A fost Ziua Națională a Lecturii și școlile din Reghin au primit cu entuziasm inițiativa de a dedica o oră în plus lecturii. Așa s-a întâmplat și la CSEI nr. 3 din Reghin.
Copii speciali
Unii știu să citească și să scrie, alții nu, unii vor învăța mai târziu alții nu…Dar tuturor le plac poveștile și le place să fie apreciați, stimulati, sprijiniți să descopere lumea. Pentru unii dintre ei scrisul și cititul nu este un deziderat în sine, dar cuvintele frumoase, spuse sau citite cu drag, care le explică lumea și minunățiile ei, fac parte din procesul terapeutic adaptat nevoilor lor.
”Se știe că pentru a citi un cuvânt, copilul trebuie să segmenteze cuvântul respectiv în elementele fonologice componente, pentru ca în cele din urmă să intervină procesele cognitive superioare care vor facilita înțelegerea cuvântului. Procesarea fonologică funcţionează în general inconştient, în timp ce ascultăm sau vorbim. Aceasta este programată să extragă înţelesul a ceea ce a fost verbalizat, nu să descifreze ce sunete au fost folosite în vorbire. Altfel spus, citirea şi scrierea necesită achiziționarea unui anumit nivel metalingvistic, deci un anumit grad de dezvoltare a conștiinței fonologice. Conştiinţa fonologică interacţionează cu dezvoltarea vocabularului şi a conştiinţei cuvântului, pe care le şi stimulează. Așadar conştiinţa fonologică şi memoria sunt implicate în mai multe activităţi de învăţare a cuvintelor. Capacitatea de a analiza fonetic un cuvânt sub aspectul silabelor componente, de a sintetiza sunetele în silabe și silabele în cuvinte, manipularea fonemelor, sunt abilități care sprijină scris-cititul. În practică, se presupune că, în momentul debutului școlar, copilul are formate aceste abilități. O procesare fonologică deficitară se va reflecta în performanța obținută în activitatea grafică. Incapacitatea de a diferenția sunetele, de exemplu consoanele surde de cele sonore sau cele cu punct de articulare apropiat, va determina atât apariția manifestărilor de tip dislalic, cât și a celor de tip disgrafic” a subliniat prof. psihopedagog Emese Ardelean.
Plecând de la aceste considerente , activitățile dedicate lecturii se desfășoară diferit într-o școală specială față de școala de masă, metodele din psihopedagogia specială țintesc cumva specificul dizabilității copilului și tind să ”îndrepte” lucurile atât cât este posibil.
Pisica oarbă la școală
Copiii, dascălii și sunt parteneri la această școală. Poate mai mult decât la alte școli. Citesc împreună ori de câte ori au ocazia. Uneori profesorii citesc elevilor, alteori elevii citesc profesorilor , în alte cazuri elevii citesc colegilor lor sau elevii citesc animalelor lor preferate.
Așa s-a întâmplat și de Ziua lecturii. Una dintre clase a avut chiar și un oaspete special: o pisică oarbă adusă de la un cabinet vetrinar din oraș. S-au jucat cu ea, au mângâiat-o, au învățat despre toleranță, acceptare și empatie și desigur i-au citit povești iar ea ( pisica) a ascultat cuminte.
Unii dintre elevii au citit și au pus în scenă povestea lor preferată, alții au ascultat poveștile citite de profesori, au descoperit incredibilele aventuri ale Regelui Leu, savoare poveștilor lui Ion Creangă, au aflat despre Ivan Turbincă, drobul de sare care ar fi putut să cadă de pe cuptor sau despre frumoasa prințesă care a dormit 100 de ani.
Povești cu tâlc
Copiii mai mari au lecturat texte cu tâlc, de mare succes, bucurându-se de Corăbioara lui Vladimir Suteev, o poveste despre puterea imaginației, care încurajează exprimarea creativității, a prieteniei și cooperării, un text fluid însoțit de ilustrații, care evidențiază faptul că din mâini pricepute şi minţi diferite , ajutându-ne unii pe alții putem găsi soluții la problemele cu care ne confruntăm și putem creea multe lucruri folositoare.
Orarul vizual
Alți copii, pe lângă minunata povestioară pe care au ascultat-o și văzut-o au exersat și lecturarea orarului vizual iar unii au primit ecusoane reprezentative, au confecționat semne de carte ori au desenat și colorat personajele din poveștile pe care le-au citit.
Stima de sine scăzută, acceptarea necondiționată, comunicarea și rolul ei
Elevii au experimentat de asemenea actul de a împrumuta o carte de la biblioteca școlii dar și de la colegi, unii aducându-și de acasă cărțile preferate din care au citit și apoi le-au dat împrumut colegilor de clasă. În cadrul cabinetului de terapii specifice, prof. psihopedagog Anca Cristina Cota a coordonat activități de lecturare a unor povești terapeutice pe diferite teme adaptate vârstei și problemelor specifice elevilor cu CES- stimă de sine scăzută, acceptarea necondiționată, comunicarea și rolul ei.
”O zi adaptată nouă”…
”Acest tip de activități este o practică obișnuită în centrele incluzive. Cadrele didactice de la CSEI nr. 3 Reghin au profitat de această zi pentru a veni în completarea activităților terapeutice pe care ei le derulează în mod obișnuit. A fost o zi a lecturii adaptată elevilor noștri”, a declarat prof. Codruța Recheșan- coordonatoarea Comisiei profesorilor de specialitate din școală.
”În calitate de coordonator al Comisiei diriginților, pot să spun că fiecare diriginte din școala noastră a inclus în planificări și activități dedicate lecturii. Dincolo de planificări, știu că ei profită de fiecare ocazie pentru a le aminti elevilor despre importanța lecturii. Așadar o zi dedicată încurajării lecturii le-a oferit ocazia de a organiza activități interactive pentru copii, astfel încât cititul să fie o plăcere, o oportunitate de relaxare și dezvoltare a imaginației”, a spus prof. psihopedagog Oana Pașcu.
Vasile Dancea
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.