Peste 300 de profesori, elevi și antreprenori s-au reunit sâmbătă, 19 martie, la Conferința SuperTeach Luduș pentru a discuta despre cum ”mentalitatea crează comunitatea”, despre cum putem dezvolta comunitatea în jurul școlii, atrăgând toți factorii implicați: familie, profesori, autorități locale și naționale, precum și antreprenori. Evenimentul a fost coordonat de Ana Bordan, facilitator de Mentalitate Deschisă în Educație și lider al comunității SuperTeach Luduș, care a anunțat organizarea unui nou curs de Mentalitate Deschisă în Educație, pentru profesorii din regiune, la Luduș, în luna mai.
O Românie mai bună pornește de la profesorii cu mentalitate deschisă
”SuperTeach este comunitatea profesorilor cu mentalitate deschisă care își propune să transforme viitorul României. Această schimbare începe cu sprijinul și încrederea pe care noi, antreprenorii, vi le acordăm dumneavoastră, profesorilor, pentru a fi repere pentru dezvoltarea societății, pentru a vă respecta pe voi înșivă și a fi respectați în societate. Noi credem că meseria de dascăl este cea mai importantă din lume și că profesorii au menirea de a inspira generațiile viitoare să își descopere pasiunea și sensul în viață, să își maximizeze potențialul și să creeze o Românie mai bună”, a explicat Felix Tătaru, președintele Asociației SuperTeach.
Mentalitatea închisă poate genera război, teamă, anxietate, așa cum vedem în prezent
Cristina Gheorghe, co-fondator SuperTeach, a punctat importanța unei mentalități deschise în contextul actual și nevoia de a înțelege că o comunitate este formată din fiecare dintre noi și este o reflexie a mentalității fiecărei persoane: ”Simt anxietate și teamă de ce poate crea o mentalitate închisă în toata lumea. Iar în acest context, aș vrea să ne dăm seama de ce fel de școală avem nevoie pentru a face față acestor vremuri, cu ce mentalitate construim și ce fel de comunitate construim. Mă uit în jur și văd panică, frică, oamenii se tem în aceste vremuri foarte tulburi. De multe ori, fără să ne dăm seama producem război în inimile celorlalți și de fapt comunitatea din jurul meu este o reflexie a cu cine mă împărtășesc. Eu de multe ori împărtășesc ideile mele, gândurile mele, principiile mele și simt teama pentru că eu știu că în interiorul meu nu este neapărat pace”, a spus Cristina Gheorghe. ”Copiii au nevoie să ne vadă așa cum suntem. Cu adevărat mentalitatea construiește comunitatea și mi-aș dori ca, împreună cu voi, să creăm o comunitate de noi înșine, cei adevărați care să ne împărtășim fără a genera război în inimile noastre”, a adăugat co-fondatorul SuperTeach.
Când strigăm la copii, mintea lor se oprește. Pe termen lung, acest aspect este o traumă, chiar dacă nu o vedem decât ca pe o corecție.
Simona Baciu, fondator Transylvania College, a adus în prim plan o problemă reală cu care ne confruntăm în prezent- trauma și stresul cauzat de traumă: ”Primul lucru pe care îl recomandăm adulților sau copiilor, în cazul unei situații de traumă, este să împărtășim. Să avem curajul de a ne uita în ochii acelui eveniment și să vorbim cu autenticitate și înțelegere, să vedem ce simt și alții și să devenim conștienți de lucrurile pe care le putem controla și cele pe care nu le putem controla. Când trecem printr-o perioadă de stres, corpul nostru, mintea și emoțiile noastre reacționează, dar în primul rând, ni se schimbă comportamentele. La nivelul gândirii, primele simptome sunt problemele de concentrare și atenție”. În acest context, Simona Baciu a oferit câteva sfaturi prin care putem avea grijă de starea noastră de bine: păstrează rutinele acasă și la scoala, fă-ți timp pentru o activitate pozitivă pe zi, dormi suficient, limitează timpul alocat știrilor și social media, menține relațiile sociale și utilizează strategii de adaptare și instrumente de mindfulness. De asemenea, pentru a menține starea de bine a copiilor în sala de curs, Simona Baciu a oferit câteva exemple concrete, prin crearea unui ”colț al păcii”, unde copiii se pot conecta cu ei înșiși, sau prin ”cercul încrederii” – un colț unde se pot conecta unii cu ceilalți pentru a dezvolta sentimentul de apartenență.
La rândul său Oana Moșoiu, lector universitar la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, a vorbit despre valori în contextul unei comunități, pornind de la întrebarea ”ne dorim comunități, dar știm cum să le constuim?”. ”Întotdeauna spunem ce să facem în comunitate, ce rezultate vrem să obținem, dar niciodată nu ne gândim cum să facem acele activități. Bătălia cea mai mare se dă la punctul cel mai de jos al icebergului: acolo unde sunt valorile, mentalitatea și apoi procesele relaționale. Problema este că nu reușim să mergem mai în profunzime acolo unde de fapt este țesătura cea mai intimă a comunității, acolo unde atunci când venim într-o sală reușim să punem pe masă probleme grave legate de cine sunt elevii noștri, de ce abandonează școala, cum putem să facem educația vizibilă”, a punctat Oana Moșoiu.
