Centrul de evenimente din Calea Sighișoarei. Estimările inițiale arată că aproximativ 1.000 de oameni din zonă vor fi afectați fonic și logistic!
Centrul de evenimente din Calea Sighișoarei. Estimările inițiale arată că aproximativ 1.000 de oameni din zonă vor fi afectați fonic și logistic!

Centrul de evenimente din Calea Sighișoarei. Estimările inițiale arată că aproximativ 1.000 de oameni din zonă vor fi afectați fonic și logistic!

            Una dintre știrile punctul.ro de zilele trecute a făcut furori și a născut o adevărată mini-revoluție în cartierele Belvedere și strada Transilvaniei.

            Cei mai mulți proprietari de case și apartamente aflați în imediata proximitate a proiectului au aflat abia acum despre intențiile familiei Boariu de a ridica un centru de evenimente de peste 500 de locuri, un restaurant și o pensiune turistică.

            În principiu, ultimele două obiective de investiții nu ar fi ridicat pe toată lumea în picioare. O pensiune turistică și un restaurant de mici dimensiuni nu ar fi declanșat alarma în mintea a atât de mulți oameni deodată. În schimb, o sală de evenimente cu aproape 600 de locuri trezește în comunitatea din proximitate un semnal de alarmă foarte puternic. De ce? Pentru că este plină România de exemple de nerespectare a legislației în vigoare: nopți cu nerespectarea orelor de liniște, abateri atât de la nivelul de zgomot cât și de la soluțiile de insonorizare a sălilor, etc. În definitiv, și acesta este un fel de ”decontare” a modului românesc de a rezolva treburile: comunitatea sare opărită pentru că statul nu e capabil de a impune legislația, și de multe ori legislația în sine e făcută ca o sită.

            Dar să revenim la meandrele concretului. Comunitatea din proximitatea viitoarei săli de evenimente are deja depusă o adresă la Primăria Târgu Mureș care s-a concretizat într-o ședință de mediere săptămâna trecută vineri. Au fost prezente ambele părți și argumentele pro și contra au curs ca apa la robinet. Pe de o parte investitorii au arătat că au documentația completă cu toate avizele și autorizațiile, au un proiect matur care din punct de vedere al birocrației a fost acceptat. De partea cealaltă comunitatea a descoperit că deși există avize și autorizări unel soluții tehnice sunt cel puțin discutabile și nu s-au luat în considerare unele aspecte care sunt vitale: în primul rând generarea de trafic intens, în valuri, pe o arteră deja extrem de aglomerată – Calea Sighișoarei; apoi ar fi evident zgomotul generat de evenimente; și nu în ultimul rând soluția tehnică a unei fose septice de mari dimensiuni care trebuie să preia tot ce generează un eveniment cu sute de oameni.

            Fiecare dintre nemulțumirile comunității – care între timp a început și campania de strângere de semnături – poate fi dezvoltată la nesfârșit, însă probabil argumentul cel mai important este acela că Sala de evenimente este amplasată la o altitudine mai mare, deci deasupra cartierului de case și a apartamentelor din strada Transilvaniei, iar zgomotul nu are niciun baraj natural care să blocheze propagarea acestuia.

            Trebuie menționat că se pregătesc inclusiv acțiuni în instanță pentru blocarea acestui proect care va ajunge în Consiliul Local Municipal Târgu Mureș cel mai probabil în luna decembrie.

            Redăm mai jos textul complet al adresei depuse la Primărie de comunitatea din zonă și promitem să vă ținem la curent cu acest nou ”cartof fierbinte” din Târgu Mureș! 

”In atentia:

Primariei Municipiului Targu Mures,

DirectiaArhitectSef,

Consiliul Local al Municipiului Targu Mures,

Referitor la documentatia de tip PUZ, “Stabilire reglementari pentru construire sala de evenimente si restaurant, reglementare accese si racord la utilitati publice”, in Mun. Tg. Mures, Calea Sighisoarei, F. Nr., Jud. Mures, beneficiar – SERAFO CONSTRUCT SRL, proiectant – Aalto Proiect SRL, prin prezenta, in calitatea de vecini imediat afectati de investitia mentionata, precum si locuitori ai cartierului in zona afectata de prevederile PUZ-ului, ne exprimam dezacordul profund cu privire la realizarea acestei investitii.

