Linia ferată Oravița – Anina a fost dată în folosință la data de 15 decembrie 1863 pentru transportul cărbunelui extras din minele din zona Anina, iar în 1869, pentru transportul de călători.
Este prima cale ferată montană din sud-estul Europei și cea de-a cincea cale ferată construită pe teritoriul actual al României.
Linia feroviară Oravița – Anina făcea parte din „Drumul cărbunelui”, împreună cu linia Oravița – Baziaș, prima cale ferată construită pe teritoriul actual al României.
Traseu – descriere și date tehnice
Calea ferată Oravița – Anina este supranumită „Semmeringul Bănățean” datorită asemănărilor cu calea ferată „Semmering” din Austria, construită cu câțiva ani înainte. Cele două linii ferate sunt asemănătoare atât din punct de vedere al caracteristicilor tehnice, cât și al frumuseții zonelor montane pe care le străbat.
Vei descoperi pe traseul cu o lungime de 33,8 km, 14 tuneluri cu o lungime totală de 2084 m, 10 viaducte cu o lungime totală de 843 m, ziduri de sprijin ale versanţilor în lungime de 9946 m, străpungeri și tăieturi în munte pe o lungime totală de 21171 m (mai bine de două treimi din traseu).
Întrucât dinamita nu se inventase, toate aceste lucrări au fost făcute manual, cu dalta și târnăcopul!
- Cel mai lung tunel este Gârlişte, cu o lungime de 660 m
- Cel mai lung viaduct este Racoviţă, cu o lungime de 115 m şi o înălţime de 26,5 m
- Cel mai înalt viaduct este Jitin, 37 m, acesta fiind o adevărată operă de artă, deoarece este construit în curbă la ambele capete.
Linia ferată urcă spre Munții Aninei și parcurge o diferență de nivel de 339 m, rampa (înclinarea) maximă de pe traseu înregistrându-se între Lișava și Gârliște.
Înclinarea de până la 21‰ și curbele foarte strânse – cu raze mici, de până la 104 m au impus necesitatea folosirii unor vagoane și locomotive speciale pentru acest traseu și o viteză medie de deplasare de 17 km/h.
Linia nu este electrificată, funcţionând la momentul actual cu locomotive diesel. Trenul care circulă pe această rută este format dintr-o locomotivă diesel-electrică românească şi două vagoane de clasa a II-a, necompartimentate, cu bănci din lemn, construite în anul 1914, dar recondiționate.
Călătoria între Oravița și Anina durează 2 ore, iar trenul are 5 opriri: Brădişoru de Jos (km 8), Dobrei, Lişava (km 14), Ciudanoviţa (km 17), Gârlişte (km 24).
Linia ferată montană Oravița – Anina, parte a sitului „Calea ferată Baziaş-Oraviţa-Anina”, este o realizare tehnică fără egal în România și a fost declarată monument istoric clasa A.
Vino cu CFR Călători într-o călătorie în timp pe cea mai frumoasă cale ferată montană din țară, Oravița – Anina și bucură-te de peisajele minunate care ți se dezvăluie de-a lungul traseului!
Alte atracții ale zonei:
- Oravița – “oraşul premierelor”
Obiective turistice:
– Teatrul Vechi “Mihai Eminescu” (în prezent, Muzeul de Istorie al Teatrului Vechi şi al Culturii Cărăşene) – a fost construit în stil baroc vienez în anii 1816-1817, după modelul vechiului Burgtheater din Viena și este prima clădire de teatru din țară, monument istoric și de arhitectură. În anul 1868 trupa de teatru a lui Mihail Pascaly, din care făcea parte și Mihai Eminescu, ca sufleur, a prezentat două spectacole la Teatrul din Oravița.
– Farmacia „La Vulturul Negru” – prima farmacie montanistică din țară, atestată la 1763. În prezent, este muzeu – recipiente, piese și aparate pentru prepararea unor medicamente, mobilier din secolele XVIII – XX, bibliotecă cu cărți rare și vechi din domeniul farmaceuticii.
