În episodul precedent am arătat ce sume imense de bani a primit constructorul american Bechtel pentru bătaia de joc de pe autostrada A3 Transilvania. Însă nu doar Bechtel a câștigat bani grei de pe urma statului român. Constructorii italieni (Tirenna Scavi, Salini Impregilo și Astaldi, acum ”rebrănduiți” WeBuild) austrieci (Porr Construct) țin și ei aproape din acest punct de vedere.
Construim, nu construim, banul de la stat vine
Pe lotul Iernut-Chețani (17,9 km) al autostrăzii A3 Transilvania, după abandonul Bechtel a lucrat o asociere condusă de firma italiană Astaldi, care a și finalizat tronsonul. Numai că, la valoarea inițială a contractului, de 438 milioane de lei, s-au mai adăugat alți bani. Sensul giratoriu de lângă fosta Fabrică de Nutrețuri Concentrate din Iernut nu era ”prins” în contractul cu Astaldi. Au mai apărut apoi probleme de sincronizare cu calea ferată Războieni-Deda. A fost, deci, nevoie de lucrări suplimentare.
Italienii au cerut bani mai mulți și i-au primit. Statul, în speță CNAIR, le-a achitatanul trecut 243 de milioane de lei (aproape 49 de milioane de euro) drept compensații. Cu un an înainte, le mai achitase 43 de milioane de lei (proximativ 8,6 milioane de euro) tot compensații pentru lucrări suplimentare. Sume care, adunate, mai adaugă 286 de milioane de lei celor 438 de milioane, valoarea contractuală inițială. Dacă mai apărea o chestie, două, se dubla contractul. Să tot faci afaceri cu statul român.
Fosta companie Astaldi a mai câștigat și alți bani pe spinarea statului: 18 milioane de euro, cu tot cu penalități, pentru lucrările la A4 Ovidiu-Agigea (21km), din cauză că documentația n-a corespuns cu situația din teren și au fost necesare lucrări suplimentare. Alte 2,5 milioane de euro, din motiveasemănătoare, pentru lotul Timișoara-Arad, alte 15 milioane de euro pentru lucrările (efectuate în asociere cu constructorul german Max Bögl) la tronsonul Constanța-Medigidia din autostrada Soarelui, plus 8 milioane penalități decise de instanță… și lista poate continua.
Salini Impregilo, premiată și ea pentru neefectuarea unor lucrări
Celălalt constructor italian ”topit” alături de Astaldi în recent înființata companie WeBuild a primit și el sume mari de bani de la stat,după ce n-a făcut ce s-a angajat să facă. La finele unui proces la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris, în 2017, CNAIR a plătit 83 de milioane de lei, după ce italienilor le-a fost reziliat, în 2016, contractul pentru lotul 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu. Drumul se surpase la scurt timp după inaugurarea sa din 2015.
Aceeași Curte Internațională de Arbitraj de la Paris a mai vârât în conturile Salini Impregilo 232 de milioane de lei daune, pentru că i-a fost reziliat ”abuziv” contractul pentru lotul de autostradă Traian Vuia-Margina de pe tronsonul Lugoj-Deva. E vorba despre celebrele tuneluri pentru urși. Detalii, aici (https://www.presshub.ro/cum-au-devenit-ursii-scuza-pentru-incompetenta-autoritatilor-pe-autostrada-a1-227018/). Italienii nu le-au făcut, așa că la ele lucrează acum firmele UMB, ale omului de afaceri Dorinel Umbrărescu. E, încă, singura verigă lipsă pentru a putea călători, exclusiv pe autostradă, de la Sibiu sau de la Târgu-Mureș spre vestul Europei.
O altă afacere bună în domeniul construcției de autostrăzi a făcut compania austriacă Porr Construct Gmbh. Pentru lucrările efectuate la lotul 4 (17 km) al autostrăzii A10 Sebeș-Turda a primit o compensație mai mult decât generoasă. Explicația oficială: au apărut alunecări de teren și fisuri în debleu, pe raza satului Inoc, de lângă Aiud, din motive neimputabile constructorului. Așa că la cele 470 de milioane de lei, cât prevedea contractul, Porr a mai obținut în Justiție alte 261. Mai mult de jumătate din valoarea contractuală.
Sorin Simion
sursa foto: Asociația Pro Infrastructură