Astăzi, ministrul transporturilor și infrastructurii, Sorin Grindeanu, s-a aflat în vizită de lucru în județul Mureș. Alături de directorul general al CNAIR acesta a vizitat Tronsonul Chețani – Câmpia Turzii de pe Autostrada A3. “Dacă se va menține ritmul, circulația pe cei aproximativ 16 km (parte din Autostrada Transilvania) va putea fi deschisă anul acesta! Astfel, distanța dintre Târgu Mureș și Cluj Napoca (109 km) va putea fi parcursă pe autostradă, fără întreruperi”, a transmis ministrul transporturilor și infrastructurii
Sorin Grindeanu a avut, cu această ocazie, o întâlnire cu primari PSD din județ, în cadrul căreia aceștia i-au adus la cunoștință și situațiile punctuale referitoare la domeniul infrastructurii. La întâlnire au participat: Dan Vasile Dumitru – primarul comunei Ibănești, secretarul executiv al PSD Mureș și președintele Asociației Comunelor din Mureș, Cristian Moldovan – primarul orașului Luduș, Emil Mocan – primarul comunei Chețani, Ștefan Gojman – primarul comunei Grebeniș, Dorel Vancea – primarul comunei Șăulia, Doina Coc – primarul comnei Bogata și Ilie Chiș – primar Rușii Munți. Punctual, pe lângă discuțiile despre finalizarea, în acest an, a tronsonului Chețani – Câmpia Turzii, ministrul transporturilor a vorbit cu primarii PSD din zonă, Cristian Moldovan – Luduș și Emil Mocan – Chețani, despre coborârea de pe autostrada A3 în zona industrială a Ludușului și despre pasarela din zona Chețani care îi va ajuta pe fermieri să ajungă mai rapid la terenurile lor.
Proiectele în derulare, în diferite etape, menite să aducă un aport semnificativ nu doar la decongestionarea traficului, ci și la dezvoltarea viitoare a județului și a regiunii, sunt Autostrada A3, Autostrada A8, centura municipiului Sighișoara, dar și mult așteptata centură a municipiului Reghin. Acestora li se adaugă recent aprobată coborâre de pe Autostrada A3 în zona industrială a orașului Luduș, neprevăzută în proiectul inițial. Desigur, alături de aceste proiecte de infrastructură mare în județul Mureș se derulează și alte investiții în domeniul modernizării infrastructurii rutiere fie pe drumuri naționale fie pe drumuri județene care vizează sensuri giratorii, poduri și podețe, modernizarea drumurilor.
Am stat de vorbă cu trei dintre primarii social-democrați din județul nostru care au participat la întâlnirea cu ministrul Grindeanu.
Dan Vasile Dumitru: “Sorin Grindeanu, un prieten al județului Mureș”
Dan Vasile Dumitru, primarul comunei Ibănești, președintele Asociației Comunelor din județul Mureș a fost prezent, ieri, la întâlnirea cu ministrul Grindeanu. “Pe lângă proiectele mari de infrastructură din zonă, a avut o întâlnire și cu primari PSD din județ, în care am discutat și despre problemele punctuale cu care ne confruntăm în domeniul pe care acesta îl coordonează”, a declarat Dan Vasile Dumitru pentru Cuvântul liber. El a subliniat faptul că ministrul Grindeanu este “un prieten” al județului nostru, prin prisma implicării sale în multiplele proiecte de infrastructură de transport de la nivel județean. Dan Vasile Dumitru a amintit de variantele de ocolire ale Reghinului și Sighișoarei și despre realizarea porțiunii Târgu Mureș – Miercurea Nirajului din Autostrada A8.
Cristian Moldovan, Luduș: “Coborârea de pa A3, un pas important pentru deschiderea Zonei Industriale a orașului”
În cadrul vizitei de astăzi ministrul transporturilor și infrastructurii a discutat cu primarul orașului Luduș despre construirea coborârii de pe autostradă în zona industrială a orașului, un proiect în care edilul ludușean s-a implicat personal.
“Am ridicat două probleme în discuția cu ministrul Grindeanu. Prima legată de inchiderea, de luna viitoare, a podului rutier de peste râul Mureș din Luduș. Podul va fi închis pe câte un sens de mers câte 6 luni. Ieri am făcut o simulare. Am închis circulația pe un sens de mers și s-a făcut o coadă de peste un kilometru. Vă dați seama că în momentul începerii lucrărilor riscăm să blocăm șoseaua E60. Astfel că i-am solicitat ministrului să ne pună la dispoziție, pe perioada executării lucrărilor la pod un pod provizoriu, din pontoane, pe care să-l amplasăm în vecinătate”, a declarat pentru Cuvântul LIBER PRIMARUL Cristian Moldovan.
