Pe 2 aprilie 1993, Philip Morris, unul din cei mai mari producători de țigări din lume, anunța o reducere de prețuri de 20% la țigările Marlboro, pentru a opri competitorii care înfulecau constant din cota de piață. Rezultatul a fost dezastruos: acțiunile companiei s-au prăbușit cu un minus de 26%. În percepția analiștilor financiari, Marlboro a căzut singur de pe calul său, din rândul unui brand de lux, într-unul de rând. Cauza: reducere cu 20% a prețului – efect: prăbușire în percepția consumatorilor. S-a dovedit încă odată că importanța ambalajului poate de multe ori să fie deasupra calității și chiar a prețului. În literatura de specialitate, 2 aprilie 1993 a rămas sub denumirea de Marlboro Friday (Vinerea Marlboro).
Revenind la zilele noastre, tocmai am trecut de un eveniment important în vânzări, anume Black Friday (Vinerea Neagră). Tot de la americani preluată, găselnița e implementată odată pe an și a prins extraordinar de bine. Deși la origini, cum spuneam, americană 100%, fiind ziua care urmează după Thanksgiving (Ziua Recunoștinței) și nu are nicio legătură cu românul de rând, globalismul ne-a vârât-o pe gât, iar noi am înghițit-o fără s-o mestecăm. Zile întregi premergătoare în care s-a trâmbițat și răs-trâmbițat ideea, servere blocate pe magazinele on-line, cozi la magazine, stocuri epuizate și tradiționalele bătăi pe produse.
Potrivit studiilor realizate în România 4,1 milioane de conaționali au auzit de acest concept, iar dintre aceștia 60% declarau că vor face cumpărături de Black Friday. Într-adevăr au fost și reduceri substanțiale, însă pe site-ul de pe care îmi cumpăr eu de obicei cărți, mi-am comandat vineri două volume și zău dacă am plătit mai puțin ca de obicei, în ciuda fluturatelor reduceri care mă ademeneau. Într-un interviu la RFI, jurnalistul economic Lucian Pop atrăgea atenția asupra reducerilor, spunând că de regulă ele se aplică mai ales la produsele de slabă calitate. Deși Black Friday și la noi și la americani este o zi extrem de importantă pentru orice vânzător de orice fel de produs sau serviciu, ziua se întâmplă DOAR o dată pe an, pentru a ademeni cumpărătorul, producând astfel, la marje mai mici de profituri (doar la unele produse), același rezultat financiar datorită rulajului mai mare de marfă.
Marlboro a greșit, iar lecția a fost învățată de toate marile companii, iar acum se predă la cursuri de marketing. Încercați să învățați și dumneavoastră, consumatorul, câte ceva.
Cătălin Hegheș