Digitalizarea și reducerile de personal din Primărie. 10% deja au plecat, 20% din cei rămași urmează
Digitalizarea și reducerile de personal din Primărie. 10% deja au plecat, 20% din cei rămași urmează

Digitalizarea și reducerile de personal din Primărie. 10% deja au plecat, 20% din cei rămași urmează

Într-un interviu acordat recent în exclusivitate pentru Punctul, primarul Soós Zoltán vorbește despre două chestiuni extrem de sensibile. Prima este digitalizarea, unde Primăria începe să facă pași, însă are mult de recuperat, având unul din cele mai anacronice site-uri web dintre toate administrațiile locale. A doua, care se leagă de prima, este reducerea de personal. 

Digitalizarea și site-ul, mare rușine

Marea veste ar fi că Primăria intenționează să finalizeze noul site undeva în cursul anului viitor. Vestea proastă este că între timp, actualul site este relativ inutilizabil pentru a găsi documente sau a accesa servicii. Totuși, există bucăți din activitatea Primăriei care au fost digitalizate, oarecum autonom, la diferite direcții: arhitect șef, la impozite și taxe, la fonduri europene. Toate însă au sisteme proprii, care prea puțin comunică între ele și care adesea comunică prea puțin cu oamenii. Noile funcționalități sunt relativ necunoscute, astfel că deși cozile s-au redus prin sisteme de programare online, unele drumuri se fac în continuare la Primărie, chiar dacă ar putea fi evitate.

Marea restructurare a și început

Pe măsură ce serviciile se digitalizează, cum e firesc, o parte din personal va fi redus. Primarul Soós spune că a preluat primăria cu peste 1200 de angajați, toți în aceeași oală, iar în ultimii 5 ani a lucrat în două direcții: 1. separarea anumitor entități în SA-uri, SRL-uri sau unități distincte cu personalitate juridică și 2. reducerile de personal acolo unde nu s-au mai justificat efectivele de angajați. 

„Am scos impozitele și taxele, am separat Poliția Locală, am separat Grădina Zoologică, am separat Weekend-ul și cetatea, am separat serele și toate au devenit instituții, SA-ul sau SRL-uri, dar mult mai transparent putem urmări acum ce fac, pe baza rapoartelor financiare. Și, desigur, au devenit mai eficiente”, spune Soós Zoltán.

Câți oameni pleacă?

Al doilea pas a fost și restructurarea, prin „remodelarea direcțiilor” în funcție de necesar. Astfel s-au redus undeva la 10% din posturi, încă de anul trecut, spune edilul, iar alte 20% din posturi urmează să se desființeze anul acesta. „Anul trecut deja am avut o reducere de posturi de 10%, care deja au necesitat niște eforturi, iar anul acesta vine încă o reducere de 20%. Important este și aici să nu reducem personalul la direcțiile cheie care absorb fondurile(…) Aveam în jur de 1200 de angajați pe Primărie, după separarea instituțiilor subordonate, s-a redus la undeva la 670 de persoane. După reducerea de anul trecut, sunt la 605 angajați, care se vor reduce acum în funcție de măsurile adoptate. Numărul lor va fi undeva între 480 și 560”, explică Soós Zoltán. 

Edilul mai spune că un trend similar a fost și în noile entități desprinse din Primărie. La Poliția locală e la 155, cu aproximativ 130 de angajați efectiv, însă numărul va fi redus unde la 110. Alt exemplu dat de edil a fost administrația serelor, unde de la 120 de posturi schema de personal s-a redus la 90.

Rezultatele financiare

Edilul vorbește despre câștiguri însemnate, economic vorbind, însă chiar dacă pe hârtie unele cifre arată bine, firmele Primăriei nu sunt tocmai etalon de performanță economică. Soós Zoltán dă totuși exemplul Grădinii Zoo care a ajuns să genereze venituri de 4-5 milioane de lei/an sau al Weekend-ului, unde veniturile generate aproape acoperă salariile. Cu toate acestea, niciuna din aceste entități sunt suficient de performante încât să-și susțină și cheltuielile de funcționare, dar și sumele necesare pentru întreținerea patrimoniului sau investiții. Totuși, pe hârtie mai putem bifa un procent la reușite: „Când am preluat primăria eram undeva la 110 milioane de lei cheltuieli anuale, din care peste 35% erau cheltuieli de personal. Acum am ajuns undeva la 22% și ideal ar fi să scădem sub 20%. Mai mult, nu cred că putem să scădem fără să ajungem la deficiențe de funcționare”, mai precizează primarul Soós Zoltán.