Încă din ultimul sfert al secolului al XIX-lea, în stațiunile balneo-climaterice importante din Transilvania și România au apărut ateliere fotografice sezoniere, așa cum se întâmpla și în Occident.
Noua piață a fotografiei de vilegiatură s-a dezvoltat în două direcții: cea a portretisticii de vacanță și cea a vederilor-suvenir din stațiuni.
Cu toate acestea, despre fotografii de stațiune nu știm prea multe, exceptându-i pe cei care au avut și ateliere permanente în orașe mai mari. Restul, cu o activitate mai degrabă sezonieră, au prezentat extrem de puțin interes pentru istoria fotografiei. Mai mult, sunt extrem de rare cazurile în care știm unde au funcționat atelierele acestora.
Însă, un caz fericit, recent identificat, este cel al fotografului Deák Károly, activ la Sovata/ Szováta/ Sowata de pe la începutul anilor 1920 până, cel puțin, la începutul anilor 1930. Chiar dacă informațiile despre activitatea acestuia lipsesc, una din vederile-suvenir realizate de Deák surprinde locația laboratorului fotografic propriu: la demisolul vilei Sovata/ Szováta villa.
Firma, atârnată deasupra ferestrei spațiului de lucru (flancată și ea de două rame-vitrină cu câte patru fotografii), anunța bilingv: „Laboratorul de fotograf a lui Carol Deák – Deák Károly fenykepesz laboratoriuma”.
Vezi articolul complet pe Arhiva de Fotografie
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.