Am avut o discuţie – dispută pe Facebook despre deja celebrele borduri de pe Drumul Naţional 15 Tîrgu-Mureş – Reghin. Amicul meu de discuţie îmi spunea că soluţia tehnică ar fi în regulă, că e normal ca bordurile să fie amplasate astfel în localităţi deoarece vorbim despre o şosea internă, intra-rurală, care ar respecta standardele de afară în materie de construcţie de drumuri. Unul dintre argumente ar fi că şoseaua dintr-o localitate nu are de ce să aibă acostament ca să oprească fiecare unde are chef şi că în localitate nu se circulă cu viteză. Şi că, de fapt, problema e alta: lipsa autostrăzilor care ne determină să vedem acel tronson de şosea mai negru decât este.
Totuşi, dincolo de această discuţie amicală, mie nu îmi ies din minte câteva lucruri. Unul ar fi că o instituţie de stat, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, condusă de către unul plătit inclusiv din banii mei, a tratat cu dispreţ sesizările venite de la prefectul judeţului Mureş şi de la preşedintele Consiliului Judeţean Mureş.
A fost nevoie de atenţionarea premierului pentru ca un bugetar de la vârful Transporturilor să se ocupe de această problemă. Nu să o rezolve pentru că aceasta nu e nici acum pe deplin soluţionată. Dacă în locul lui Frătean sau Dobre era un şofer, oare în cât timp i se răspundea? Dacă i se răspundea vreodată.
În al doilea rând, aş remarca că execuţia autostrăzii Borş-Braşov, cu vreo 350 de km, a fost contractată undeva în anul 2003. Suntem în 2012, iar constructorul nu poate să raporteze nici măcar 100 de km realizaţi. Iar termenul de finalizare e undeva în 2014.
În al treilea rând nu aş vrea să uit de mult-vehiculata Iaşi – Tîrgu-Mureş care are deja certificat de urbanism în judeţul Mureş. Curiozitatea mea este însă în ce an vor începe lucrările şi dacă voi fi sau nu la pensie când vor fi finalizate.
Legând toate cele scrise mai sus nu îmi rămâne decât să apreciez că nu ar strica să milităm pentru construcţia de autostrăzi. Întrebarea mea este dacă ne aude cineva, în afara campaniilor electorale? Retorica întrebării mă obligă să dau un răspuns scurt: Nu! Iar în aceste condiţii, cu toate că soluţia tehnică e, poate, potrivită pentru localităţile pe care le traversează, marşez în continuare pe scoaterea bordurilor, iar cine le-a aprobat să le plătească.
Ligia Voro