O analiză in extenso făcută de noi arată că mai devreme de a două jumătate a anului 2031 nu există nicio şansă ca autostrada să fie finalizată. Chiar şi acest termen e unul foarte optimist
În primul din cele două articole dedicate monitorizării situaţiei lucrărilor la autostrada Transilvania A3 (publicat ieri), am arătat cum traseul acesteia, Braşov-Borş (415 km), prevăzut iniţial în contractul din 2003 dintre statul român şi americanii de la Bechtel, a fost scurtat considerabil. La 12 ani de la semnarea acestuia, în Master Planul General de Transport al României traseul autostrăzii A3 a fost scurtat la numai 266 km, pe traseul Târgu-Mureş-Borş. Secţiunea Braşov-Târgu-Mureş a dispărut cu totul din planurile Guvernului Victor Ponta şi din cele ale celor care i-au succedat.
Deocamdată, avem autostradă construită şi dată în folosinţă de la Târgu-Mureş la Nădăşelu, cale de vreo 112 km. Şi mai avem circulabile două cioturi inutile, Borş-Biharia (5 km) şi Nuşfalău-Suplacu de Barcău, alţi 13,5 km. Firmele grupului UMB, ale omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, lucrează pe alte trei tronsoane consecutive, de la Nădăşelu la Poarta Sălajului, însumând puţin peste 43 km. Cu o bună mobilizare a constructorului şi cu sprijin din partea CNAIR în ceea ce priveşte obţinerea avizelor necesare, a mutării reţelelor de utilităţi etc, la finele lui 2025 vom avea autostradă non-stop de la Târgu-Mureş la Poarta Sălajului, lungă de 155km. Necazul cel mare în reprezintă cele trei loturi (96 km în total), care nu au nici azi contracte de proiectare şi execuţie semnate.
2031 ar fi fabulos
Două loturi, Poarta Sălajului-Zalău (15 km) şi Zalău-Nuşfalău (25,8 km), cele mai grele de pe traseu, care presupun traversarea Munţilor Meseşului, sunt cică „în licitaţie”. Ţinând cont de complexitatea lucrărilor ce urmează a fi făcute, un termen de 18 luni pentru proiectare şi 60 de luni pentru execuţie (aşa cum prevede CNAIR), în cazul ambelor loturi, ar fi cel mai optimist scenariu posibil. Deci minimum şase ani şi jumătate.
Contract care, dacă CNAIR se mişcă rapid, ar putea fi semnat, în cel mai fericit caz posibil, în 2025. Să nu uităm, anul în curs e unul mai electoral ca niciodată, deci niciunui ministru şi niciunui politician nu-i e aminte de autostrăzi. Oamenii sunt ocupaţi să se aleagă. Poate la anul. Sau poate la anul şi la mulţi ani, în caz că mai apar solicitări de clarificări sau contestaţii. Prin urmare, putem conchide că un termen de deschidere finele lui 2031 pentru loturile Poarta Sălajului-Zalău (15 km) şi Zalău-Nuşfalău ar fi ceva aproape de fabulos.
Deocamdată, pentru aceste două loturi au depus oferte grupul UMB, italienii de la WeBuild (firmă rezultată din fuziunea insolventelor Astaldi şi Salini Impregilo) şi alte cinci companii dinTurcia. Ofertele au fost depuse în august anul trecut. Termenul de evaluare a acestora este finalul lunii în curs. Prin februarie ar trebui să avem un câştigător.
Lotul Chiribiş-Biharia, problematic şi el
Dar chiar şi dacă se aliniază astrele pe cele două loturi menţionate, mai rămâne lotul Chiribiş-Biharia,lung de 28,5 km. A patra licitaţie de după Bechtel a dat câştigătoare o asociere a firmelor româneşti Precon Transilvania SRL-Citadina 98 SA. Precedentul contract fusese tot cu o firmă românească, Trameco, şi a fost reziliat în mai 2022, după ce constructorul a lălăit-o aproape un an şi jumătate.
Contractul cu asocierea Precon Transilvania-Citadina nu a fost încă semnat. Problema rezidă în faptul că şi Trameco, şi Precon, sunt controlate de acelaşi om de afaceri Beniamin Rus. Ambele fac parte din grupul de companii Selina, al lui Beniamin Rus. Oficialii CNAIR nu sunt dispuşi să semneze contractul cu Precon-Citadina dacă Beniamin Rus nu renunţă la procesul deschis împotriva CNAIR după rezilierea contractului cu firma Trameco. Până se aplanează acest diferend, mai stăm.
Una peste alta, ţinând cont de toate informaţiile pe care le-am strâns – majoritatea, din surse oficiale – putem estima că, în cel mai fericit caz cu putinţă, pe autostrada Transilvania A3 se va putea circula fără întrerupere, de la Târgu-Mureş la frontiera maghiară de la Borş, nu mai devreme de a doua jumătate a anului 2031.
Ca o glumă de final: în acel Master Plan General de Transport al României, din 2015, apare ca ţintă pentru anul 2030 că ţara va avea 2074 km de autostradă. Deocamdată, în 2024, n-avem nici jumătate.
Sorin Simion