- Formularul de contravenție fiscală întocmit de inspectorii fiscali a fost modificat prin Ordinul Președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 617/2025. Acest ordin a modificat modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.494/2013 privind aprobarea modelului și conținutului formularului tipizat „Proces-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor”.
În noul formular de contravenție aprobat de ANAF se precizează mai clar că amenda poate fi achitată în 15 zile, nu doar în 48 de ore. Noul model mai include clauze GDPR, permite trimiterea dovezii de plată prin e-mail și clarifică funcția inspectorului constatator.
Ordinul Președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 617/2025 a fost publicat în Monitorul Oficial nr.460 din 19 mai 2025.
Ce s-a schimbat
Fiscul a realizat astfel o revizuire semnificativă a formularului tipizat „Proces-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor”, utilizat de personalul său din cadrul structurilor de informații fiscale. Modificările vin în contextul alinierii la legislația fiscală actualizată, dar și în acord cu normele europene privind protecția datelor personale.
Modificările aprobate prin OPANAF nr. 617/2025
- Armonizarea cu legislația contravențională, respectiv Legea nr. 203/2018, care a modificat regimul de plată a amenzilor, permițând achitarea a jumătate din minimul amenzii în termen de 15 zile, față de cele 48 de ore stipulate anterior.
- Respectarea normelor GDPR, în contextul în care formularul actual nu include elemente minime de informare privind prelucrarea datelor cu caracter personal, așa cum impune Regulamentul (UE) 2016/679.
În plus, prin modificarea O.P.ANAF nr. 3077/2017, ANAF urmărește să atribuie, în mod oficial, personalului din Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili (DGAMC) atribuții de verificare la fața locului, în concordanță cu dispozițiile Codului de procedură fiscală.
Reformulări
Reformularea textelor din procesul-verbal
- Termenii „agent constatator” sunt înlocuiți cu „inspector(i)”, pentru a reflecta mai corect funcția publică a semnatarilor.
- La începutul formularului, formularea „Subsemnatul/Subsemnații” înlocuiește sintagma impersonală „Agent(agenții) constatator(i)”.
- La rubrica privind achitarea amenzii, noul formular înlocuiește termenul de 48 de ore cu cel de 15 zile, conform noii legislații contravenționale.
- Este actualizat și mecanismul de transmitere a dovezii de plată, fiind introdusă posibilitatea transmiterii prin e-mail, pe lângă opțiunile tradiționale de poștă sau depunere fizică.
Regim special de tipărire
Pentru prima dată, formularul este încadrat oficial ca având regim special, fiind tipărit exclusiv de unități autorizate, pe baza comenzilor centralizate de ANAF. Acest aspect subliniază importanța documentului și necesitatea controlului riguros al circulației sale.
Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili este introdusă explicit în lista structurilor responsabile cu punerea în aplicare a ordinului. Astfel, personalul acestei direcții capătă recunoaștere oficială pentru activitățile de constatare și sancționare a contravențiilor.
Un element de noutate absolută este introducerea unei clauze de informare GDPR la finalul formularului. Aceasta explică scopul prelucrării datelor (constatarea și sancționarea contravențiilor), durata stocării, drepturile persoanei vizate și canalele prin care se pot exercita aceste drepturi. Este o măsură esențială pentru respectarea cerințelor de transparență prevăzute de regulamentul european privind protecția datelor.
Modificări în Anexele 1 și 2
Atât Anexa 1, cât și Anexa 2 sunt înlocuite cu versiuni noi – denumite Anexa 1a și Anexa 2a. Actualizările includ:
- eliminarea referirii la „Ministerul Finanțelor Publice”, înlocuit cu noua titulatură: „Ministerul Finanțelor”;
- completări privind modalitatea de redactare (ex. notarea „pe fiecare pagină”);
- corecturi de redactare și clarificări pentru funcționari și contribuabili.
În plus, se elimină expresia „care a efectuat constatarea faptei” din Anexa 2, semn că ANAF vizează standardizarea și simplificarea limbajului administrativ.
Schimbările din OPANAF privind procesul-verbal contravențional pot părea de ordin tehnic, dar efectele lor sunt importante: o mai bună informare a contribuabilului, claritate procedurală și un pas în plus spre digitalizarea relației cu ANAF.