Potrivit Asociației Pro Infrastructură, doar primele două loturi ale modernizării căii ferate Cluj-Episcopia Bihor au șanse reale să devină funcționale până în august 2026, termenul limită pentru accesarea fondurilor europene prin PNRR. Cu toate acestea, nici acestea nu vor fi complet finalizate, iar electrificarea, obiectivul principal al proiectului, va fi amânată
Pentru a demonstra Comisiei Europene că linia este funcțională și a securiza finanțarea europeană, autoritățile vor fi nevoite să pună în circulație trenuri diesel pe segmentul Cluj-Napoca – Poieni. Acestea nu necesită alimentare electrică, însă au nevoie de sisteme de centralizare electronică pentru controlul aparatelor de cale, semnalelor și barierelor.
Experiența monitorizării altor tronsoane feroviare arată că testele pentru centralizarea electronică durează luni de zile și necesită instalarea completă a liniilor, macazurilor și barierelor. În lipsa acestor sisteme, există riscul unei circulații în sistem pendulă cu pericol crescut la trecerile la nivel.
Progres lent pe ambele loturi prioritare
Ambele loturi sunt realizate de asocierea RailWorks (Alstom și Arcada), dar progresul este îngrijorător de lent:
- Cluj-Aghireș: 40% stadiu fizic, cu o creștere de doar 2 puncte procentuale în august față de iulie. Activitatea pe teren este vizibilă în aproximativ 12 locuri, iar Gara Cluj-Napoca rămâne unul dintre obiectivele cu cele mai mari întârzieri.
- Aghireș-Poieni: Cel mai avansat lot cu peste 50% finalizare, dar cu un progres de un singur punct procentual în august. Activitatea pe acest segment sinuos care traversează dealurile Căpușului și atinge altitudinea de 550 metri în zona tunelului Stana este vizibilă în doar 7 locuri.
Pasajul de la Tăietura Turcului, „rușinea Clujului”
Asociația Pro Infrastructură acordă titlul de „rușinea Clujului în infrastructură” pasajului de la Tăietura Turcului, care nici măcar nu a fost început. Greșelile CFR și ale primăriei vor rezulta într-un pasaj nefuncțional peste calea ferată care nu va elimina trecerea la nivel de dedesubt, cu implicații grave pentru siguranța cetățenilor și integrarea urbanistică.
La finalizarea completă a lucrărilor, estimată pentru perioada 2028-2030, calea ferată Cluj-Episcopia Bihor va transforma conectivitatea între zonele metropolitane Cluj-Napoca și Oradea. Călătoria cu trenurile InterRegio cu o singură oprire va dura aproximativ 2 ore. Electrificarea va permite, de asemenea, transformarea acestei rute într-o alternativă importantă pentru transportul de marfă către Europa centrală și țările baltice, datorită posibilității de operare cu locomotive puternice.