Un clasament recent al celor mai bune unități de învățământ liceal arată că doar două licee din Târgu Mureș se află între primele 100 din țară. Clasamentul a fost realizat în funcție de următoarele medii cumulate pentru fiecare liceu: media de admitere (40%), media la examenul de BAC (30%), promovabilitatea la BAC (20%) și media rezultatelor obținute la olimpiade (10%)
În acest top Sibiu figurează cu 3 unități de învățământ, Oradea are 4 iar în Cluj-Napoca există 9 licee. În ultimii ani, Târgu Mureș se afla în primele șaptezeci de poziții dar dacă trendul actual va continua, în scurtă vreme vom rămâne doar cu un singur liceu în acest top.
În cadrul unei întâlniri cu presa, candidatul independent la Primăria Târgu Mureș, Soós Zoltán, a prezentat câteva elemente esențiale pe teme de educație cuprinse în programul său de reconstrucție a orașului. Astfel, Soós Zoltán a făcut referire la situația învățământului preșcolar, școlar și liceal din Târgu Mureș. De asemenea, candidatul a vorbit și despre protecția familiilor precum și a persoanelor vulnerabile.
“Am decis să candidez pentru funcția de primar, în primul rând pentru a opri declinul orașului meu natal, declin care, în ultimii ani, s-a accentuat în mod sever și vizibil. Eu cred într-un Târgu Mureș puternic, cu o viziune coerentă asupra viitorului. Este scopul meu și știu că se poate realiza! Cred că un oraș poate avea o comunitate puternică dacă familiile care trăiesc aici, împreună cu persoanele vârstnice și cu cei vulnerabili, maghiari și români deopotrivă, au un cuvânt de spus și sunt ascultate”.
Soós Zoltán a explicat motivația implicării sale în lupta pentru câștigarea fotoliului de primar și din postura sa de tată.
“Consider că la baza oricărei comunități sta familia. Dacă nu suntem capabili să o susținem și să o protejam, nu vom putea construi un oraș puternic. Acesta este motivul pentru care eu cred, ca tată a 6 copii, că merită să investesc timp și energie pentru ca orașul nostru să fie un loc mai bun pentru viitorul copiilor mei și al nostru, al tuturor. Prin urmare, atunci când spun că vom construi un oraș primitor, mă gândesc, în primul rând, la un oraș care să aibă în centrul atenției familia și copiii, deoarece prin copiii noștri evoluăm și ne dezvoltăm ca societate”.
Dezvoltarea și nevoia de confort și siguranța a copiilor începe încă de la creșă, continuă cu grădiniță si apoi cu școala. Astfel ar trebui să începem și noi. Cu toții avem responsabilități. Primarul, profesorii și părinții, în același timp”.
Soós Zoltán a vorbit și despre cele două planuri importante care vizează siguranța familiilor: primul se referă la finanțarea infrastructurii pentru copiii cu vârste cuprinse între 2 și 3 ani unde există deja, la nivel guvernamental, fondurile necesare, cel de al doilea are în vedere siguranța locurilor de joacă, interzicerea fumatului și a animalelor de companie în spațiile destinate copiilor, precum și instalarea unor toalete ecologice mobile.
Andreia Moraru, sociolog și manager pe proiecte sociale, a subliniat dificultatea în care se află sistemul educațional din cauza epidemiei de SARS-CoV-2, dar și oportunitatea de a-l schimba, având în vedere faptul că pandemia a accelerat procesul de descentralizare a deciziei la nivel local.
”Din păcate, relația de dependență dezvoltată în ultimii 20 de ani între directorii de școli și administrația locală, precum și între directorii de școli și ISJ nu ne ajută deloc în acest context. Iar Consiliile de Administrație ale școlilor sunt obișnuite să fie tratate formal, în loc să fie locul de dezbatere și de decizie prin consens între părțile interesate (conducerea școlii, cadre didactice, părinți, elevi, administrație locală etc.)”.
Acest fapt trebuie schimbat de noua administrație a orașului astfel încât să se profite într-adevăr de descentralizare și de aducerea deciziei în comunitate prin facilitarea comunicării între părțile interesate, facilitarea luării deciziilor în consens, iar apoi susținere logistică și financiară pentru implementarea deciziilor luate.
”În ultimii 20 de ani, educația, întreținerea și dotarea instituțiilor de învățământ nu au fost o prioritate la Târgu Mureș. Fiecare părinte și copil știu acest lucru foarte bine. A venit momentul ca această situație să fie schimbată „, a continuat Andreia Moraru
Școlile din Târgu Mureș sunt subfinanțate foarte slab de muți ani, iar noua administrație a orașului trebuie să schimbe această stare de fapt. Și pentru aceasta va trebui să-și propună intervenția pe trei nivele: primul nivel al necesităților de bază, cum sunt asigurarea dotărilor minime necesare cu produse de igienă și curățenie, materiale educaționale și de birotică, un al doilea nivel de necesități cum ar fi achiziția de echipamente TIC pentru facilitarea digitalizării sistemului educațional și al bibliotecilor școlare, amenajări și dotări pentru laboratoare de științe, săli de clasă săli de sport, cabinete de asistență medicală școlară și un al treilea nivel cel al investițiilor în rețeaua școlară a orașului.
Administrația locală nu are competențe și responsabilități în actul educațional propiu-zis, dar poate facilita atragerea de fonduri nerambursabile, care să conducă la implementarea de proiecte care să vizeze creșterea calității pregătirii cadrelor didactice și a actului educațional.
Administrația locală poate motiva elevii prin acordarea la timp a burselor școlare de merit sau de performanță și poate reduce abandonul școlar pentru elevii cu probleme sociale și/sau medicale prin bursele școlare sociale. Sumele acordate până acum a fost relativ mici și se primeau cu întârziere de luni/ani de zile. Astfel, bursele școlare nu și-au atins până acum scopul pentru care trebuie acordate.
”Să nu uităm că educația, sănătatea, asistența socială nu reprezintă cheltuieli fără finalitate, ci sunt investiții pentru bunăstarea oamenilor, ceea ce duce la creșterea bunăstării întregii comunității. E timpul ca de acest fapt să se țină cont și în politicile publice ale Primăriei Târgu-Mureș”, a concluzionat Andreia Moraru.