A devenit o tradiție ca de sărbătorile de iarnă la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 3 să se creeze un cadru special atât în clase, cât și pe holurile școlii, în care elevii să simtă atmosfera de sărbătoare. Astfel, sălile de clasă sunt decorate de către elevi sub îndrumarea profesorilor cu ornamente specifice sărbătorilor de iarnă (fulgi de nea, oameni de zăpadă, diferite figurine reprezentative, desene, picturi, colaje, decorațiuni de iarnă și Crăciun, felicitări). De asemenea, se va împodobi bradul de Crăciun, la care participă cu ornamente toate clasele. Pentru marcarea sărbătorilor de Sf. Nicolae și Crăciun se pregătesc colinde, poezii, scenete care vor fi prezentate în cadrul unor serbări, la care participă și părinții. De Sf. Nicolae vor fi împărțite elevilor cadouri primite de la Primăria Municipiului Reghin sau de la diferiți sponsori și chiar de la cadrele didactice.
Pentru sărbătorile de iarnă se pregătește un spectacol de colinde care va fi prezentat de corul școlii la instituțiile din oraș și județ (IȘJ Mureș, CJ Mureș, Primăria Municipiului Reghin etc.). Elevii mai multor clase pregătesc colinde cu care îi vor încânta pe persoanele vârstnice de la Centrul Social pentru persoane vârstnice din Reghin.
Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 3 Reghin…
… are înscriși în acest moment un număr de 244 de elevi, cuprinși în clase de nivel preșcolar, primar, gimnazial, profesional și forma de învățământ „A doua șansă”. Procesul instructiv-educativ este asigurat cu un număr total de 56 de cadre didactice, dintre care 31 sunt titulari, 11 suplinitori și 14 la plata cu ora. Toate cadrele didactice sunt calificate.
„Numărul mare de cadre didactice la plata cu ora se datorează faptului că pentru învățământul profesional avem un număr mare de persoane pensionate, calificate, angajate din lipsă de cadre didactice noi calificate. Procesul de învățământ se desfășoară în baza planurilor cadru specifice învățământului special și special integrat și a planurilor de învățământ. Etapele lecției sunt aceleași ca la învățământul obligatoriu de masă cu unele particularități specifice claselor de elevi cu CES. O oră obișnuită în învățământul special presupune transformarea orelor de predare clasice în terapii specifice fiecărei deficiențe. Altfel spus, elevii primesc informații într-o altă formă, pe mai multe canale și nu doar în scopul de a-și îmbunătăți cunoștințele, ci și pentru a atenua impactul deficiențelor lor asupra personalității și dezvoltării lor recuperatorii. De asemenea în timpul orelor, dezvoltarea personală a fiecărui elev este unul dintre obiectivele înscrise în planificare alături de întărirea inteligenței emoționale”, a declarat Ioan Socol, managerul unității de învățământ.
Dotarea școlii este adecvată copiilor cu CES, venind în sprijinul procesului instructiv- educativ- recuperator.
„Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 3 dispune de o bază materială bine dezvoltată, cu dotări foarte bune și diversificate. Școala dispune de săli de clasă, cabinete (de terapie, logopedie, kinetoterapie, informatică), ateliere, sală de sport, bibliotecă, sală servire masă, grupuri sanitare, garaje pentru cele două microbuze școlare și autoturismul Dacia, centrale termice proprii (două), cabină poartă, grupuri sanitare, spații administrative etc. Cabinetele, sălile de clasă dispun de materiale didactice moderne, aparatură de specialitate, calculatoare imprimante, copiatoare etc. Pentru orele de terapii specifice și de compensare (individuale sau de grup) școala dispune de cinci cabinete, în care se desfășoară terapii și programe de intervenție, individual sau în grupuri mici de 2-3 elevi”, spune Ioan Socol.
Educația specială are în vedere un anumit tip de educație adaptată și destinată copiilor care nu reușesc să atingă în cadrul învățământului obișnuit nivele educative și sociale corespunzătoare vârstei. Acești copii sunt copii cu cerințe/nevoi educative speciale.
„Despre integrarea copiilor cu dizabilități intelectuale, se poate vorbi doar punctual. Materialele de specialitate spun că termenul de „dizabilitate intelectuală” se referă la o stare permanentă, de obicei prezentă încă de la naştere sau care se dezvoltă înaintea vârstei de 18 ani. Dizabilitatea mintală nu este o boală mintală. Boala mintală se poate vindeca, în timp ce dizabilitatea intelectuală durează o viață. Având în vedere argumentele de mai sus, copiii cu dizabilități intelectuale, ar putea fi integrați în școala de masă doar dacă se încadrează într-un grad de deficiențe moderate sau ușoare. Cei cu deficiențe severe au nevoie de toate serviciile oferite de învățământul special. Învățământul de masă nu poate, momentan, asigura toate condițiile pentru instruirea copiilor cu CES. Planurile cadru, planurile de învățământ, din învățământul special sunt adaptate nivelului de deficiență al elevilor. Metodele de lucru în învățământul special sunt axate individual pe elev/deficiență. În școala de masă nu se poate aloca timp suficient pentru copilul cu dizabilitate intelectuală, având în vedere numărul mare de elevi într-o clasă. De asemenea, în învățământul de masă nu sunt prevăzute ore de terapii specifice și de compensare (individuale sau de grup), care se desfășoară, individual sau în grupuri mici de 2-3 elevi. În altă ordine de idei, nici societatea civilă din țara noastră nu este pregătită să-i accepte pe acești copii în clasele din învățământul de masă. Cadrele didactice din învățământul de masă nu sunt pregătite pentru a lucra cu acești elevi. Ele nu au pregătirea de psihopedagogie specială extrem de utilă în munca cu copii cu CES”, afirmă Ioan Socol.
Prin învățământul profesional special, acești elevi se califică în diferite meserii. La finele învățământului profesional ei primesc o diplomă care certifică calificarea profesională în care s-au pregătit. Se pot angaja la diferite întreprinderi ca muncitori calificați la fel ca și elevii care au terminat o școală profesională din învățământul de masă.
„Elevii din învățământul profesional își desfășoară activitatea practică la agenți economici din oraș. Unii dintre acești elevi absolvenți sunt angajați de agentul economic la care au desfășurat pregătirea practică sau de alți agenți economici interesați. Prin angajarea acestor absolvenți cu CES, agenții economici beneficiază din partea statului de unele facilități. În ceea ce privește elevii cu dizabilități severe, aceștia își vor îmbunătăți abilitățile, reacția și autonomia personală, vor învăța să comunice și vor reuși să fie independenți, astfel încât familiile lor să aibă o mai mare siguranță și libertate atunci când vine vorba despre îngrijirea acestor copii”, spune Ioan Socol.
Imola Grama
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.