Investitia propusa va perturba tesutul urban atat din punct de vedere local – la nivelul Cartierului Tudor (Calea Sighisoarei, Strada Transilvania), cartierului Belvedere, cat si la nivelul orasului din urmatoarele puncte de vedere :

  • Din punct de vedere al traficului, zona nu este echipata pentru a putea prelua un asemenea flux de masini in momentul in care se are loc un eveniment si participantii sosesc/parasesc locatia. Calea Sighisoarei indeplineste rolul de pseudo-centura ocolitoare a orasului, chiar si in momentul de fata nu este dimensionata corespunzator pentru traficul zilnic;
  • Chiar si in cazul supralargirii drumului de acces, Calea Sighisoarei, pentru evacuarea autovehiculelor de pe amplasament este necesar realizarea unui studiu elaborat de trafic si proiect tehnic pentru rezolvarea accesului cu o zona de preselectie/incadrare inainte de degajarea in fluxul de circulatie al Caii Sighisoarei. Cum s-a obtinut Avizul Tehnic Municipal ? La baza emiterii acestuia s-a analizat documentatia in cadrul Comisie de Circulatii a Primariei Mun. Targu Mures ? Si daca plansele anexate avizului propun si solutia de racordare a circulatiei auto de pe amplasament cu Calea Sighisoarei – pe langa zona rezervata pentru supralargirea Caii Sighisoarei nu se vede nici o zona pentru preselectie sau de incadrare a autovehiculelor ce parasesc amplasamentul studiat;
  • Certificatul de urbanism solicitat in scopul construirii salii de evenimente si restaurant, imprejmuire la drum acces, bransamente, utilitati, nu poate fi folosit in scopul declarat, deoarece nu se incadreaza in prevederile Regulamentului Local de Urbanism aferent PUG aprobat !Reglementarea prin PUZ cu modificarea prevederilor PUG in vigoare a unei zone mixte  pe un astfel de amplasament este o alegere gresita  si antreneaza numeroase consecinte nefavorabile  asupra functiunilor urbane ale zonei in ansamblul ei;
  • Zonele mixte sunt rezervate in general spatiilor care contin puncte de concentrare  ale locuitorilor  si beneficiaza si de alte  functiuni publice si de interes general, au o buna accesibilitate  si conditii de utilizare sigure ,sunt amplasate in vecinatatea spatiilor publice urbane cu o frecventa ridicata de utilizare. In acest caz zona de amplasare este nepotrivita pentru implantarea unor astfel de functiuni cu aglomemerari de persone  fiind un teren cu declivitate  peste medie ,cu accesibilitate  limitata si cu echipamente majore de electricitate  si gaz care genereaza zone ample  de siguranta si protectie unde este interzisa atragerea populatiei. Functiunea reglementata este nepotrivita -stabilirea unei functiuni mixte intr-o zona in care prin documentatii anterioare de urbanism s-au stabilit functiuni preponderent naturale(teren agricol) care alcatuiesc vecinatati prietenoase  fata de mediul construit existent (locuire cu densitati reduse si regim mic de inaltime Lv2,L2a,Lv1,zone naturale cu biodiversitate(padurea Tg.Mures),zone cu infrastructura  majora – electricitate si transport gaz )si nu genereaza trafic suplimentar ,intr-o zona supracirculata;
  • Pana si in memoriul proiectantului este prezentat ca o disfunctionalitate majora circulatia si traficul ingreunat din zona – investitia propusa nu face altceva decat sa amplifice acest aspect – ingreunarea traficului pe o artera majora si asa subdimensionata si fara a avea prevazute zone pietonale, piste de biciclete, zone de protectie fata de ansamblul rezidential adiacent;
  • Functiunile propuse pe amplasament vor genera un trafic crescut ca flux precum si trafic greu – avand in vedere ca pe amplasament se propune spre realizare restaurant, pensiune si sala de evenimente, inevitabil acesta va atrage si trafic greu si va deveni punct de tranzit pentru acestea;
  • Multitudinea de functiuni propuse presupune si un personal numeros, astfel locurile de parcare propuse 65 la numar consideram ca nu vor fi de ajuns pentru anvergura investitiei (sala de evenimente cu 500 de locuri, restaurant cu 70 de locuri si pensiune);
  • Avand in vedere ca in imediata vecinatate este o zona rezidentiala, cu case de locuit individuale, a fost intocmit un studiu de impact ? In ceconditii s-a eliberatavizul DSP, APM Mures, DSV ?Este inadmisibil ca o astfel de investitie sa functioneze si sa fie avizata fara un studiu de impact foarte clar elaborat si cu impunerea unui orar de functionare ce sa fie in concordanta cu functionarea intr-un tesut urban destinat preponderent functiunii de locuire;
