Educaţia incluzivă se referă la ridicarea tuturor barierelor în învăţare şi la asigurarea participării tuturor celor vulnerabili la excludere şi marginalizare. Obiectivul unui astfel de centru este facilitarea accesului la educaţie pentru elevii care, datorită unor condiții medicale specifice progresează mai greu în dezvoltare și care necesită diferite metode și tehnologii asistive cât și elevii rămași repetenți de mai multe ori din învățământul de masă, datorită problemelor comportamentale și sociale.
Centrul Școlar de Educație Incluzivă numărul 1 din Tîrgu Mureș este un astfel de loc, care răspunde necesității părinților și elevilor aflați în nevoie. Nevoia acestor elevi este o „ofertă educaţională specială” această fiind definită ca o ofertă „suplimentară” sau „complementară”, adaptată particularităților individuale și celor caracteristice unei anumite dizabilități/ problematică , precum și o asistență complexă. Iată oferta lui:
„Centrul nostru se diferențiază de școlile generale, prin prezența unei personal specializat în psihopedagogie, în psihologia copilului și în kinetoterapie. Astfel în oferta educațională, în afară de curriculum cadru, sunt prezente : diferite metode și terapii specifice pentru elevii cu dizabilitate intelectuală, dizabilități auditive și tulburări comportamentale; profesor de sprijin pentru elevii CES integrați în învățământul de masă; kinetoterapie și alte metode pentru dezvoltarea motricității
Toate aceste demersuri educative se bazează pe programele școlare specifice elaborate și avizate de Ministerul Educației.
De această ofertă, în prezent, beneficiază 217 elevi. Scopul principal al acestor demersuri este integrarea elevilor în primul rând în grupe/clase, apoi într-o comunitate școlare prin diferite parteneriate și în final o integrare socială prin diferite programe /proiecte.
În sprijinul realizării cu succes a acestui scop sunt demarate diferite activități educative şcolare şi extraşcolare. Acestea au rolul de a fi spaţiul aplicativ care permite transferul şi aplicabilitatea cunoştinţelor, abilităţilor, competenţelor dobândite în sistemul de învăţământ.
Educația nonformală care vine în completarea educaţiei formale/ informală este de fapt un agent cheie al asigurării coeziunii sociale.”
Centrul își propune să ajute copii din Tîrgu Mureș și Iernut, precum și din alte zone limitrofe ale celor două localități. Centrul de educație incluzivă nr. 1 a demarat o mulțime de activități împreună cu copiii, printre care amintim:
… Proiectul educativ „ZÂMBET DE COPIL”, Proiect Educativ național „Citește-mi 100 de povești și multe multe alte proiecte frumoase, un parteneriat cu Clubul „Interact” și proiectele Erasmus: „BALANCE – o școală mai bună pentru o viață mai bună ediția 2018-2019”; „Învățăm și muncim împreună pentru noi orizonturi 2019-2021” și „Speech Therapy: Stop the Silence 2020-2022”.
Centrul Școlar de Educație Incluzivă numărul 1 se află pe Bulevardul 1 Decembrie 1918 la numărul 32 și vă stă la dispoziție în cazul în care aveți nevoie.
Anamaria Luisa Marcu