Cazul elevului transferat de la Școala Gimnazială Nr. 7 la „Schiller” după ce a rămas singurul elev din clasă, scoate la iveală criza profesorilor de sprijin din învățământul mureșean. Concret, momentan avem 16 profesori de sprijin pentru aproape 1.800 de elevi cu nevoi speciale în județul Mureș. 1 profesor la 112 elevi cu CES (cerințe educaționale speciale).
Protestul părinților de la Școala Gimnazială „Friedrich Schiller” din Târgu Mureș a readus în discuție o problemă pe care autoritățile școlare o cunosc de ani buni, dar pe care nu au reușit să o rezolve: deficitul acut de profesori de sprijin pentru copiii cu cerințe educaționale speciale.
Consiliul de administrație al școlii „Schiller” a invocat printre motivele pentru care nu poate primi elevul transferat de la Școala Gimnazială Nr. 7 tocmai lipsa profesorului de sprijin. Într-un răspuns oficial transmis redacției Punctul, Inspectoratul Școlar Județean Mureș a prezentat o situație care explică de ce această problemă a ajuns să blocheze transferul unui copil.
1 profesor la 112 elevi cu CES
În întregul județ Mureș există doar 16 posturi de profesori de sprijin. Dintre acestea, un singur post este alocat învățământului primar din Târgu Mureș, iar restul de 15 posturi deservesc învățământul gimnazial. Repartizarea teritorială arată 8 posturi în municipiul reședință de județ, 4 în orașe și 3 în comune.
Problema devine și mai evidentă când aceste cifre sunt puse în oglindă cu numărul elevilor care ar avea nevoie de sprijin specializat. Potrivit aceleiași situații oficiale, în județul Mureș sunt înregistrați 1.788 de elevi cu cerințe educaționale speciale. Dintre aceștia, doar 270 beneficiază efectiv de asistența unui profesor itinerant și de sprijin. Diferența de peste 1.500 de copii rămâne fără acest tip de suport educațional.
Defalcarea pe niveluri de învățământ arată că 60 de preșcolari, 115 elevi din ciclul primar și 95 din cel gimnazial primesc asistență de la profesori de sprijin. Liceenii și elevii din învățământul profesional cu CES nu apar în această statistică a celor deserviți.
Stăm mai bine la consilieri școlari, dar nu chiar bine
Situația consilierilor școlari este ceva mai bună din punct de vedere numeric, dar tot insuficientă raportat la necesități. În Mureș funcționează 39 de posturi de consilieri școlari la nivel liceal, distribuite astfel: 22 în Târgu Mureș, 15 în orașe și doar 2 în comune. La nivel gimnazial există 48 de posturi, însă 21 dintre acestea sunt în comune, unde accesul la servicii specializate este oricum mai dificil. Pentru preșcolari sunt alocate 7 posturi de consilieri, dintre care 4 în municipiu și 3 în orașe.
Numărul elevilor cu CES este în continuă creștere
Evoluția numărului de cazuri CES în ultimii ani arată o creștere îngrijorătoare. Dacă în anul școlar 2021-2022 erau înregistrați 835 de elevi cu nevoi speciale, numărul a crescut la 843 în anul următor, apoi la 998 în 2023-2024 și la 1.226 în 2024-2025. Anul școlar curent a debutat cu 1.121 de cazuri certificate până în prezent, însă evaluările continuă.
Această creștere de aproape 50% în patru ani nu a fost însoțită de o dezvoltare proporțională a numărului de specialiști. Iar în lumina acestor cifre care ne arată incapacitatea Statului de a oferi educație (atenție, vorbim de educație obligatorie prin lege și de un drept fundamental conferit de Consituție), adaptată nevoilor tuturor elevilor, este clar că ea, incapacitatea, este de fapt cauza principală a tensiunilor, transferurilor, conflictelor între părinți, între părinți și școală/inspectorat, a proceselor în instanță, a desființărilor de clase și în general a stresului și resurselor umane și materiale risipite inutil.
Maria Manu