“De asemenea am mai ridicat problema cobor\rii de pe autostrada A3 în Zona Industrială a orașului. În momentul de față lucrarea se află în fază de proiectare, după care va urma licitarea execuției acesteia. Ministrul ne va putea da date estimative privind termenul de realizare abia după ce va fi atribuită lucrarea de execuție. Este un obiectiv deosebit de important care va ajuta la dezvoltarea economică a orașului, la deschiderea Zonei Industriale care va deveni mult mai interesantă și la devierea traficului greu din oraș direct spre autostradă”, a mai precizat edilul ludușean.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a atribuit, prin licitație, proiectarea pentru execuția unui drum de legătură/coborâre de pe Autostrada A3 în zona industrială a orașului Luduș. Drumul de coborâre de pe autostradă prevede o pasarelă și două sensuri giratorii. Acesta va descărca traficul rutier în zona stației de epurare a orașului. CNAIR a licitat proiectarea a 12 astfel de coborâri de pe autostrăzile deja construite, una dintre ele fiind în județul nostru . Primarul orașului Luduș, Cristian Moldovan a spus că a discutat deja cu proiectantul lucrării care a propus trei variante, fiind aleasă cea care presupune cele mai puține exproprieri. “Știu câte demersuri a făcut primarul Cristian Moldovan pentru ca Ludușul să beneficieze de această conexiune. Iată că, până la urmă cei d ela Bucrești au înțeles importanța acestui drum de coborâre/urcare pe autostradă iar demersurile pentru realizarea lui sunt în linie dreaptă. Odată realizat acest drum va aduce oportunități deosebit de importante pentru dezvoltarea orașului și a zonei”, a precizat deputatul PSD de Mureș, Dumitrița Gliga.
Emil Mocan, Chețani: “Mult dorită pasarelă peste autostradă se va face, în folosul fermierilor” Primarul comunei Chețani, Emil Florin Mocan, prezent ieri pe șantierul autostrăzii, a stat de vorbă cu ministrul transporturilor și infrastructurii despre o serie de aspecte tehnice legate șantierul autostrăzii. Bineînțeles că cea mai importantă problemă, care afectează aproape 80% dintre fermierii din Chețani, este realizarea pasarelei peste autostradă. Este un obiectiv esențial care va ușura viața fermierilor. Fără această pasarelă ei sunt nevoiți să ocolează kilometri întregi pentru a ajunge la terenurile lor agricole. “Obiectivul (pasarela – n.r.) est e]n curs de proiectare. Am discutat cu responsabilii din CNAIR i cu reprezentanții constructorului. Pentru că lucrările la autostradă se pare că vor fi finalizate până la sfârșitul anului constructorul se va apuca să monteze grinzile pasarelei peste autostradă astfel încât lucrarea să se încadreze în termene. Cel mai important este faptul că lucrarea va fi realizata, o lucrare pentru care am făcut multe demersuri”, ne-a declarat Emil Florin Mocan, primarul comunei Chețani.
În luna octombrie 2022, Dumitrița Gliga a participat, la Ministerul Transporturilor, împreună cu reprezentanții fermierilor și ai administrației locale din comuna Chețani la o întâlnire de lucru cu reprezentanții ministerului și ai CNAIR pentru identificarea unor soluții pentru aceast situații, cu mare impact economic și social pentru comunitatea din Chețani.
Modificarea legii achizițiilor publice și eliminarea blocajelor birocratice
Aceste reușite în infrastructură sunt posibile și datorită modificării, în 2022, a legii achizițiilor publice. Această modificare, realizată la propunerea d-lui Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, a dus la eliminarea birocrației, care reprezenta, practic, 80% din timpul alocat unui proiect. Acesta era motivul pentru care, o mare parte dintre proiecte, înregistrează întârzieri mari sau blocaje.
Noile reglementări prevăd faptul ca firmele care se prezintă la licitație trebuie să respecte termenele contractuale. Vor exista și evaluări intermediare pentru a se verifica dacă se respectă aceste clauze contractuale. În caz contrar, contractorul riscă să piardă licitația și nu se va mai putea prezenta la o nouă licitație. Scopul este scurtarea termenelor pentru executarea acestor contracte.
