Debrecen (Debrețin) este un oraș de 200.000 de locuitori, situat la mai puțin de 40 kilometri de granița cu România. Deși puțini ar fi crezut, orașul este pe cale să devină unul dintre marile centre europene de producție de baterii pentru mașini electrice, dar și de vehicule. BMW anunța în iulie 2018 că va deschide o uzină auto la Debrecen, urmând să investească un miliard de euro. Au urmat și amânări, dar la final de noiembrie 2022 germanii au anunțat că vor mai investi încă un miliard de euro, tot în orașul din estul Ungariei, amintește Hotnews.
În august, cel mai mare producător mondial de baterii, CATL din China, anunța că va deschide în același oraș ungar o mega-fabrică de peste 7 miliarde euro, pentru a produce baterii destinate mașinilor electrice. În decembrie 2021, compania EcoPro BM din Coreea de Sud, anunța că va deschide tot la Debrecen o fabrică de componente pentru baterii (catod), cu investiții de 700 milioane euro. Aceste fabrici, dar și altele, vor produce la capacitate maximă după 2025. Orașul este cunoscut pentru „cârnații de Debrețin”, care în maghiară sunt cunoscuți sub numele „debreceni kolbász” și în rețeta originală cârnații picanți de porc erau condimentați cu paprika, usturoi, piper și măghiran. Germanii îi numesc „Debrecziner”, iar italienii le spun „Salsiccia di Debrecen”.
Orașul a fost în prim plan în toamna lui 2009, când echipa locală de fotbal, Debreceni VSC, s-a calificat în grupele Champions League. A pierdut toate cele șase meciuri și a primit 19 goluri, într-o grupă cu Fiorentina, Lyon și Liverpool. Cel mai cunoscut jucător care a activat la echipă în acest secol este Balázs Dzsudzsák. Debrecen este cunoscut azi pentru festivalul de jazz, pentru carnavalul floral și pentru Biserica Mare din Kalvin Ter (Piața Kalvin). Orașul are și câteva muzee respectate în Ungaria. După căderea comunismului, orașe precum Budapesta, Gyor și Sopron au atras aproape toate investițiile străine sosite în Ungaria, dar după 1998 a început să conteze mai mult și al doilea oraș ca populație, Debrecen. S-a investit în infrastructură și în educație și s-au văzut primele rezultate: compania israeliană farma Teva a deschis o uzină, la fel și National Instruments, o companie care producea circuite integrate și avea uzină doar în Texas. Ungaria are o super-industrie auto, cu mulți furnizori de componente și cu câțiva producători auto. Audi produce motoare din 1994 și mașini din 1999, Suzuki produce mașini din 1992, iar Mercedes, din 2012.
În Ungaria se produc anual peste 430.000 de automobile, iar în sectorul auto lucrează în total 180.000 de oameni, incluzând și numeroșii producători de componente.
Citește mai mult la: https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/vecini/fenomenul-debrecen-cum-a-atras-un-oras-din-ungaria-investitii-de-peste-10-miliarde-euro-20969034