O sumedenie de procese generate de datorii de sute de mii de lei către service-uri și persoane fizice numai din județul Mureș e „recolta” după ani de zile în care piața asigurărilor, în special cea auto, a fost lipsită de o supraveghere reală și strictă.
Puroiul împroșcă periodic, atunci când organismul care supraveghează piața ajunge să revoce dreptul unor asiguratori să încheie polițe RCA. S-a întâmplat inclusiv anul trecut, când companiei Euroins i-a fost suspendat drept de a vinde polițe RCA. Mai apoi, jucătorii se redresează, situația se remediază, adesea din pix, iar buba continuă să se umple. Săptămâna trecută, puroiul a ieșit mai tare, în mijlocul atenției fiind Astra Asigurări, cel mai mare jucător de pe piață, cu peste 4,6 milioane de contracte în portofoliu, din care aproximativ 890.000 sunt polițe RCA.
ASTRA INTRĂ ÎN ADMINISTRARE SPECIALĂ…
…începând de săptămâna trecută, anunțul fiind făcut de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Într-un comunicat de presă emis de această autoritate, înființată anul trecut în locul fostei Comisii de Supraveghere a Asigurărilor, instituția precizează: „În urma analizelor, Consiliul ASF a decis deschiderea procedurii de redresare financiară prin administrare specială pentru societate. Raportul de control pentru Societatea Asigurare-Reasigurare ASTRA S.A. și Nota Direcţiei Supraveghere şi Stabilitate Financiară au făcut obiectul unei evaluări comune cu BNR și Ministerul Finanțelor Publice. În urma acestei evaluări, a rezultat că expunerea sistemului bancar din România pe Societatea Asigurare-Reasigurare ASTRA S.A. este redusă, problemele financiare ale societății neantrenând risc sistemic în sectorul bancar. De asemenea, riscul de contaminare în sistemul asigurărilor este limitat, potrivit analizelor care au stat la baza deciziei ASF.
Administratorul special al companiei Asigurare-Reasigurare ASTRA S.A., numit de către ASF, este KPMG Advisory, având ca mandat redresarea financiară a societății. Din calculele Autorității de Supraveghere Financiară, care vor fi puse la dispoziția administratorului special, Societatea Asigurare-Reasigurare ASTRA S.A. va avea nevoie de o majorare de capital semnificativă, urmând ca administratorul special să stabilească suma necesară pentru acest aport de capital. ASF precizează că toate polițele de asigurare emise de către Societatea Asigurare-Reasigurare ASTRA S.A. rămân valabile de la momentul emiterii până la expirare”. Tradus în limba română, Astra nu mai încasează destui bani ca să-și poată acoperi rezerva financiară cu care despăgubește clienții care solicită despăgubiri.
CAUZELE…
…sunt extrem de greu de identificat chirurgical pentru a putea trage la răspundere și vinovații. Cert este că atât ASF, cât și conducerea companiei recunosc existența problemei de lichidități, chiar dacă încă nu se înțeleg la mărimea găurii din bugetul companiei. În timp ce conducerea companiei a propus o majorare de capital de 140 de milioane de lei, ASF a preferat să numească un administrator special, KPMG Advisory, cu care proprietarii de la Astra să stabilească de comun acord valoarea majorării de capital necesare pentru redresarea situației financiare.
Pe de altă parte, încrengăturile financiare se amestecă și cu cele politice, peste care săptămâna trecută aflăm că a intrat la cercetări și Direcția Națională Anticorupție. Și, ca să nu fie dubiu că problema este perpetuată de ani de zile, atât actualul șef al instituției, cât și fostul șef al acesteia sunt în vizorul procurorilor.
Până una alta, deși ASF dă asigurări că cei care au semnat polițe de asigurare la Astra n-au de ce să-și facă griji, întrucât ele rămân în continuare valabile, situația reală este puțin alta.
ÎN JUDEŢUL MUREŞ …
… la Tribunalului Comercial, Astra Asigurare Reasigurare SA are pe rol peste 50 de dosare, în majoritatea fiind chemat ca intimat în cauze în care service-uri auto sau persoane fizice vin să reclame faptul că Astra nu-și onorează obligațiile contractuale, mai exact nu plătește despăgubirile aferente dosarelor de daune.
Cu toate acestea, lumea se ferește să spună clar și răspicat, pentru că orașul este mic, iar concurența între service-urile auto este mare. Așadar, nimeni nu-și permite să-și facă probleme suplimentare, când oricum și piața auto este încă în declin. Totuși, am reușit să obținem declarații de la două service-uri, cu promisiunea că vor rămâne în anonimat.
