O cercetare recentă analizează cele mai bune practici folosite de câteva orașe europene pentru a-i face pe cetățeni să renunțe la utilizarea mașinilor personale, în favoarea bicicletelor sau a transportului în comun.
Mașinile reprezintă a doua cea mai mare sursă de poluare a aerului și principala sursă de poluare fonică în orașele europene. Schimbarea modului în care folosim mașinile personale a devenit o necesitate urgentă, spun cercetătorii. Iar viitorul trebuie să fie mai puțin dependent de transportul personal și să se concentreze pe soluții de transport sustenabil, scrie The Conversation, unul dintre cele mai mari website-uri de știri și analize bazate pe cercetare științifică.
Conform studiului, este o prioritate urgentă reducerea folosirii mașinilor personale, cu beneficii atât pentru sănătatea locuitorilor, cât și pentru climă. Pentru a atinge aceste obiective e nevoie de acțiuni combinate, atât de încurajare a transportului sustenabil, cât și de descurajare a folosirii mașinilor personale.
Cea mai eficientă măsură identificată de cercetători presupune ca șoferii să plătească o taxă pentru a intra cu mașina în oraș. Veniturile generate de această taxă ar trebui să fie direcționate către dezvoltarea unor mijloace de transport alternative și sustenabile.
Un oraș care a folosit această strategie este Londra. Taxa a fost implementată în februarie 2003. De atunci, capitala Marii Britanii a reușit să reducă traficul în centrul orașului cu 33%.
În câteva orașe europene au avut succes politicile de modificare a rutelor de circulație și de desființare a parcărilor. De pildă, în Oslo, decizia de a înlocui spațiile de parcare cu străzi pietonale și piste de biciclete a dus la reducerea folosirii mașinilor în centrul capitalei norvegiene cu până la 19%.
Roma a rezolvat problema aglomerării traficului în centru și a impulsionat folosirea transportului public după ce a impus restricții de circulație în anumite perioade din zi, cu excepția riveranilor sau a acelora care plătesc o taxă anuală. Această politică a redus traficul în Roma cu 20% în timpul orelor de restricții și cu 10% în restul timpului.
Amenzile care sunt date pentru încălcarea acestei reguli finanțează sistemul de transport public din capitala Italiei.
Una dintre cele mai bune politici de persuasiune, care nu implică pedepse, este organizarea unui sistem bine pus la punct pentru navetiști.
Un studiu din 2010, care a analizat 20 de orașe din Marea Britanie, a descoperit că 18% din navetiști au renunțat la mașină după ce a fost pusă la punct o strategie cu mai multe măsuri, inclusiv oferirea de către companii a autobuzelor expres, reduceri pentru transportul public, îmbunătățirea infrastructurii pentru biciclete, dar și reducerea locurilor de parcare.
Orașul Catania, din Sicilia, a oferit transport public gratuit studenților de la universitatea locală, dar și autobuze expres care ajungeau regulat în campus. Așa a obținut o reducere cu 24% a navetiștilor care foloseau mașina.
Două orașe din Anglia, Brighton & Hove și Norwich, le-au oferit cetățenilor posibilitatea de a planifica drumurile către școală ale copiilor: pe lângă consiliere, au fost organizate și evenimente pentru elevi și părinți, prin care aceștia erau încurajați să meargă pe jos sau cu bicicleta la școală, dar și să împartă aceeași mașină pentru a duce la școală mai mulți elevi. Pe lângă asta, au fost construite și piste pentru biciclete și locuri pentru a le parca. În Norwich, procentul celor care foloseau mașina pentru a ajunge la școală a scăzut cu 10,9%, iar în Brighton impactul a fost la jumătate.
Car sharing-ul s-a dovedit a fi o soluție fezabilă, conform analizelor din Bremen, Germania, și Genova, Italia, unde cetățenii pot să închirieze rapid o mașină pentru câteva ore.
Aplicațiile de pe telefon au început să joace un rol tot mai mare în reducerea numărului persoanelor care își folosesc mașina personală. În Bologna, de exemplu, a fost dezvoltată o astfel de aplicație care putea urmări mobilitatea utilizatorilor. Participanții chiar intrau într-o competiție pentru a câștiga cele mai multe puncte pentru mers pe jos, cu bicicleta sau cu transportul public, iar câștigătorii erau premiați pentru punctele acumulate de diverse businessuri locale.
Citeşte întreaga ştire: Cum au scăpat de mașini marile orașe europene. Taxele pe trafic reduc aglomerația cu o treime, desființarea parcărilor, cu 20%
Ce măsuri de mai sus sau altele noi pot fi aplicate la Târgu Mureș? Exprima-ți punctul de vedere mai jos: