Cursele low-cost s-ar putea muta de la Mureş la Sibiu şi Cluj, după ce Tribunalul din Neamţ a interzis Aeroportului din Târgu Mureş să mai primească finanţare ilegală de la Consiliul Judeţean din Mureş, pentru echipamentele de handling de la sol, ceea ce a dus la practicarea în ultimii ani, a unor ‘tarife de dumping’ pentru companiile aeriene, a declarat miercuri, pentru AGERPRES, Augustin Sava, comandantul Aeroportului Internaţional Sibiu.
‘Primim cu satisfacţie această veste şi sperăm ca lucrurile să reintre în normal, pentru că noi ne gândim că, Aeroportul din Târgu Mureş nu va mai practica preţuri de dumping, iar interesele companiilor aeriene vor reveni la normal pentru toate aeroporturile din zonă’, a precizat comandantul Aeroportului Internaţional Sibiu.
Conform acestuia, această decizie a instanţei de la Neamţ, ajută Aeroportul Internaţional Sibiu în negocierile pe care le poartă în această perioadă, cu mai multe companii aeriene, pentru atragerea de curse low-cost la Sibiu.
‘Absolut. Sigur, că da (că ne ajută în negocieri n.r.) pentru că în felul acesta demonstrăm că nu se mai pot duce acolo doar pentru tarife, pentru că trebuie să practice tarife sensibil egale cu noi. Ne ajută şi pentru că noi avem o bază aeroportuară net superioară Mureşului şi o pistă superioară şi Clujului’, a comentat Augustin Sava.
Un prim efect economic al deciziei Tribunalului de la Neamţ este posibil să fie creşterea tarifelor de operare de pe Aeroportul din Târgu Mureş, ceea ce s-ar putea regăsi şi în preţul biletelor curselor low-cost pentru călători.
În anii anteriori, diferenţa dintre tarifele practicate pe cele două aeroporturi din Sibiu şi Mureş, a fost de peste 28 de ori. Dacă la un moment dat, la Sibiu, tariful aeroportuar, era de 28 de euro pe pasager, comparativ, la Mureş era de 0,89 euro pe pasager. Diferenţa aşa de mare s-a redus de la finalul din 2012, după ce noua conducere a Consiliului Judeţean Sibiu a decis să sprijine financiar aeroportul, însă şi aşa, încă mai există diferenţe mari între tarifele practicate pe Aeroportul din Sibiu şi cel din Târgu Mureş, unde, conform motivării deciziei instanţei din Neamţ, s-au descoperit finanţări ilegale din bani publici.
Unul din clienţii pentru care s-au luptat în ultimele luni, aeroporturile din Sibiu şi Târgu Mureş este cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa, Ryanair. Din 30 aprilie,operatorul aerian Ryanair va opera de pe Aeroportul Internaţional ‘Transilvania’ Târgu Mureş, unde se vor efectua din această primăvară, zboruri către alte două noi destinaţii europene, Bruxelles şi Pisa, cu această companie.
Încântaţi de decizia Tribunalului din Neamţ, nu sunt doar sibienii, ci şi clujenii.
‘Am primit cu satisfacţie motivarea acestei sentinţe judecătoreşti prin care s-a făcut, cu adevărat, dreptate. În aceste condiţiit, precizăm faptul că, atât în contextul actual cât şi în perspectiva viitoarelor iniţiative şi politici de dezvoltare regională, judeţul Cluj şi Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca îşi menţin intenţia de a acţiona constructiv şi de a identifica noi modalităţi de colaborare cu Consiliul Judeţean Mureş şi cu Aeroportul din Târgu Mureş. Pe de altă parte însă, ne reafirmăm intenţia fermă de a nu permite, nici pentru viitor, asemenea practici ilegale şi anticoncurenţiale care să prejudicieze Aeroportul din Cluj-Napoca şi, în final, contribuabilii clujeni’,, a declarat miercuri, Preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Horea Uioreanu.
Tribunalul Neamţ a admis şi a motivat anularea Hotărârii Consiliului Judeţean Mureş prin care s-a asigurat finanţarea ilegală a echipamentelor de handling la sol pentru Aeroportul din Târgu Mureş.
Finanţarea ilegală din bani publici de care a beneficiat Aeroportul din Târgu Mureş este arătată în motivarea la Sentinţa Civilă a Tribunalului Neamţ.
‘Sub pretextul achiziţionării de echipamente doar pentru deservirea aeronavelor scutite, se alocă fonduri publice pentru achiziţionarea echipamentelor de handling utilizate la deservirea tuturor mişcărilor de aeronave de pe Aeroportul Târgu Mureş, astfel că acesta beneficiază de un ajutor de stat nelegal, iar aeroporturile limitrofe, care deservesc aceeaşi regiune, precum Aeroportul Cluj şi Aeroportul Sibiu, şi care finanţează serviciile de handling şi achiziţiile de echipamente de handling din surse proprii şi care respectă legislaţia în vigoare, sunt nevoite să perceapă taxe şi tarife aeroportuare la un nivel mai ridicat pentru a-şi acoperi costurile legate de furnizarea serviciilor de handling’, conform motivării instanţei.
Tribunalul Neamţ mai arată şi că aeroporturile din Ardeal, învecinate cu Mureşul, au de suferit din cauza avantajelor ilegale de care beneficiază Aeroportul Internaţional ‘Transilvania’ Târgu Mureş.
‘După cum am arătat mai sus, în temeiul hotărârii atacate, R.A. Aeroportul Transilvania Târgu Mureş beneficiază de avantaje economice acordate nelegal şi care sunt de natură să distorsioneze grav concurenţa în regiune, beneficiind de compensaţii din fonduri publice inclusiv pentru prestarea serviciilor de deservire la sol şi pentru achiziţionarea de echipamente necesare deservirii la sol, încălcând flagrant dispoziţiile O.U.G. nr. 61/ 2011 şi ale dreptului comunitar’, conform unui comunicat al Consiliului Judeţean Cluj, remis miercuri, AGERPRES.
AGERPRES