Programul ‘Şcoala după şcoală’ şi proiectele de mentorat derulate în ultima perioadă au demonstrat faptul că elevii romi nu abandonează studiile dacă sunt sprijiniţi, a declarat joi, Maria Koreck, coordonatoarea Asociaţiei ‘Divers’ din Târgu Mureş, în cadrul conferinţei ‘Educaţia copiilor de etnie romă din judeţul Mureş’.
‘Proiectele PHARE au demonstrat că programul ‘Şcoala după şcoală’ şi proiectele mai recente de mentorat au demonstrat foarte clar că dacă copiii sunt sprijiniţi, atunci fac faţă cerinţelor educaţionale, care sunt destul de complexe şi rezistă în şcoală, deci îşi îmbunătăţesc atât notele, cât şi comportamentul şi tot ce este nevoie. Acestea ar trebui, în schimb, preluate şi sprijinite de către administraţiile publice locale până în momentul în care şi Ministerul Educaţiei va reuşi să deschidă aceste programe de ‘Şcoala după şcoală’ pentru toţi copiii, nu numai pentru copiii romi, pentru că este benefic pentru toţi copiii. Dar până atunci, ceea ce s-a dovedit că este util şi sunt dovezi clare, ar trebui – şi acesta este şi conceptul de bază al acestor proiecte europene – să se preia şi să se susţină de către administraţiile publice locale’, a arătat Maria Korek, care coordonează şi Centrul de Incluziune Socială pentru Persoane de Etnie Romă din cadrul asociaţiei.
Aceasta a spus că în judeţul Mureş există primării receptive la solicitările asociaţiei şi fac eforturi să sprijine programele ‘Şcoala, a doua şansă’ cât şi ‘Şcoala după şcoală’. Korek a precizat că sprijinirea acestor programe nu este costisitoare pentru o administraţie publică locală şi că acolo unde există sprijin acesta se datorează voinţei şi cunoştinţelor de management. Aceasta a arătat că Asociaţia Divers, prin Centrul de Incluziune Socială pentru Persoane de Etnie Romă a derulat şi în acest an o campanie de conştientizare a importanţei educaţiei copiilor romi în ambele sensuri, atât către comunitatea romă, cât şi către populaţia majoritară, ‘deoarece copiii romi au nevoie de sprijinul majoritarilor, atât cadre didactice, cât şi orice persoană, pentru a rezista şi a termina cât mai multe clase în şcoală’. ‘În acest sens, noi, în campanie, şi anul trecut şi anul acesta, am observat că în multe localităţi, autorităţile publice locale, atât primăria, cât şi şcoala, au înţeles că populaţia copiilor romi în şcoală este în creştere şi au înţeles şi că există anumite nevoi care trebuie satisfăcute pentru ca aceşti copii să rămână cât mai multe clase în şcoală. Acestea se referă la sprijinul pe care nu-l primesc copiii din familie, din cauza condiţiilor sociale şi de locuinţă precare, pe care majoritarii pot să le ofere copiilor lor, dar se datorează şi faptului că nu toţi învăţătorii sunt formaţi, în sensul în care anumite nevoi educaţionale diferenţiate ale copiilor romi să fie satisfăcute în clasele I-IV şi, în consecinţă, după aceea abandonul şcolar este în creştere. Noi facem campanie pentru ca să încurajăm continuarea educaţiei la liceu, pentru nu mai găsim în clasele a VIII-a decât foarte puţini copii romi care pot să continue’, a subliniat Maria Korek.
Ea a afirmat că toată lumea trebuie să înţeleagă că este foarte important ca un copil, indiferent de etnie, să termine cât mai multe clase, deoarece societatea are nevoie de forţă de muncă calificată. Centrul de Incluziune Socială pentru Persoanele de Etnie Romă din Târgu Mureş, înfiinţat în cadrul proiectului european ‘Crearea şi funcţionarea structurilor de asistenţă axate pe ocuparea forţei de muncă – Centre de incluziune socială pentru persoanele de etnie romă’, a organizat, joi, conferinţa intitulată ‘Educaţia copiilor de etnie romă din judeţul Mureş’.
AGERPRES