  • In regulament nu am identificat un capitol in care sa fie prevazut sau sa fie mentionat nivelul de poluarea fonica. Astfel solicitam un studiu si o simulare prin care sa se evidentieze nivelul de poluarea fonica si aria afectata de poluarea fonica ce va fi generat de investitia propusa. Pentru o asemenea investitie consideram ca trebuie impuse masuri de protectie fonica suplimentare – o imprejmuire realizata din elemente fonoizolante inalte, iar acest lucru sa se regaseasca si in regulamentul de urbanism, pe baza prescriptiilor tehnice a materialelor folosite cu acest scop. Nivelul de poluare fonica a zonei este deja la limita superioara, cu varfuri care depasesc limitele maxime permisive pentru o zona rezidentiala, si aceasta doar din cauza traficului rutier actual, fara a se avea in vedere cresterea acestuia in viitorul apropiat, prin demararea proiectului de largire a Caii Sighisoarei. Mai mult, episoadele muzicale tot mai frecvente de pe platoul adiacent cartierului Belvedere (Valea Rece) polueaza fonic intreaga zona, care in ultima vreme a capatat alura unui balci de prost gust, cu focuri care ard noaptea, si asta in ciuda sesizarilor repetate catre autoritati, sesizari care raman fara efect permanent. De asemenea, amplasarea investitiei in zona superioara a terenului, deaupra cartierelor rezidentiale imediate, creeaza un mediu perfect pentru poluare fonica, zgomotul produs afectand intreaga zona situata mai ales in aval (vezi exemplul Valea Rece), adica intreaga zona;
  • Desi in memoriu se mentioneaza “activitati  nesemnificative din punct de vedere al impactului asupra sanatatii populatiei” functiunea propusa genereaza un grad ridicat de disconfort si afectare pentru vecinatatile existente (zone  ample de locuire  de toate tipurile cu dotari aferente-educatie,zone verzi si spatii de relaxare in liniste) prin pozitia dominanta pe care o are pe amplasament, poluarea fonica, a aerului si cea vizuala propaganda-se la distante mari;
  • Nu se mentioneaza din ce va fi realizat pavilionul de evenimente – acesta ar trebui realizat din materiale fonoizolante – prevedere ce ar trebui sa se regaseasca si in regulamentul aferent PUZ – materiale propuse pentru realizarea salii de evenimente cu indice de izolare fonica impus la nivel maximal;
  • Conform PUG in vigoare amplasamentul studiat este incadrat in UTR AA2 si V5, zone destinate terenurilor arabile, vii, livezi, pasuni, fanate, pepiniere si culoarea de protective – functiuni complet opuse fata de ceea ce se doreste prin prezentul PUZ. S-a intocmit un studiu de impact asupra faunei din zona imediat afectat ? Padurea din proximitate fiind bogata din acest punct de vedere unde traiesc specii de caparioare, iepuri, pasari;
  • De-a lungul timpului zona a fost folosita intens de catre locuitorii din zona cu acest scop – agrement si petrecere a timpului liber in mediul 100% natural, cetatenii bucurandu-se de liniste si soare. Mai mult, administratia a pus la dispozitia cetatenilor locuri amenajate pentru petrecerea timpului liber, din aceleasi considerente. Ultima investitie inca nefinalizata a administratiei, o reprezinta un parc destinat cartierului Tudor si nu numai, aflat in proximitatea zonei, si care este prevazut tot pentru petrecerea timpului liber, la aer si in liniste, a tuturor celor care apreciaza aceste aspecte. De asemenea, deasupra zonei propuse ca amenajare, exista inca in faza de constructie o GRADINITA !!! Destinata copiilor din cartierul Belvedere si nu numai. Perfect pregatita pentru petreceri cu lautari !!!☹. Mai apoi exista un edificiu de cult (BISERICA) deja edificat, loc destinat permanent reculegerii in liniste a oricarui credincios. Sa intelegem ca toate acestea, unele inca in curs de realizare (!!!) sunt desuete si primeaza o investitie privata si diametral opusa oricaror elemente caracteristice ale zonei ?
  • Avand in vedere existenta culoarelor de protectie fata de liniile de inalta tensiune, gaz – suntem in cunostinta de cauza ca in anumite situatii in aceste zone este strict interzisa si amenajarea de locuri de parcare si alte diverse amenajari – investitia analizata propune realizarea masiva a locurilor de parcare pe aceste zone precum si a unor constructii – bazin de retentie si fosa septica. Astfel zonele de protectie si siguranta aferente liniilor de 110 KV, respectiv magistrala TRANSGAZ, reduc in mod semnificativ amprenta constructiilor prevazute a fi edificate. Mai mult, locurile de parcare prevazute, in realitate, vor incalca inevitabil distantele de siguranta legale din normativele in vigoare, punand in pericol oameni si bunuri;
  • Coeficientii urbanistici ridicati nu sunt potriviti cu profilul preexistent al  zonei si determina o presiune  asupra terenului inclinat cu riscuri hidrogeotehnice (se pot genera planuri de alunecare de teren si instabilitate a unui versant cu numeroase capete de sonde de gaz in functiune).
  • Prin prezenta fosei sepctice, cu risc de poluare considerabil, se evidentiaza din nou faptul ca se va genera trafic greu – pentru o asemenea investitie evacuarea apelor menajerea este necesar a se realiza cu o frecventa ridicata, ceea ce atrage de la sine si prezenta utilajelor grele pentru golirea acestora;

