Cazul Papiu! Un elev de nota 10 trimis de trei ori în judecată. „A fost victima bullying-ului”
Cazul Papiu! Un elev de nota 10 trimis de trei ori în judecată. „A fost victima bullying-ului”

Cazul Papiu! Un elev de nota 10 trimis de trei ori în judecată. „A fost victima bullying-ului”

Cealaltă față a întâmplărilor din Mureș, care au șocat opinia publică după ce un elev de la Colegiul Național „Alexandru Papiu Ilarian” și-a bătut grav diriginta pe holul școlii: agresat de colectiv și neajutat de școală, un tânăr a parcurs drumul de la premiantul clasei, la cel care, la 15 ani, a fost trimis în judecată de trei ori.

  • Un raport întocmit de consilierii Serviciului de Probațiune Mureș, aflat într-un dosar penal consultat de HotNews, arată cum a fost posibilă prăbușirea unui elev care avea rezultate academice și disciplinare impecabile.
  • Un episod arată cum, când în clasele primare a reclamat că e victima bullying-ului, mama băiatului nu a permis decât o singură ședință de consiliere psihologică.
  • La o altă ședință, când elevul a ajuns în clasele mari, consilierul de la „Alexandru Papiu Ilarian” l-a caracterizat drept ”un copil sensibil, comunicativ și deschis, cu anumite probleme de integrare în grupul clasei, care nu mai accepta să fie victimă și care era hotărât să își facă singur dreptate”.

În 27 ianuarie 2025, elevul de 15 ani din Târgu Mureș, condamnat în toamna anului trecut pentru agresarea dirigintei, a fost condamnat din nou, pentru port ilegal de obiecte periculoase, după ce a intrat în sediul poliției înarmat cu un cuțit și un pumnal. 

Fiind minor, a primit din nou o pedeapsă similară controlului judiciar: 6 luni asistare zilnică. La sfârșitul lui 2024, adolescentul a fost trimis în judecată într-un al treilea dosar penal, fiind acuzat că a furat dintr-un supermarket. 

Sentința pronunțată pe 27 ianuarie de Judecătoria Târgu Mureș nu este definitivă.

Spre deosebire de prima situație, de această dată băiatul de 15 ani nu a mai adoptat o atitudine sfidătoare în sala de judecată – acum a declarat că regretă incidentul și a oferit explicații pentru gestul său de a intra în sediul poliției înarmat cu un cuțit și un pumnal. 

Amenințat pe Facebook

Adolescentul a susținut în fața judecătorului că a decis să poarte cuțit și pumnal pentru că se temea să nu fie atacat pe stradă de cei care îl criticau pe Facebook.

„A menționat că drept urmare a incidentului din data de 11 martie 2024 a văzut că pe rețelele de socializare sunt multe comentarii cu conținut amenințător și plin de ură la adresa sa, astfel că din iulie 2024 a decis să poarte asupra sa arme tip cuțit cu scopul de a se apăra în cazul în care persoane necunoscute vor încerca să îi facă rău”, se menționează în hotărârea judecătoriei. 

Elevul a fost pus sub acuzare pentru port ilegal de obiecte periculoase, în urma unui incident petrecut pe 10 septembrie 2024.

Fiind sub control judiciar în dosarul privind agresarea dirigintei, avea obligația să se prezinte periodic la poliție. În ziua respectivă nu s-a prezentat la ora stabilită. Sunat de polițiști, adolescentul a ajuns la sediu, iar cu ocazia controlului corporal asupra sa au fost găsite cuțitul și pumnalul. 

Avertismentul că poate reveni la fapte asemănătoare

Adolescentul a declarat că toată noaptea o petrecuse într-o pădure, având insomnie, și purta armele albe asupra sa în scop de autoapărare. Pretinde că a uitat că trebuie să se prezinte la sediul unității de poliție, amintindu-și abia în momentul în care a fost contactat telefonic de către polițist.

Fiind minor, elevul a fost supus unei expertize psihiatrice și evaluat de consilierii Serviciului de Probațiune Mureș. Concluziile specialiștilor au indicat că adolescentul are grave probleme de comportament și prezintă un risc crescut de a comite fapte antisociale.

Specialiștii Serviciului de Probațiune Mureș au refăcut traseul școlar al elevului în încercarea de a descoperi ce anume s-a întâmplat. 

Victimă a bullying-ului din clasele primare – o singură oră de consiliere psihologică

Adolescentul de 15 ani provine dintr-o familie monoparentală, fiind crescut doar de mamă. A schimbat două școli până să ajungă la Colegiul Național „Alexandru Papiu Ilarian”, considerat una dintre cele mai bune unități de învățământ in Târgu Mureș. 

