În perioada 25-26 noiembrie 2016, va avea loc la în foaierul Teatrului Studio al Universităţii de Arte din Târgu-Mureș, ediția a 17-a a Conferinței Internaționale de Studii Teatrale, sub titlul:
”PUNCTUL DE FUGĂ ÎN TEATRU”
Conferința dorește să tematizeze cele două semnificații majore ale sintagmei „punct de fugă”: principiul de compoziție cunoscut în creația vizuală și în receptarea acesteia, respectiv structura coagulată în jurul unui punct privilegiat, precum și reconsiderarea critcă a faptului că punctul de fugă dispare in propria concretizare. Teatrul ca act al dispariției, ca deconstucție a centrului, ca devenire, este o experiență specifică a secolului XX, tangentă cu recunoașterea caracterului său efemer și care a fost activată de creșterea importanței corpului uman ca mijloc de comunicare estetică, de creșterea interesului pentru teatrul-dans, ca și de provocarea diverselor realități (paralele) și a spațiilor augmentate.
Toate aceste fenomene de diversificare a mijloacelor de expresie subminează structura spațială moștenită din teatrul clasic, modelele psihologice ale dramaturgiei scenice și textuale, autocentrismul identitar, metodele tradiționale ale istoriografiei teatrale – și ridică problema relației dintre teatrul convențional și cel alternativ.
Cercetarea acestei problematici conduce către întrebări esențiale și complexe: în ce mod raportarea la mediile electronice (și perspectivele deschise de acestea) va altera structurile mijloacelor estetice ale teatrului convențional? Oare procesul de corporalizare și performativitatea sunt capabile să depășească structura centralizată a “spectacolului de autor” (Regietheater), viziunea auctorială logocentrică și rolul spectatorului? În cadrul noilor forme teatrale, este oare posibilă menținerea unei colaborări relaxate între structurile rizomice, coordonatoare și structurile centralizate și ierarhizate? Avem oare nevoie de noi școli de interpretare actoricească, odată ce artiștii ocolesc tot mai mult metoda stanislavskiană și o consideră o simplă tehnică alternativă?
Lucrările conferinței își propun să răspundă acestor întrebări și să ofere o perspectivă nouă asupra conceptului de punct de fugă în teatru.