O directivă de eficiență energetică a Comisiei Europene, care a trecut de Parlament, stabilește anul 2040 ca termen limită de existență în statele membre UE a centralelor individuale pe gaze. Măsurile vor fi luate treptat, dar, dacă peste 17 ani va mai exista vreo centrală pe gaze în vreo locuință din România, ea va trebui dată jos, cel puțin din ce se înțelege din informarea Comisiei Europene de acum.
Directiva revizuită va stabili o serie de măsuri care vor ajuta guvernele UE să îmbunătățească structural performanța energetică a clădirilor, cu un accent special pe clădirile cu cele mai slabe performanțe, mai spune Comisia.
Fiecare stat membru va adopta propria traiectorie națională pentru a reduce consumul mediu de energie primară al clădirilor rezidențiale cu 16% până în 2030 și cu 20-22% până în 2035, permițând suficientă flexibilitate pentru a ține seama de circumstanțele naționale. Statele membre sunt libere să aleagă ce clădiri să vizeze și ce măsuri să ia.
Directiva revizuită conține măsuri pentru a îmbunătăți atât planificarea strategică a renovărilor, cât și instrumentele care să asigure că aceste renovări vor avea loc. În conformitate cu dispozițiile convenite, statele membre:
-vor stabili planuri naționale de renovare a clădirilor pentru a stabili strategia națională de decarbonizare a parcului de clădiri și modul de abordare a barierelor rămase, cum ar fi finanțarea, formarea și atragerea de lucrători mai calificați.
-vor institui sisteme naționale de pașapoarte de renovare a clădirilor pentru a ghida proprietarii de clădiri în renovarea treptată a clădirilor cu emisii zero.
-instituie ghișee unice pentru proprietarii de locuințe, IMM-uri și toți actorii din lanțul valoric al renovării, pentru a primi sprijin și îndrumare dedicată și independentă.
Statele membre va trebui, de asemenea, să elimine barierele în calea instalării punctelor de reîncărcare, pentru a se asigura că „dreptul la priză” devine o realitate. În general, punctele de reîncărcare vor trebui să permită încărcarea inteligentă și, dacă este cazul, încărcarea bidirecțională. În cele din urmă, dispozițiile vor asigura că există suficiente locuri de parcare pentru biciclete, inclusiv pentru bicicletele cargo”, mai arată Comisia.