Deputatul PSD Dumitrița Gliga le-a adresat ministrului interimar al Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, ministrului interimar al Educației și ministrului interimar al Afacerilor Interne o întrebare privind provocările pe care le aduce copiilor mediul online:
„Domnilor miniștri,
Cu toții suntem acum conectați prin Internet, ca neuronii dintr-un creier uriaș, spunea fizicianul Stephen Hawking. În prezent, importanța și rolul esențial pe care îl ocupă mediul online în viața adolescenților români sunt de necontestat. Statisticile privind utilizarea mediului virtual și a noilor tehnologii au înregistrat creșteri rapide, mai ales în rândul acestei categorii. Cu voia sau fără voia noastră, internetul contribuie în bună măsură la interacțiune și la formarea identității adolescenților.
Nu neg rolul internetului de formator de opinie, însă este doar o față a monedei. Mediul online ne ajută să descoperim informația mult mai ușor, să exploatăm resurse nebănuite, însă fără o educație corespunzătoare pentru adolescenți este un pericol real de fapte teribiliste și suicid.
Săptămâna trecută am aflat cu toții despre #drama unui copil de 14 ani, din Bistrița, care s-a sinucis pentru a răspunde unei provocări de pe #Tiktok. Vorbim despre un copil sociabil, singur la părinți, un elev de nota 10, un campion la dans sportiv, care din dorința de popularitate sau poate că victimă a unui bullying la școală a provocat o dramă. Se promovează în mediul online tot felul de provocări, duse la limita supraviețuirii și toți suntem părtași prin faptul că nu luăm nicio măsură, ci asistăm ca spectatori.
Ce ar fi ca următoarea dată când o asemenea știre dramatică apare pe titlurile ziarelor, fiecare dintre noi să poarte o discuție cu propriul copil, sau să dezvolte o conversație în mediul în care lucrează sau în cercul de prieteni. Pandemia ne-a trimis copiii în mediul online cu o viteză năucitoare. Trebuie să îi conștientizăm de pericolele care pândesc dincolo de ecran.
În toată lumea au apărut cazuri de tineri care au murit după ce au participat la jocuri extreme pe TikTok, intitulate ”blackout challenge”. Jocul implică ca tinerii să își lege în jurul gâtului o curea sau o frânghie cu scopul de a rămâne cât mai mult timp fără aer, în timp ce se filmează cu telefonul mobil pentru a urca ulterior clipul în aplicație. Copiii îşi blochează respiraţia până la leşin, pentru a experimenta senzaţii tari, așa cum văd la influencerii lor preferați. Alte cazuri cunoscute au implicat decese în rândul adolescenților în urma unor supradoze cu Benadryl. Provocarea, devenită virală, în care îţi administrezi doze mai mari de medicament antialergic pentru halucinaţii deja are nenumărate victime.
De câte cazuri este nevoie să mai auzim până când responsabilii vor lua măsuri? Putem începe cu introducerea de atenționări în mediul online, cu campanii de conștientizare a pericolelor din mediul online, campanii prin intermediul școlilor, prin intermediul psihologilor pe care fiecare unitate școlară îi are. Avem multe instituții ale statului care se pot așeza la aceeași masă pentru a porni o campanie amplă de prevenire a fenomenelor de agresiune cibernetică.
Avem la îndemână Legea nr.106/2020, care dă o definiție violenței cibernetice – “hărțuire online, mesaje online instigatoare la ură pe bază de gen, urmărire online, amenințări online, publicarea non-consensuală de informații și conținut grafic intim, accesul ilegal de interceptare a comunicațiilor și datelor private și orice altă formă de utilizare abuzivă a Tehnologiei Informației și a Comunicațiilor prin intermediul calculatoarelor, telefoanelor mobile inteligente sau altor dispozitive similare care folosesc telecomunicațiile sau se pot conecta la internet și pot transmite și utiliza platformele sociale sau de e-mail, cu scopul de a face de rușine, umili, speria”.
Pe baza acestei definiții se pot construi mesaje de conștientizare care pot cuprinde și un număr de urgențe unde, poate dacă le este copiilor greu să împărtășească cu părinții stările pe care le experimentează, pot solicita singuri sau pot denunța fapte care li se par suspecte sau care ei consideră că le afectează imaginea și siguranța din mediul online.
Față de cele expuse mai sus, vă adresez următoarele întrebări:
- În atenția domnului ministru interimar al Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor:
În legea nr. 106/2020 este precizat faptul că – Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor prin organismele aflate în coordonare responsabile de prevenirea, analiza, identificarea și reacția la incidente în cadrul infrastructurilor cibernetice, are obligația de a efectua demersurile necesare pentru a dezvolta campanii de sensibilizare publică privind violența cibernetică și să ofere asistență practică autorităților centrale și locale în prevenirea și răspunsul la violența cibernetică. Totodată stabilește, promovează și bugetează programe destinate unei game largi de utilizatori, pentru alfabetizare digitală.
Vă rog să-mi comunicați ce măsuri au fost luate în baza acestei prevederi și ce buget a fost alocat. - În atenția domnului ministru al Educației:
Ce demersuri aveți în vedere pentru implicarea instituțiilor de învățământ în combaterea influenței nocive a mediului online? - În atenția domnului ministru al Afacerilor Interne:
În condițiile în care infracționalitatea informatică este în creștere, ce acțiuni aveți în vedere pentru protejarea celei mai vulnerabile categorii de utilizatori ai internetului – copiii?”