Echiparea edilitara a zonei este dificil de realizat si propunerea din PUZ de folosire a unei fose septice vidanjabile pentru anvergura unor astfel de functiuni (500 persoane, restaurant, s.a) creaza intr-o locatie urbana  un precedent periculos din punct de vedere al protectiei mediului,al sanatatii populatiei(cu posibiltatea unor scurgeri accidentale,necontrolabile  in zona locuintelor individuale din aval);

  • La o prima citire nu se mentioneaza la ce distanta va fi amplasat obiectivul fata de marginea drumului. Aceasta deoarece, in considerarea largirii drumului la doua benzi pe sens, acest aspect necesita punct de vedere de la proiectantul variantei de ocolire VEST a municipiului, al carei beneficiar este Municipiul Tg. Mures.
  • PUZ-ul nu contine nici-o referire la conditiile de coexistenta cu retelele majore de gaz si electricitate,la proiectul de utilitate publica de modernizarte a caii Sighisoarei,la impactul pe care il genereaza asupra biodiversitatii din vecinatate (animale stresate la  poluare prin zgomot sau lumina,noxe de circulatie) si nu stabileste masuri de control pentru mirosuri,  reziduri,deseuri sau risc sanitar.
  • Studiile  de fundamentare geologice si de stabilitate a versantului,de impact asupra mediului si pentru sanatatea populatiei ,de circulatie si de coexistenta cu retele majore si zonele SEVESO generate de sondele de gaz, daca ar fi fost realizate ar fi putut evidentia inadecvarea acestui program la amplasamentul ales,conditiile imposibile de implementare si riscurile pe care le genereaza asupra utilizatorilor si vecinatatilor aferente.

In speranta unei reevaluari obiective a celor mentionate, suntem alaturi de administratia locala, pentru gasirea celor mai bune solutii/locatii pentru astfel de investitii.

Totodata, manifestam intreaga disponibilitate pentru continuarea oricarei proceduri, inclusiv judiciare daca va fi nevoie, cu toate efectele adiacente, in cazul aprobarii unei astfel de solutii.

Cu respect, cetatenii din adiacenta zonei vizate.”

Cristian Teodorescu