Elevii apreciază profesorii atenți la starea lor de bine, înțelegători și prietenoși
Andrada Mazilu, facilitator Mentalitate Deschisă în Educație, a adus în prim plan barierele de care ne lovim când vrem să construim comunitatea dorită: ”Mentalitatea închisă este cea care ne împiedică să-l vedem pe cel de lângă noi și să creăm relația, este mentalitatea care ne ține închiși în cutii imaginare. Mentalitatea deschisă ne ajută, în schimb, să construim relații și comunități pentru că îi putem vedea și pe ceilalți, le putem vedea nevoile, obiectivele, putem să înțelegem că rezultatele valoroase sunt ale noastre, nu ale mele”.
Cum putem să-i facem pe elevii noștri mai fericiți în spațiu școlar? Iată o întrebare la care au răspuns peste 400 de elevi implicați într-un studiu realizat de Mușata Bocoș, profesor univ. dr. la Departamentul de Ştiinţe ale Educaţiei, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei a Universităţii Babeş-Bolyai și Diana Crina Marin, profesor pentru învățământ primar dr. la Liceul Teoretic „Pavel Dan, din Câmpia Turzii. Rezultatele studiului au arătat că ”elevii apreciază când profesorii organizează lecții în aer liber, copiii îi apreciază pe profesorii care le-au dat o a doua șansă sau pe cei care le acordă timp suplimentar pentru un test. De asemenea, elevii își doresc ca zilele de școală să fie relaxante și distractive, ca profesorii să fie înțelegători și să le fie prieteni. Îi apreciază pe dascălii care se asigură că fiecare elev se simte bine înainte să înceapă lecția”.
Radu Szekely, consilier pe probleme de echitate și egalitate în șanse în Ministerul Educației, a subliniat importanța încrederii în ceilalți pentru a reuși să creăm proiecte comune și o comunitate:”Un lucru important este să încercăm să eliminăm motivele pentru care nu avem încredere în celălalt. Comunitatea trebuie să se construiască pe o relație de încredere între colegi, între elev – profesor, profesor – familie. De ce nu au oamenii încredere în mine? Să încercăm să vedem dacă putem elimina aceste motive de neîncredere și să începem să construim pe o bază de sinceritate”.
Învățarea nu este legată doar de pereții școlii, se poate face în atât de multe locuri și feluri. Profesorii să se axeze pe învățare, nu pe predare.
Despre rolul de director în contextul învățării și despre valorile școlii au vorbit Ari Pokka, creator de politici publice în domeniul educației, director de școală gimnazială și Elena Lotrean,fondatoarea Școlii Româno-Finlandeze ERI Sibiu: ”Dacă vorbim despre comunitatea de învățare, rolul meu ca director este să fiu principalul învățăcel în această comunitate. Și este foarte important să înțelegem că profesorii au ca rol nu doar predarea, ci mai ales învățarea. Trebuie să nu pierdem legătura dintre copii și înțelegerea comunității din care vin, iar ultimii doi ani de pandemie ne-au arătat cât de importantă este legătura dintre familie și școală. Învățarea nu este legată doar de pereții școlii, se poate face în atât de multe locuri și feluri.”
”Fără dascălii mei nu aș fi fost ceea ce sunt azi și lor le datorez imens modul în care mi-au transmis tot ceea ce știau ei, din inimă . Îmi amintesc cu drag de profesorul meu de matematică, profesorul Sturza, și de alți dascăli cărora le port o sinceră recunoștință pentru tot ce au făcut pentru noi”, a povestit Daniel Totu, Director Executiv în cadrul Primăriei Luduș, prezent la conferință pentru a sublinia implicarea Primăriei Municipiului Luduș în sprijinirea profesorilor din localitate.”Vă prezint admirația pentru ceea ce faceți, modelați sufletele, mințile copiilor, cei care vor deveni adulții din societatea noastră. O mentalitate deschisă a profesorilor reprezintă o mentalitate deschisă a viitorilor oameni ai societății”, a adăugat și Camelia Mateș, reprezentant al Inspectoratului Școlar Județean Mureș.
În cadrul Conferinței SuperTeach Timișoara, au fost anunțate și următoarele evenimente regionale, dedicate profesorilor:
- 26 martie 2022, ora 9.30: Conferința SuperTeach Botoșani, cu tema ” Descoperă Măreția”,
- 2 aprilie 2022, ora 9.30: Conferința SuperTeach Craiova, cu tema ”O școala ca afară”
###
Despre Asociația SuperTeach
SuperTeach este un proiect inițiat de antreprenori în sprijinul profesorilor și al sistemului de educație preuniversitar. Misiunea proiectului SuperTeach este ca profesorii să descopere și să dezvolte măreția din fiecare copil. Acest lucru este realizatprin programul „Mentalitatea Deschisă în Educație”, creat de liderul global în schimbare de mentalitate, Arbinger Institute, USA.