Autoritatea de Supraveghere Financiară estimează că între 7.500 și 30.000 de trotinete electrice din România ar putea avea nevoie de asigurare RCA obligatorie, imediat ce noua lege adoptată recent de Parlament va fi publicată în Monitorul Oficial. Măsura îi va afecta și pe proprietarii de trotinete din județul Mureș care dețin vehicule ce depășesc anumite parametri tehnici.
Plenul Camerei Deputaților, for decizional, a adoptat pe 22 octombrie proiectul legii RCA prin care intră sub incidența asigurării obligatorii și anumite trotinete și biciclete electrice, care acum nu sunt supuse înmatriculării sau înregistrării. Proiectul de lege a fost promulgat joi de președintele României și va intra în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial.
Conform noii legislații, care transpune o Directivă UE, vor avea nevoie de RCA vehiculele cu propulsie proprie care îndeplinesc una dintre următoarele condiții: au o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, sau au o masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h.
ASF precizează că noile vehicule care vor trebui asigurate RCA ar putea fi trotinetele electrice, bicicletele electrice, segway-uri, monocicluri electrice, skateboard-uri electrice (hoverboard-uri), anumite vehicule industriale și agricole motorizate, precum și alte vehicule pe două sau trei roți cu propulsie electrică sau mecanică care depășesc una dintre condițiile menționate.
Trotinetele Bolt și Lime, exceptate de la noua obligație
Reprezentanții companiilor Bolt și Lime, care operează mii de trotinete electrice în marile orașe din România, au declarat pentru HotNews.ro că vehiculele lor nu vor fi afectate de noua legislație. „Trotinetele Bolt nu îndeplinesc criteriile menționate, deoarece nu depășesc greutatea de 25 kg și sunt limitate prin construcție să nu poată depăși viteza legală de 25km/h”, au precizat oficialii Bolt.
La rândul său, Alexandru Coman, CEO-ul Lime în România, a confirmat că modelele operaționale actuale nu cad sub incidența noii legi.
ASF explică că, potrivit legislației actuale, pentru a fi considerată trotinetă electrică, un vehicul nu trebuie să depășească viteza maximă constructivă de 25 km/h. Similar, bicicletele electrice cu pedalare asistată echipate cu motor electric auxiliar cu puterea de maximum 250 W, a cărei asistare este întreruptă complet înainte ca viteza să atingă 25 km/h, nu au nevoie de înmatriculare și nici de RCA.
Câte trotinete vor avea nevoie de asigurare
Conform datelor disponibile online, românii achiziționează între 30.000 și 50.000 de trotinete electrice anual, iar în perioada 2016-2021 au fost achiziționate peste 100.000 de astfel de vehicule. ASF estimează că până în 2025 ar fi putut fi achiziționate aproximativ 150.000-200.000 de vehicule care pot fi asimilate vizual unor trotinete sau biciclete electrice.
„Dintre acestea, un procent de 5-15% s-ar putea încadra la obligația de a avea o asigurare RCA. Astfel ar putea fi necesară încheierea asigurării RCA pentru un număr de aproximativ 7.500-30.000 de astfel de vehicule”, a comunicat ASF.
Autoritatea avertizează că, în cazul în care sunt identificate vehicule care pot fi asimilate vizual unor trotinete sau biciclete electrice, dar conform specificațiilor sau modificărilor aduse au viteza mai mare de 25 km/h sau nu se încadrează în parametrii tehnici definiți, este recomandat ca proprietarul să se informeze asupra obligativității de a omologa, înregistra sau înmatricula vehiculul.