“Am votat în Parlamentul României, la propunerea Ministrului PSD Sorin Grindeanu, unul dintre cei mai performanți miniștri din actuala guvernare, modificările aduse legii publice și sectoriale, cu scopul tocmai de a debloca aceste contracte care, de foarte multe ori, duc la blocaje din cauza birocrației excesive. Aceste modificări atât de necesare pentru infrastructura din România prevăd o reașezare a cadrului legislativ, iar modernizarea procedurilor de achiziții publice ne permite ca, la nivelul județului Mureș, să avansăm în ceea ce privește proiectele de drumuri și infrastructură”, a declarat Dumitrița Gliga, deputat PSD Mureș.
Secțiunea 1 din A8, Târgu Mureș – Miercurea Nirajului
Urmează, în curând, anunțarea cîâștigătorului licitației secțiunii Târgu Mureș – Miercurea Nirajului Câștigătorul va avea la dispoziție maximum 6 luni pentru etapa de proiectare și 24 de luni pentru cea de execuție.
Secțiunea 1 a autostrăzii A8, cea care va face legătura între Târgu- Mureș și de Iași, este compusă din 2,39 kilometri ai Autostrăzii A3 plus 22 km din A8 spre est. În total sunt 24,39 km de autostradă. Pentru Secțiunea Târgu Mureș-Miercurea Nirajului (22 km) care va tranzita județul Mureș- sunt alocate 3,64 miliarde de lei. Finanţarea lucrărilor pentru capetele de autostradă, deci tronsoanele I și III, este asigurată prin PNRR, iar acestea trebuie finalizate până în 2026. Porțiunea intermediară va fi finanțată prin POT (Programul Operațional Transporturi 2021-2027).
A8 este autostrada care, de facto, va desăvârşi, din punctul de vedere al infrastructurii rutiere, Marea Unire de la 1918. “Autostrada Unirii” va avea o lungime totală estimată de 311 km ;I va lega Târgu Mureș – Târgu Neamț- Iași- Ungheni.
Varianta de ocolire a Reghinului
Lucrarea a fost licitată, a fost dată Hotărârea de Guvern pentru exproprieri, este lucru autorizația de construire. În curând va fi anunțat câștigătorul licitației pentru proiectare și execuție.
Este un proiect de interes pentru locuitorii municipiului Reghin și zonele adiacente, cel al variantei ocolitoare, va avea o durată de realizare de 48 de luni, din care primele 12 pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție. Varianta va avea o lungime aproximativă de 12 km. Valoarea estimată a contractului este de 495 milioane lei, fără TVA.
Drumul pornește de la sensul giratoriu dinspre Breaza și ajunge până la DN 15 – la ieșirea din Reghin spre Suseni. Sunt prevăzute 2 poduri peste râul Mureș și un pod peste râul Gurghiu, o trecere peste calea ferată, sensuri giratorii, benzi de coborâre pe DN 15.
Varianta de ocolire a Sighișoarei
Conform ultimelor informații oficiale de la DRDP – Ministerul Transporturilor, referitoare la varianta de ocolire a Sighișoarei în prezent se lucrează la elaborarea documentația necesară în vederea obținerii autorizației de construire (DTAC) – care este în lucru, iar proiectul tehnic complet, în luna august. De la ordinul de începere a lucrărilor, dat în 3 ianuarie și până acum au fost executate peste 60 de foraje suplimentare în vederea completării studiului geotehnic.
Executantul lucrării a depus garanția de bună execuție, după ce în data de 17 octombrie 2022 a fost semnat contractul, astfel că DRDP Brașov a emis ulterior ordinul de începere a lucrărilor, proiectare și execuție, astfel: durata de execuție este de 38 luni (14 luni pentru proiectare și 24 luni pentru execuție), cu începere din 𝟑 𝐢𝐚𝐧𝐮𝐚𝐫𝐢𝐞 𝟐𝟎𝟐𝟑.
Contractul are o valoare de 257.772.291,56 lei fără TVA. Perioada de garanție oferită de antreprenor este de 60 de luni. 𝐕𝐚𝐫𝐢𝐚𝐧𝐭𝐚 𝐝𝐞 𝐨𝐜𝐨𝐥𝐢𝐫𝐞 𝐒𝐢𝐠𝐡𝐢𝐬̦𝐨𝐚𝐫𝐚 are o lungime de 13,057 km și va avea câte o bandă pe sens. Traseul ocolitoarei se desprinde din DN13 la km 108+600 (kilometraj pe DN 13) în partea de est a municipiului, în apropierea localității Albești, după care se îndreaptă către nord-est revenind în DN 13 la km 123+120 (kilometraj pe DN 13) în apropierea localității Hetiur.
D.B.