„Ne taie comuna în două, ne-au distrus străzile, nu avem acces pe centură, ne poluează fonic și nu există niciun aspect care să fie util și pentru locuitorii din Livezeni. Dar nu numai pentru aceştia. Toţi cei care vin spre Livezeni dinspre Sovata, Miercurea Nirajului, vor trebui să intre în oraş, să meargă în Corunca şi să intre pe centură…”. Pe scurt, acestea ar fi, la momentul actual, marile neajunsuri ale centurii ocolitoare a municipiului Tîrgu Mureş, după părerea primarului comunei Livezeni, Bányai István. Iar problemele nu se termină aici…
Totuşi, mai există o speranţă… Primarul consideră că realizarea unor legături între străzile din comună şi varianta ocolitoare sunt realizabile…
O centură prost proiectată
Lucrările pentru realizarea variantei ocolitoare a municipiului Tîrgu Mureş sunt în desfăşurare. Desigur, termenul stabilit iniţial a fost, deja, depăşit, iar problemele nu întârzie să apară. Primarul din Livezeni, Bányai István, spune că, pentru comuna administrată de dânsul, deocamdată realizarea centurii ocolitoare nu a adus decât necazuri: centura taie comuna în două, utilajele Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) au distrus străzile din comună, traficul va polua fonic o parte dintre cetăţeni, deoarece au casele aproape de amplasamentul centurii, iar în plus, cei din Livezeni nici măcar nu vor avea acces direct pe centură deoarece nu a fost proiectată nicio intersecţie cu străzile din localitate. În plus, vor avea de suferit şi călătorii, şi chiar şi târgumureşenii pentru că „de când s-a reparat drumul spre Sovata foarte mulți şoferi vin spre Livezeni din Sovata, din Miercurea Nirajului… Toate drumurile acestea ar trebui legate pe centură pentru că dacă nu maşinile vor intra în oraș pentru ca să poată apoi intra pe centură”, a precizat primarul din Livezeni.
Dar să detaliem…
Drumuri distruse
În zona Livezeni, lucrările au debutat la începutul anului 2016. „Din cauza utilajelor de mare tonaj, drumurile din Livezeni au fost distruse”, spune primarul Bányai István: „Au distrus drumurile asfaltate din comună, de exemplu cel către Poieniţa, pentru că nu au fost proiectate pentru trafic greu. Va trebui să refacem asfaltul pe acele drumuri. Cei de la CNADR au făcut doar plombări. De fapt, s-a faianţat asfaltul, pur şi simplu s-a rupt în bucăţi. Încă nu e vizibil foarte distrus, dar s-a rupt pentru că au trecut maşini foarte grele care au dus piloane de beton, au circulat mult cifele şi alte utilaje. Cei de la CNADR au reparat doar parţial, cam 20 – 30% din suprafaţa afectată. Au distrus şi străzile pietruite…”.
Conform celor de la CNADR, utilajele nu vor mai circula de anul acesta pe străzile din Livezeni, ci doar pe traseul centurii. „Eu sunt foarte curios dacă această promisiune se va adeveri. Dacă se vor ţine de cuvânt, vom putea să mai reparăm drumurile”, a precizat primarul din Livezeni.
Comuna, divizată
O altă problemă este legată de faptul că centura ar împărți comuna în două, prin digul care va susţine şoseaua, dar şi prin proasta legătură care va fi între terenurile care se vor afla de o parte şi de alta a centurii: „Centura împarte comuna în două. Sunt o grămadă de terenuri care rămân după centură. Îşi pierd valoarea… În plus, s-au proiectat subtraversări de 5 metri. Astfel, nu o să poţi să faci zone de locuit sau zonă industrială în spatele centurii fiindcă nu mai poţi să asiguri un trafic corespunzător sub aceste subtraversări de 5 metri. Eu, ca şi inginer, consider că se puteau proiecta la 7 metri acele subtraversări”, a declarat Bányai István.
Fără acces pe centură, dar…
Din momentul în care a ajuns primar, la ultimele alegeri, Bányai István a şi trimis o sesizare scrisă către CNADR, Consiliul Judeţean Mureş şi Prefectură, pentru a informa aceste instituţii în legătură cu neregulile constatate în proiectarea centurii. Însă, nu a primit niciun răspuns satisfăcător.