SERVICE-URILE, LA CAPĂTUL RĂBDĂRILOR. CAZURI CONCRETE
Un reprezentant al unui astfel de service spune că a ajuns la capătul răbdărilor, iar în perioada următoare va recurge la cererea de chemare în instanță: „Într-adevăr sunt probleme și nu prea mai suntem foarte dornici să lucrăm cu ei. Avem datorii de recuperat și urmează să-i acționăm în instanță. Au fost situații în care au plătit clienții și apoi și-au recuperat banii de la Astra, pentru că au ei o regulă de plată rapidă, pentru daune sub 6.000 de lei, regula fiind că plătește clientul către service și recuperează de la ei. Deci asta s-a întâmplat nu neapărat pentru că noi am propus clienților să ne plătească daunele. Probabil n-o să mai lucrăm cu ei decât în cazuri excepționale(…)”. Datoriile numai la acest service sunt de ordinul zecilor de mii de lei, din care cele aferente anului trecut au fost onorate doar în proporție de aproximativ 25%. În plus, mai spune reprezentantul acestui service, asiguratorul mai vine cu o pretenție în plus, aceea de a furniza el piesele de schimb necesare reparațiilor: „Ei aduc piesele, tot felul de chinezării, și chiar dacă mașina este în garanție… vă dați seama, sunt mașini de 40.000 de euro, iar ei îți aduc tot felul de piese, dar nu originale”.
UN ALT CAZ,…
…de la un alt service, redă în mare aceeași poveste a datoriilor, cu mențiunea că încă mai au bani de încasat după lucrări care au fost efectuate în 2011. Reprezentantul acestui service ne spunea: „E o problemă deja de doi ani. Într-un caz inspectorul de daună ne-a dat acceptul, noi am făcut lucrarea, iar pe urmă dosarul a fost refuzat la plată. Iar asta am aflat ulterior, când efectiv vedeam că nu ne intră banii. N-am fost anunțați decât atunci când serviciul juridic de la noi a cerut explicații pentru care nu ne-au plătit(…).Pe RCA nu ne plătește de nici o culoare. Eventual dă bani direct la client. Am mai multe dosare de anul trecut neplătite, de ordinul zecilor de mii. Dacă fac plata mai repede de 3 luni, îmi impun un discount de 8%. Inițial era o lună, dar chiar și la alea care sunt de peste 3 luni de zile mi-au zis că le plătesc, dar numai dacă dau discount-ul de 8% din valoarea totală a facturii”. În momentul de față acest service nu mai acceptă nici un dosar care vine de la Astra, pentru că, spun reprezentanții firmei, n-au nici o garanție că-și vor primi banii.
În plus, tot Astra Asigurări, tot la Tîrgu-Mureș și tot anul trecut, a mai încercat și o altă abordare. Concret, după o perioadă îndelungată în care a strâns zeci de mii de lei datorii, a chemat service-urile auto la negocieri. Le-a propus să facă plata datoriilor restante integral, însă cu condiția ca service-urile să renunțe la 20% din valoarea facturilor. Unii, în special cei care n-au avut sume mari de recuperat, au acceptat, însă alții nu. La cei care a văzut că n-a funcționat, Astra a achitat doar o parte din datorii.
Legat de aceste probleme pe care Astra le are în Mureș am încercat să obținem o poziție oficială din partea companiei. În primă instanță, directorul sucursalei Tîrgu-Mureș Aurel Cioca ne-a spus că nu este abilitat să facă declarații în această temă, iar de la sediul central, după ce am fost purtați cu legături telefonice dintr-un birou în altul ni s-a recomandat să trimitem un e-mail cu solicitările noastre. La acest e-mail n-am primit încă răspuns.
REVENIND LA CAUZE…
…este foarte interesant de făcut o paralelă între prețurile practicate de anumiți asiguratori și numele care au apărut în ultimul an în atenție. Trebuie spus, de exemplu, că la polițele RCA, potrivit legii, ele trebuie să acopere un pachet minimal de riscuri, așadar, cel puțin în teorie, costul acestor polițe de asigurare ar trebui să fie relativ apropiat. Dar în practică nu este chiar așa. În ultimii ani, cele mai ieftine polițe RCA au fost vândute mereu de Astra Asigurări, Carpatica și Euroins. Cu schimbări uneori săptămânale de prețuri, concurența dintre cei trei jucători a fost extrem de acerbă. La celălalt capăt s-au aflat de regulă Allianz, Groupama și Generali, la care prețurile polițelor RCA pentru aceleași mașini aveau prețuri substanțial mai mari, uneori chiar aproape de dublu. În aceste condiții, piața polițelor RCA (care nu au profituri mari, dar se mizează pe volume și deci inclusiv posibilitatea de atragere de clienți pentru polițe facultative, mai profitabile pentru asigurator, de tip CASCO) a fost inundată de trei jucători – Astra, Carpatica și Euroins.