Primele conflicte au apărut încă din primele clase primare, pe fondul neînțelegerilor cu colegii.

„S-a consemnat că minorul a susținut că în această perioadă a fost pentru prima dată victimă a bullying-ului și conduitele sale au fost mecanisme de apărare/răspuns la experiențele negative la care a fost supus. Totodată, s-a reținut că situația minorului a fost sesizată și de conducerea unității școlare, mama acestuia acceptând realizarea unei singure ședințe de consiliere psihologică”, se arată în raportul întocmit de Serviciul de Probațiune Mureș.

Medii generale de 9.93 și 9.47

Pe tot parcursul claselor primare, notează consilierii de probațiune, elevul a avut performanțe școlare foarte bune, având cunoștințe adecvate vârstei și chiar superioare. 

În clasa a V-a, a ajuns la Colegiul Național „Alexandru Papiu Ilarian”. A absolvit clasa a V-a aproape cu 10 pe linie, având media generală 9.93. Rezultate școlare foarte bune a obținut și în clasa a VI-a, pe care a încheiat-o cu media 9.47. Atât în clasa a V-a, cât și a VI-a, a fost notat cu 10 la purtare.

Potrivit raportului Serviciului de Probațiune Mureș, începând cu clasa a VI-a, „minorul a devenit victima bullying-ului”.

”A început să învețe mai puțin, să răspundă cu violență la violență”

Pentru că nu respecta regulile anti-covid (nu purta mască) a generat reacții ostile din partea colegilor și a profesorilor. La rându-i comportamentul a devenit, treptat, marcat de violență și sfidare a regulilor instituției de învățământ: 

  • așezarea picioarelor pe un pupitru ca urmare a nemulțumirilor pentru o notă primită, limbaj vulgar la adresa administratorului, 
  • lovirea ușii unei săli de clasă, aruncarea unei sticle pe geam
  • lovirea unei mașini parcate lângă liceu. 

Adolescentul și-a justificat comportamentul ca fiind o reacție la mediul pe care îl percepea ca fiind ”ostil, bazat pe critică injustă, lipsă de susținere și neacceptare din partea colegilor și a cadrelor didactice și chiar violență din partea celor dintâi”. 

”În acest context, minorul și-a pierdut motivația pentru studiu, iar din ianuarie 2023 a început să învețe mai puțin, să răspundă cu violență la violență”

”S-a arătat că în clasa a 7-a a avut, pentru prima dată, scăzută media la purtare la 5, ridicată la 8 și ulterior la 10, după 2 luni de monitorizare și promisiunea că va învăța în anul școlar următor. Minorul a încheiat clasa a 7-a cu media 7,11”, se mai arată în raportul consilierilor de probațiune. 

”Nu mai accepta să fie victimă și care era hotărât să își facă singur dreptate”

Pe fondul problemelor de comportament, elevul a desfășurat două ședințe de consiliere cu psihologul din cadrul Colegiului Național „Alexandru Papiu Ilarian”, care l-a perceput pe minor ca fiind ”un copil sensibil, comunicativ și deschis, cu anumite probleme de integrare în grupul clasei, care nu mai accepta să fie victimă și care era hotărât să își facă singur dreptate”.

Deși i s-a recomandat să urmeze mai multe ședințe de consiliere, mama elevului a refuzat să participe alături de minor la ședințele de consiliere, susținând că își vor rezolva singuri problemele.

În cuprinsul referatului s-a consemnat că minorul a relatat câteva experiențe negative trăite la Colegiul Național „Alexandru Papiu Ilarian”. El a susținut că a fost lovit de doi colegi, s-a apărat, iar diriginta i-a solicitat lui să nu mai răspundă la violență cu violență.

Ce a povestit că i s-a întâmplat

Spune că a fost exclus din grupul de Whatsapp al clasei, că uneori nu era lăsat să iasă în pauze sau să intre în clasă și că i se umbla în geantă, răsturnându-i-se cărțile și caietele.

Uneori, a afirmat el, colegii îi răsturnau banca și scaunul; a fost trântit pe jos și strâns de gât de un coleg; i s-a furat penarul; a fost lovit cu pumnii. 

”S-a reținut că deși minorul a adus aceste aspecte la cunoștința direcțiunii, nu s-a luat nicio măsură în vederea aplanării situației, astfel că situația tensionată din cadrul școlii a culminat cu lovirea de către minor a dirigintei în luna martie 2024, ceea ce a dus la primul său conflict cu legea penală”, se mai arată în raportul Serviciului de Probațiune.

După incidentul din martie, anul trecut, conducerea Colegiului „Alexandru Papiu Ilarian” a declarat în cazul acestui elev „au fost abordate toate posibilitățile”, înaintând sesizări la poliție și protecția copilului. 

Citeste continuarea