2014 este anul în care prima generație de Skoda 1000MB împlinește onorabila vârstă de 50 de ani și intră oficial în galeria mașinilor clasice. Dacă vă mai amintiți, anul trecut și onorabila Dacia 1300 a împlinit 45 de ani și se pregătește de același onorabil statut. Trabant a sărbătorit în 2007 o jumătate de secol de existență, iar Moskvici a început cândva după 1948 să fabrice mașini, primele exemplare care se mai află în stare de funcționare fiind din 1952. Așadar, bătrânele doamne motorizate din fostul bloc comunist tocmai au început să devină interesante. Din nou.
Prețuri second hand
Deși în România colecționarii de mașini sunt puțini și această preocupare nu e neapărat o tradiție pe la noi, trebuie spus că mașinile clasice sunt o afacere, dar și o modalitate de exprimare cu tot mai mulți adepți și simpatizanți la nivel mondial. E trendy să deții o broscuță, un Trabant, un mini sau un Fiat 500, atât modelele inițiale, cât și interpretările lor moderne. Așa cum aproape toate mărcile cu tradiție au reinventat modelele clasice în ultimii ani, așa a crescut și prețul modelelor clasice. Și nu ar trebui să vă surprindă că un Trabant în stare perfectă, cu puțini kilometri rulați din anii ′80 va fi mai scump decât o Dacia Logan nouă, iar un Trabant din 1957 se vinde la licitație în Statele Unite chiar în aceste zile și prețul de pornire este echivalentul a aproximativ 10.000 de euro. Prețul de pornire!
Și nu ar trebui să fiți surprinși nici de faptul că am găsit la vânzare doar două Dacia 1300 fabricate înainte de 1980, fiecare dintre acestea fiind la un preț de peste 2.300 de euro. Acum e un moment bun de cumpărat o Dacia clasică pentru că în câțiva ani aceste exemplare de excepție vor intra în galeria selectă a mașinilor de peste 50 de ani, vor fi acceptate și chiar invitate la expoziții. Nu în ultimul rând vor deveni rarități.
Cristian Teodorescu