Dar, se pare că există o speranţă ca măcar un aspect să fie îmbunătăţit. „Mari șanse nu avem, dar încercăm să facem tot posibilul prin care să fie măcar un aspect pentru ca Livezeniul să beneficieze de construcție”, a menţionat primarul.
Acesta spune că deşi centura trece prin Livezeni, după cum e proiectată, cei din Livezeni nu vor avea acces pe şoseaua de ocolire a municipiului: „Din Livezeni nu este acces pe centură şi toţi care vin dinspre Miercurea Nirajului vor trebui să intre în oraş, să iasă în Corunca şi apoi să intre pe centură”.
Totuşi, „acum sperăm că după ce se termină construcţia, să se rezolve această problemă şi să avem acces şi din Livezeni. Pentru comună ar fi şi din punct de vedere economic foarte bine să avem acces. Eu consider că CNADR, care este şi beneficiară, va trebui să rezolve problema aceasta. Dacă o să ne lase să facem intrările pe centură din fonduri proprii vom încerca, dar eu zic că e o eroare de proiectare fiindcă nu mi se pare normal ca toată circulaţia dinspre Miercurea Nirajului să ajungă în oraş”, a completat primarul Bányai István.
Cireaşa de pe tort
Pe lângă toate aceste necazuri, comuna Livezeni va trebuie să suporte costurile unui plan parcelar în valoare de 50.000 de euro, pe baza căruia vor fi despăgubiţi cei cărora le-au fost expropriate terenurile care se situează sub şoseaua de centură.
„Planul parcelar e cireaşa de pe tort pentru că, după ce nu avem niciun aspect pro pentru Livezeni, cei de la CNADR ne mai şi obligă să facem un plan parcelar care costă undeva la 50.000 de euro. Nu pot fi despăgubiţi oamenii care au parcele sub centură decât după ce este făcut acest plan parcelar. E o sumă destul de mare, care pe lângă reparaţii de drumuri şi toate aspectele neplăcute, va trebui suportată de Consiliul Local. Dar noi avem şi alte obligaţii… Eu nu înţeleg de ce nu s-a putut comanda acest plan parcelar înainte de proiectare, de către beneficiarul lucrării, şi atunci era totul în regulă. Din păcate, nu pot să fac promisiuni în legătură cu realizarea acestui plan parcelar deoarece Consiliul Local va decide unde vor merge sumele de la buget. Şi nu cred că e prioritate pentru comuna Livezeni planul parcelar înainte să am apă, canalizare, drumuri asfaltate etc. Să vedem, poate facem planul parcelar în regim propriu, fiindcă s-ar putea să angajăm un om cu experienţă în lucrările topografice, dar nu pot să fac promisiuni. Despăgubirea oamenilor cred că o va face CNADR, în niciun caz comuna Livezeni”, a concluzionat primarul comunei Livezeni, Bányai István.
Realizarea centurii rutiere ocolitoare a municipiului Tîrgu Mureș a fost propusă de diferiţi politicieni încă din 2004.
În octombrie 2014, premierul Victor Ponta și PSD inaugurau construcţia centurii Tîrgu Mureş. Lucrările au fost suspendate în 15 iunie 2015, din cauza procesului intentat de proprietarii unor imobile afectate de construcţia Variantei de Ocolire Tîrgu Mureş. Lucrările au fost reluate în data de 29 aprilie 2016. Dar, data de finalizare propusă prin contract a fost deja, demult, depăşită – 09 octombrie 2016.
Contractul iniţial de execuţie a Variantei de Ocolire Tîrgu Mureş a fost semnat în iunie 2014, antreprenorul lucrării fiind societatea Copisa Constructora Pirenaica S.A., cu o valoare a contractului de 1.370.160 de lei fără TVA. Proiectul este cofinanţat din POIM 2014 – 2020.
Lungimea centurii ocolitoare va fi de 11,643 km.
Titi Dălălău
Sa-I multumiti lu’ Dobre Ciprian
Toti tovarasii si camarazii care sunt in Primarie, Consiliul local,Prefectura de 21 de ani trebuie alungati Dobre, Florea,Pascanu,Fratean si din averile lor despagubiti oamenii don rand!Veniti la Platoul Cornesti sa vedeti valorile noastre din bani publici si drumurile neasfaltate inlocuite cu pavaj si alte minuni!