Inspectorul general şcolar al judeţului Mureş, Ştefan Someşan, a declarat miercuri, în cadrul şedinţei Colegiului Prefectural, că în judeţ se constată o ‘situaţie anacronică’, în sensul că au fost înfiinţate clase pentru pregătirea de specialişti în diverse domenii solicitate de agenţii economici, însă unele dintre acestea nu pot funcţiona din cauza lipsei elevilor.
‘Făcând o analiză asupra necesarului de forţă de muncă la nivelul judeţului, necesar pus pe tapet de fiecare dată când AJOFM organizează acele burse ale locurilor de muncă, constatăm că unităţile de învăţământ au pus în planul lor de şcolarizare clase care să vină în întâmpinarea agenţilor economici, însă asistăm la o situaţie anacronică şi anume nerealizarea acestor clase. Am avut în anul şcolar curent nerealizate opt asemenea clase, cum ar fi meseria de arhitect la care absolut niciun elev nu s-a înscris pe cele 29 de locuri, chimist – pe trei clase s-au înscris copii pentru o clasă şi jumătate, la profil de industria lemnului şi la textile nu s-au înscris’, a susţinut şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş.
Someşan a spus că, pentru atragerea elevilor către clasele cu profil tehnologic, este nevoie ca IŞJ şi Agenţia Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă să conlucreze mai eficient, pentru a populariza existenţa acestor clase şi a-i îndemna pe copii să aleagă pregătirea într-o meserie.
În plus, a arătat şeful ISJ Mureş, e nevoie şi de o atragere a agenţilor economici pentru a oferi burse copiilor care decid să înveţe o meserie.
‘Am dat şi o soluţie şi anume că acele meserii spre care nu se îndreaptă cu mare atenţie elevii, ar putea să fie susţinute de agenţii economici sub forma unor burse de şcolarizare, care ar rezolva şi o problemă socială – cel puţin cazarea şi masa pentru elevii din afara Târgu Mureşului şi pentru cei din oraş chiar un ban de buzunar’, a susţinut Someşan.
Acesta a arătat că, în discuţiile pe care le-a avut cu conducerea Ministerului Educaţiei Naţionale, a fost agreată ideea de a modifica legislaţia, în sensul ca şcoala profesională să nu înceapă în clasa a X-a, ci după terminarea clasei a VIII-a.
Modificarea ar urma să creeze o armonizare între liceele teoretice şi cele tehnologice, respectiv vocaţionale, mărindu-se ponderea locurilor în celor tehnologice, aşa numitele şcoli profesionale, care să pregătească forţa de muncă.
‘Este realizabil şi cred că cel târziu din anul 2014 se va proceda la admitere’, a precizat Ştefan Someşan.
AGERPRES