În cursul acestei zile, polițiștii municipiului Târgu Mureș au fost sesizați de către o femeie, în vârstă de 79 de ani, cu privire la faptul că aceasta ar fi fost victima unei înșelăciuni.
În fapt, la aceeași dată, femeia ar fi înmânat peste 10.000 de euro unei persoane necunoscute, după ce, în prealabil, ar fi fost contactată de o persoană care se recomanda a fi cadru medical, și care, sub pretextul că fiica persoanei apelate ar fi fost victima unui accident rutier și pentru transportarea acesteia de urgență, cu un elicopter, la o unitate medicală, i-ar fi transmis că este necesară o sumă consistentă de bani.
De asemenea, anterior acestui caz, în cursul nopții, o femeia de 83 de ani, a sesizat polițiștii municipiului Sighișoara referitor la o altă înșelăciune, comisă prin metoda accidentul.
De această dată, persoana vătămată ar fi remis unei persoane necunoscute peste 10.000 de lei și alte bunuri de valoare, după ce ar fi fost contactată telefonic și anunțată că nepoata sa a fost victima unui grav accident, având nevoie de bani pentru îngrijiri medicale.
În ambele situații au fost deschise dosare de cercetare penală, iar polițiștii continuă cercetările în vederea recuperării prejudiciului, identificării autorilor și luării măsurilor legală față de aceștia.
*
Polițiștii mureșeni atrag atenția asupra acestor infracțiuni! Nu uitați să fiți raționali, chiar și în momente critice! Verificați orice informație vă este oferită!
De regulă, mecanismul de producere al înșelăciunilor prin metoda accidentul este același, însă scenariile prezentate victimelor și valoarea prejudiciilor depind de disponibilitatea victimelor de a oferi informații autorilor infracțiunilor în legătură cu membrii familiei și sumele de bani economisite și păstrate în casă.
De regulă, autorii apelează numere din rețeaua de telefonie fixă, deoarece utilizatorii acesteia sunt cu preponderență persoane de vârsta a treia și profită de vulnerabilitatea victimelor, exploatându-le statutul familial de părinte/soț/bunic, empatia dar și gradul scăzut de relaționare socială.
De cele mai multe ori infractorii nu dețin informații despre victime, pe care le contactează întâmplător. Folosesc un discurs-legendă adaptat pe parcursul convorbirii în funcție de disponibilitatea pe care o arată victima și de datele pe care aceasta le furnizează.
În general, conversația debutează cu o știre șocantă despre un membru de familie al victimei care de cele mai multe ori este prezentat ca fiind implicat într-un accident rutier, fie în calitate de făptuitor, fie în calitate de victimă, iar consecințele acestui accident sunt foarte grave, ele putând fi de natură medicală sau legală.
În această înscenare autorul poate juca mai multe roluri, schimbându-și tonul vocii sau folosind tehnologii speciale de distorsionare a vocii, dându-se drept ruda victimei, polițist, medic, avocat.
Uneori, în scenariu sunt implicați mai mulți infractori, fiecare vorbind cu victima pe rând și interpretând alt rol, iar pentru credibilitate în fundalul conversației se pot auzi diverse sunete, de exemplu sirene, plânsete etc.
În cadrul discuției sunt prezentate consecințele grave ale accidentului (exemplu: s-a soldat cu moartea victimei, persoana accidentată este un copil, o femeie însărcinată, victima trebuie transportată de urgență cu elicopterul la un spital în străinătate etc.).
ATENȚIE! Odată ce persoana înșelată este dispusă să plătească suma solicitată, infractorul încearcă să controleze toate posibilitățile acesteia de a comunica telefonic. În acest sens i se cere victimei să nu întrerupă conversația, iar dacă deține și un telefon mobil, aceasta va fi sunată și pe acel număr. Astfel, victima este pusă în imposibilitatea de a comunica cu alte persoane sau de a verifica informațiile primite.
De obicei, în timp ce comunică cu victima, infractorul ține legătura și cu un complice, căruia îi furnizează toate datele pe care le primește și pe care îl dirijează la adresa acesteia pentru a ridica suma de bani. De regulă după acest moment acțiunea infracțională se încheie, dar au existat și cazuri în care victimele au arătat o disponibilitate de care infractorii au profitat și le-au cerut bani în repetate rânduri.
Polițiștii vă sfătuiesc despre cum trebuie să procedați în situația în care sunteți contactați de persoane ce folosesc metoda “accidentul”:
- Solicitați persoanei care v-a sunat cât mai multe detalii privind unitatea medicală, de poliţie sau parchet unde s-ar afla ruda implicată în accident, urmând a suna la aceste instituţii pentru confirmare.
- Nu vă bazați pe cele relatate de un necunoscut! Escrocii mizează tocmai pe reacţia emoţională puternică de moment. Întrerupeţi imediat convorbirea şi încercaţi să apelaţi imediat pe telefonul mobil ruda la care face referire apelul sau persoane din anturajul ei pentru a afla adevărul.
- Chiar dacă cel care vă sună ,,vă recomandă” să fiţi discret sau vă transmite că nu puteţi lua legătura direct cu ruda dumneavoastră deoarece autorităţile i-au ridicat telefonul mobil, nu vă încredeţi în acesta! Trebuie să ştiţi că reprezentanţii Poliţiei Române sau ai Parchetului nu rețin telefoanele mobile ale celor implicaţi în accidente rutiere!
- Anunţaţi Poliţia la numărul de urgenţă 112 pentru a primi sprijin de specialitate. În niciun caz nu acceptaţi o întâlnire directă cu persoana care v-a apelat înainte de a discuta cu un poliţist!
Important de ştiut pentru tineri :
Părinţii sau bunicii dumneavoastră trebuie informaţi şi sprijiniţi, pentru a nu deveni victimele acestor infractori!
Este important să dezbateţi aceste aspecte în familie, adresând seniorilor următoarele recomandări:
- În cazul în care sunt sunaţi de către un necunoscut care le pretinde bani sau alte foloase materiale pentru a ajuta o rudă aflată într-o pretinsă situaţie de pericol, să nu divulge niciun fel de date personale, ci din contră, să adreseze întrebări şi să solicite informaţii despre presupusul accident (unde s-a produs, unitatea medicală sau secţia de poliţie unde s-ar afla ruda în cauză);
- Să apeleze telefonic imediat ruda respectivă sau persoane apropiate acesteia, indiferent de conjunctură (moment al zilei, locaţie), pentru a verifica informaţiile primite;
- Să sune de urgenţă la numărul 112, pentru a solicita sprijinul poliţiei. În nici un caz să nu facă singuri demersuri care presupun contactul cu persoana apelantă!
Nu în ultimul rând, pentru a împiedica „documentarea” acestora despre familia dumneavoastră, vă recomandăm să fiţi atenţi la persoanele cu care intraţi în contact, pe stradă, în jurul blocului, aparent întâmplător. Este posibil ca acestea să vă urmarească, să încerce să se împrietenească cu dumneavoastră şi să afle detalii despre familie sau vecini.
Nu primiţi în locuinţă persoane care pretind că sunt de la diverse societăţi comerciale (de furnizare a unor servicii, firme de curierat, comis voiajori etc.), decât după ce aţi verificat actul de identitate şi legitimaţia de serviciu şi vă creează convingerea că au calitatea invocată. Nu le furnizaţi acestora informaţii despre membrii familiei dumneavoastră sau despre vecini.