– Calea ferată Oravița – Baziaș a fost prima cale ferată construită pe teritoriul actual al României, dată în funcțiune la 20 august 1854. În prezent linia mai este funcțională doar pe sectorul Oravița – Iam.
– Gara Oravița – prima gară de pe teritoriul actual al României (finalizată în 1847); este și prima gară dotată cu lift pentru acces la peronul situat mai sus decât nivelul străzii.
– Muzeul de Etnografie, Etnologie și Folclor „Țara Carașului” – cu sediul în clădirea care a găzduit în trecut sediul primăriei Oravița Română, care datează de la 1723.
– Muzeul Monetăriei Imperiale – monetăria a fost prima de pe teritoriul actual al României și a funcționat între anii 1811 – 1855 în Ciclova Montană.
– Locomotiva cu abur “Neagra” – în depoul CFR Oraviţa se păstrează ultima locomotivă cu abur care a fost utilizată pe calea ferată montană Oravița – Anina; a fost construită în anul 1921 în Austria și a fost proiectată special pentru liniile de munte, fiind una dintre puținele locomotive din România care puteau circula pe linii cu o rază a curbei mai mică de 120 m.
Alte premiere legate de Oravița:
– primul Furnal din istoria tehnicii românești, inaugurat în 1718 în localitatea Ciclova Montană,
– prima Fabrică de Bere, inaugurată în localitatea Ciclova Montană în 1718.
- Anina – anul acesta s-au împlinit 250 ani de la fondarea localității Steierdorf (vechiul nume al Aninei)
Obiective turistice:
– Biserica Romano – Catolică „Sfânta Treime” din Steierdorf – refacută integral în anii 1872-1873
– Biserica Ortodoxă „Sfinții Împărați Constantin și Elena” – ridicată între 1908 – 1939
– Biserica Romano – Catolică „Inima lui Isus”
– Gara Anina – monument istoric, datează din 1863
– Mina Anina – Puțurile I și II, Mașina de extracție de la Puțul IV
– Uzinele de Fier Anina – monument istoric, cu Centrala electrică pe abur – instalată în 1897
– Clădirea fostului Club Minier – în prezent, Casă de Cultură
– Centrul Cultural Muzeistic Anina – situat în clădirea fostei primării, unde se pot vedea macheta căii ferate Anina-Oravița, o colecție de minerale și roci, “Ion și Vasile de la Anina” – cele mai vechi oseminte ale omului modern descoperite în Europa, cu o vechime de 40 000 de ani, găsite în Peştera cu oase de lângă Anina.
- Parcul Național Semenic – Cheile Carașului: Cheile Gârliştei, Cheile Carașului, Izvoarele Nerei, Izvoarele Caraşului, Peştera Buhui şi Lacul Buhui – primul lac artificial din țară, Peştera Comarnic, Peştera Popovăţ.
- Parcul Naţional Cheile Nerei – Beuşniţa: Lacul Ochiul Beiului, Cascada Văioaga, Cascada Beușnița, Cascada Bigăr, Lacul Dracului.
Orar trenuri:
Pe ruta Oravița – Anina și retur circulă o pereche de trenuri:
– Regio R 9695 pe relația Oravița – Anina, cu plecare din Oravița la ora 11.15 și sosire în Anina 13.15
– Regio R 9694 pe relația Anina – Oravița, cu plecare din Anina la ora 14.40 și sosire în Oravița 16.40.
Tarif:
Prețul unui bilet de tren Oravița – Anina (sau Anina – Oravița) este 29 lei, la clasa a 2-a, inclusiv rezervarea locului (care este obligatorie).
Modalități de cumpărare a biletelor de tren:
– online, accesând site-ul www.cfrcalatori.ro sau din aplicație,
– de la orice casă de bilete cu emitere electronică din stațiile și agențiile de voiaj CFR Călători,
– de la automatele de bilete,
– în ziua plecării trenului, atât din staţia Oraviţa, cât şi de la personalul de tren, la același preț, în limita locurilor disponibile.
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.