Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a sancționat cu amenzi pornind de la 10.000 de lei, dar care au ajuns până la sute de mii de lei, furnizori de energie electrică și gaze naturale, printre care Engie România, E-ON Energie, pentru practici comerciale incorecte, ca urmare a neregulilor din contracte, care au avut drept consecință majorarea considerabilă a prețurilor. Contracte modificate la doar trei luni de la încheiere și în interiorul perioadei de valabilitate de 12 luni, uneori fără să existe un acord al clientului nici măcar pe contractul inițial, oferte înșelătoare sau incomplete sunt câteva dintre neregulile constatate de inspectorii ANPC, care au impus eliminarea acestora, consecința fiind limitarea creșterii prețurilor.
În perioada 30 august – 28 septembrie, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a desfășurat controale la operatorii economici, furnizori de energie electrică și gaze naturale cu activitate de furnizare la clienții finali, privind modul de respectare a prevederilor legale la prestarea serviciilor de furnizare a energiei electrice și furnizare a gazelor naturale. Controalele au vizat. printre altele, ofertele prezentate și concordanța între tarifele prezentate în oferte și tarifele la încheierea contractelor; eventuale practici comerciale incorecte la încheierea contractelor sau modificarea acestora în defavoarea consumatorilor, precum și existența unor clauze abuzive în contracte.
În cazul Engie România SA, ca urmare a reclamațiilor clienților, s-a stabilit că nu a fost respectat termenul de notificare prevăzut în contract, în ceea ce privește expirarea perioadei contractuale, respectiv încheierea unui nou contract la alt tarif, amenda aplicată fiind de 10.000 lei. Ulterior, Engie și-a notificat utilizatorii. Alte deficiențe constatate de inspectorii ANPC s-au referit la nerespectarea termenului de 12 luni pentru ofertele de preț la gazele naturale și notificarea cu un preț mult mai mare într-un interval de 3 luni de la notificarea inițială, considerându-se că a fost făcută o discriminare între consumatorii care semnaseră deja un contract și cei care nu semnaseră și cărora li s-a modificat prețul inițial.
”Pentru facturile cu perioade de regularizare pe anii anteriori, sumele aplicate sunt incomparabil mai mari decât consumurile realizate”, au constatat reprezentanții ANPC, conform informațiilor obținute de News.ro. În acest caz, compania a primit trei amenzi în valoare totală de 150.000 lei, fiindu-i solicitată și încetarea practicilor comerciale incorecte.
Alte firme, precum E-ON Energie România SA Târgu Mureș, CIS GAZ SA Sântana de Mureș, SST GRUP Transilvania SRL Tg.Mureș, Pado Group Infrastructures SRL Târgu Mureș nu informau consumatorii în contracte asupra tarifelor cuprinzând taxele percepute, inclusiv TVA; În cazul E-ON Energie România SA Târgu Mureș, care furnizează și energie electrică, și gaze naturale, s-a constatat că a notificat consumatorii în perioada premergătoare datei de 1 iulie, cu oferta
“E.ON STANDARD GAS” și E.ON HOME GAS cu un preț valabil pentru 12 luni, iar ulterior a facturat serviciile oferite cu prețul din ofertă, deși consumatorul nu și-a exprimat acceptul și nu a semnat contractul, ulterior, fiind notificat cu privire la aplicarea de noi oferte cu prețuri mai mari decat în cea inițială, fără a se ține cont de valabilitatea de 12 luni a acesteia.
Concluzia inspectorilor ANPC în acest caz a vizat utilizarea de practici comerciale incorecte, fiind oferită consumatorului, într-un mod ”neclar și ambiguu”, o informație esențială, consumatorul fiind determinat sau fiind susceptibil a fi determinat de a lua o decizie de tranzancționare pe care altfel nu ar fi luat-o. De asemenea, a fost formulate și acuzații de omisiune înșelătoare, discriminare nepermisă între consumatorii care au acceptat și consumatorii care au omis să își manifeste acordul/dezacordul la modificarea unilaterală a condițiilor financiare ale contractului privind majorarea prețului fără a se ține cont de dreptul consumatorului de a-și exprima acordul/dezacord-ul în 30 zile, așadar indiferent de accept sau dezacord, operatorul a aplicat majorarea prețului.
Au existat și oferte cu produse dedicate doar consumatorilor care aplică on-line (produs EON Home Gas, preț lei/kwh: 0,253) , cu prețuri preferențiale față de cele ofertate prin poștă (EON Standard Gas, preț lei/kwh: 0,265, aceasta fiind considerată o practică agresivă a operatorului. În ofertele transmise consumatorilor atât prin poștă, cât și online, prețul gazului nu cuprinde TVA, implicit fiind mai mic decât prețul final din contract. A fost solicitată încetarea practicilor comerciale incorecte, fiind date trei amenzi contravenționale în valoare de 300 000 lei.
Conducerea ANPC a fost audiată miercuri la Comisia parlamentară de anchetă privind creșterea prețurilor la gaze și la energia electrică.