Tot legat de preț, mai trebuie spus că acesta este stabilit la o valoare minimală de vânzare de către ASF, în funcție de datele furnizate de fiecare companie, cel mai important fiind indicele de daune. Prețul minimal stabilit de ASF este calculat, potrivit legii, în așa fel încât compania să facă un minim de profit. Și atunci vin fireștile întrebări: De ce Astra acum nu mai are bani de despăgubiri și de ce la final de 2012, 4 vânzători de polițe RCA erau în vizorul CSA pentru că nu aveau suficiente fonduri în rezerva destinată plății daunelor?
PENALI
Răspunsul ar trebui să fie la ASF însă aici lucrurile se încurcă și mai tare. ASF este organismul care trebuie să se asigure că acești jucători raportează date corecte și că nu există riscul ca vreunul din ei să ajungă să aibă probleme și, astfel, să destabilizeze piața.
Dar ce am constatat săptămâna trecută? Fostul șef al ASF Daniel Tudor este urmărit penal de procurorii DNA pentru abuz în serviciu, iar actualul șef al ASF Dan Radu Rușanu a fost audiat vineri tot de procurorii DNA, care i-au adus la cunoștință că este urmărit penal pentru constituirea unui grup infracţional organizat şi complicitate la abuz în serviciu. Alături de el, mai spune un comunicat al DNA „în perioada mai – iunie 2013, inculpaţii Carabulea Ilie, Mîrzac Marian, Mustăţea Radu, împreună cu alte persoane, au constituit un grup infracţional organizat în vederea săvârşirii de infracţiuni legate de protejarea intereselor financiare ale SC Carpatica SA”.
Iată și primul nume din rândul celor trei asiguratori de care spuneam mai sus că practică cele mai mici prețuri – Carpatica.
Adăugați aici procedura de administrare specială impusă celor de la Astra, care au probleme reale cu lichiditățile din rezerva de daune, plus controalele speciale declanșate vineri de ANAF la același asigurator. Tot vineri, Mediafax cita o sursă din cadrul ANAF care spunea: „Acţiunea de control inopinat a început deja. Ea va fi urmată de verificările Inspecţiei Fiscale şi de alte verificări încrucişate pentru a se găsi eventualele canale de «sifonare» a unor importante sume de bani”. Bifăm astfel al doilea nume din cei trei asiguratori. După care, să ne amintim de Euroins, căruia i s-a interzis anul trecut dreptul de a vinde polițe RCA, iar după ce a adus un aport de capital și i s-a redat dreptul, i s-a impus un program de măsuri speciale, monitorizat la sediul societății, pe o perioadă de 60 de zile. Planul cuprindea inclusiv revizuirea unor dosare de daună aflate în rezervă.
CONCLUZII
Deși polița obligatorie RCA este cumpărată de fiecare dintre deținătorii de autovehicule, dar niciodată nu este folosită de cel care o cumpără, este indicat să fiți puțini atenți totuși la compania la care vă asigurați.
Asta pentru că, iată, s-a dovedit din nou că există suspiciuni clare că instituțiile statului care ar trebui să vă apere interesele în fața companiilor de asigurări, sunt măcinate de corupție, uneori chiar în cârdășie cu acestea – vezi cazul Carpatica.
Pe de altă parte, trebuie reținut că, înainte de a ajunge în instanță, orice reclamație ați avea, legat de nerespectarea condițiilor dintr-un contract de asigurare de către asigurator, această reclamație ajunge la ASF, iar ASF primește astfel de reclamații folosind un formular online. Ei bine, un târgumureșean care s-a adresat ASF cu acest formular, după ce timp de 8 luni de zile Euroins nu l-a despăgubit conform contractului, a primit un răspuns stupefiant. ASF îi comunica faptul că nu există nici o astfel de poliță încheiată la Astra Asigurări. Cum reclamantul s-a adresat folosind formularul online și nu s-a gândit că are nevoie de un printscreen ca să dovedească ulterior faptul că el reclama de fapt o problemă la Euroins și nu la Astra, n-a avut nici o dovadă cu care să meargă în instanță să reclame, fie incompetența, fie de-a dreptul reaua-voință a inspectorilor ASF. Așadar, e recomandat să fiți atenți nu doar atunci când vă alegeți asiguratorul, ci și atunci când vă adresați instituțiilor Statului.
Cãtãlin HEGHEŞ