Organizatorii Campaniei ‘Mureşul reciclează’, din cadrul Proiectului ‘Sistem de management integrat al deşeurilor solide în judeţul Mureş’, în valoare totală de 45 milioane de euro, au constatat în cele două luni de la demararea primei componente a acesteia, în 54 de localităţi, un dezinteres din partea cetăţenilor, adresabilitatea fiind de circa 11.500 de persoane. „S-a prezentat impactul pe componenta Caravana, avem mai multe segmente de adresabilitate către populaţie, acesta este unul dintre segmente. Desigur că am fi dorit să avem o percepţie sau o reprezentare mult mai mare, dar din păcate sezonul în care se desfăşoară această campanie şi faptul că s-a derulat mai mult în mediul rural a împiedicat realizarea ţintelor estimate (…) Am preferat să abordăm mesaje să zicem paşnice. Sperăm ca prin mesajele pe care le promovăm să conştientizăm populaţia. Desigur că în momentul în care vom constata că poate nu ne-am atins scopul, ne vom gândi şi la alte modalităţi. Această campanie durează un an, după aceea tragem linie şi vedem unde am ajuns. În funcţia de asta vom vedea ce alte tipuri de acţiuni urmează să proiectăm. Da, coerciţia este într-adevăr o modalitate de a obliga cetăţeanul de aş-i respecta îndatoririle. Am lăsat tipul acesta de ‘argument’ cât mai la final. Desigur că nu excludem nici această posibilitate’, declarat vineri, într-o conferinţă de presă, Radu Spinei, managerul de proiect.
Iniţiatorii campaniei susţin că în fiecare localitate trebuia să fie minimum 200 de oameni şi că această campanie teoretic şi-ar fi atins ţinta. Pentru a se stabili care va fi totuşi impactul campaniei care se va derula timp de un an, la final se va face un sondaj de opinie şi se va vedea cât la sută din populaţia din judeţul Mureş a înţeles necesitatea de a colecta selectiv deşeurile.
Expertul în comunicare, Dana Maria Manu, a prezentat vineri rezultatele campaniei de conştientizare publică ‘Mureşul reciclează’ derulată până acum în 54 de unităţi administrativ-teritoriale din cele 102. Aceasta a spus că pe lângă implicarea a 11.500 de participanţi, în concursurile de colectare selectivă a deşeurilor s-au înscris 1.700 de persoane, dintre care 10 au fost premiate şi că cei mai receptivi au fost copiii. ‘Campania are o miză foarte mare şi anume schimbarea mentalităţii. Campania a fost în 54 de localităţi însă a fost dificil să adunăm populaţia, fiind vară şi fiind ocupată cu muncile agricole’, a arătat Dana Maria Manu.
Aceasta a arătat că în localităţile vizitate au fost distribuiţi fluturaşi cu modul în care se face colectarea selectivă a deşeurilor, în limbile română şi maghiară, un specialist în ecologie a explicat oamenilor cum anume se colectează deşeurile şi care este scopul acestei acţiuni, iar animatorii campaniei au expus aceste aspecte şi prin mesaje audio, transmise prin portavoce. Campania se va derula şi în luna august, când Consiliul Judeţean Mureş organizează o serie de evenimente ce promovează colectarea selectivă şi reciclarea în judeţul Mureş, prin organizarea de activităţile la Complexul de agrement ‘Mureşul’ din Târgu Mureş, cum ar fi ‘Eco Weekend Colectiv’ şi şcolile de vară adresate atât elevilor, cât şi cadrelor didactice din judeţ.
Campania de conştientizare ‘Mureşul reciclează’ se derulează în perioada mai-decembrie 2013 şi are ca obiectiv informarea populaţiei cu privire la beneficiile oferite prin infrastructura creată, amenajarea de puncte de colectare separată dotate cu eurocontainere specifice, cât şi distribuţia de unităţi de compostare individuală pentru 50 % din gospodăriile din mediul rural. Demersul lansat de Consiliul Judeţean Mureş îşi propune, în primul rând, educarea cetăţenilor în sensul aplicării corecte a principiilor colectării selective în vederea reciclării deşeurilor, lansând totodată un semnal de alarmă cu privire la necesitatea colectării deşeurilor în mod selectiv, cât şi efectele dăunătoare generate de lipsa acestei practici.
AGERPRES