om de știință este filosofia care se ascunde în spatele acupuncturii: daoism, cu Yin și Yang, cu doctrina celor cinci elemente. […] Fără această filosofie, medicii nu pot pune un diagnostic și nici nu pot face tratament de acupunctură”, a concluzionat Vlăducă, arătând de ce și acupunctura este o practică străină de creștinism și de știința medicală.
Yoga – suprimarea conștiinței
În cadrul conferinței s-a discutat și despre yoga. Însă mai multe informații am cules din cartea „Despre vindecări paranormale”. „Yoga este „renunțarea la condiția umană”. […] Scopul yoginului este dizolvarea într-o structură impersonală (nirvana). Yoginul repetă silabe magice (mantre) prin care se activează puterile demonice. […] În realitate, nu există yoga medicală. […] Deși asanele (poziții yogine) sunt definite ca exerciții fizice, ele au și un efect spiritual”, scrie Vlăducă. Astfel, asanele nu sunt numai un exercițiu fizic, ci ele sunt componentă a filosofiei yoga.
Concluzii
Prof. dr. Vlăducă a prezentat și alte metode de tratament provenite din extremul Orient, toate străine de creștinism. Dânsul a atras atenția din nou să nu cădem în plasa doctrinelor ascunse în spatele tratamentelor. „Ideea de bază este să deosebim foarte clar în medicină ceea ce este științific față de cea ce este pseudo-științific, să fim foarte atenți să nu luăm decât ceva care nu este dovedit științific; ca ortodocși să luăm numai ceea ce este compatibil cu învățătura ortodoxă. O chestiune de minimă psihologie terapeutică ne spune faptul că terapeutul trebuie să țină cont de mediul în care se află pacientul. Adică nu poți să intri cu bocancii în viața unui om și să-l supui unor practici extrem orientale dacă are credințe ortodoxe. Din punctul de vedere religios, ne interesează ca practica medicală să nu fie incompatibilă cu religia noastră”, a concluzionat Vlăducă.
Aspectele duhovnicești
Aspectele duhovnicești au fost prezentate în partea a doua a conferinței de către părintele Protosinghel Iustin Petre. Acesta a declarat că a acceptat să participe la astfel de conferințe pentru a se vedea că și Biserica ia atitudine în privința „vindecărilor paranormale”. „În momentul de față pe planeta Pământ există două spiritualități puternice: creștinismul pe de o parte și pe de altă parte filosofiile și religiile extrem orientale”, a spus părintele Iustin Petre. El a atras atenția că în calitate de creștini ortodocși devenim victime ale unei concepții străine pentru că nu cunoaștem învățăturile ortodoxe despre sănătate, boală și vindecare. „În privința filosofiilor și religiilor extrem orientale, am citit că scopul lor este aneantizarea sau distrugerea persoanei umane. Toate tehnicile și practicile merg în sensul distrugerii personalității”, a arătat astfel părintele scopul nefast al religiilor orientale. Acestea sunt în contradicție totală cu creștinismul: „Spiritualitatea creștină ne spune un lucru cu totul și cu totul minunat: voi nu sunteți niște accidente, nu sunteți niște erori ale existenței, așa cum spune spiritualitatea budistă, ci sunteți chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Chipul lui Dumnezeu în om nu este altceva decât suma însușirilor personale, voință, libertate, conștiință, puterea autodeterminării de sine și toate celelalte. Scopul creștinului care se simte în demnitatea de chip al lui Dumnezeu este să devină asemănare cu Dumnezeu. Adică toate aceste însușiri să le cultivăm până la asemănarea cu Dumnezeu. De exemplu, conștiința noastră să devină din ce în ce mai curată până la ce ne cere Iisus în Evanghelie etc. Dragostea noastră să nu fie îngrădită de nimic, să ajungem să iubim la fel cum Dumnezeu iubește. […] E o diferență radicală, creștinismul îl înalță pe om și afirmă ca fiind pozitive darurile de la Dumnezeu și cere omului ca să le cultive până la asemănare cu Dumnezeu, în timp ce filosofiile și religiile extrem-orientale afirmă că aceste însușiri sunt accidente, erori existențiale și cu cât mai grabnic ne debarasăm de ele cu atât mai grabnic ne vom integra în marele nimic. De fapt asta este eliberarea. Cu alte cuvinte creștinismul îți propune plus infinitul, iar celelalte spiritualități îți propun minus infinitul”, a spus părintele Iustin Petre.
Concluzionând, părintele Iustin a atras atenția că urmând metodele de tratament care se bazează pe practici extrem-orientale, ne facem părtași ai acestor practici și ne putem pierde mântuirea: „Sănătatea e de preț, dar mai de preț este mântuirea. Sf. Ioan Gură de Aur zicea că dacă se întâmplă să te îmbolnăvești este mai bine să rămâi bolnav decât să fii tămăduit de niște demoni și să te lepezi de Dumnezeul tău”.
„Sănătatea e de preț, dar mai de preț este mântuirea. Sf. Ioan Gură de Aur zicea că dacă se întâmplă să te îmbolnăvești este mai bine să rămâi bolnav decât să fii tămăduit de niște demoni și să te lepezi de Dumnezeul tău”.
Titi Dălălău
Este o vorba in popor…..SA NU STAI IN FATA TAURULUI….SA NU STAI LA C–L CALULUI…..SI IN NICI O PARTE A PROSTULUI!!!!PROSTIA OMENEASCA ESTE CEA MAI MARE PROBLEMA!!!!LUMINEAZA I DOAMNE PE SLUJITORII TAI!!!!