Guvernul discută miercuri, în ședință, un proiect de hotărâre pentru plafonarea tarifelor RCA, care va limita nivelul acestora la cel din februarie 2023, timp de șase luni. Este a treia oară când Guvernul încearcă plafonarea tarifelor; inițial, ASF a retras un proiect care viza plafonarea tarifelor la nivelul din martie 2022, iar apoi, după ce ASF a venit cu un al doilea proiect, premierul l-a chemat la discuții pe șeful ASF, pentru a fi „analizate cele mai bune opțiuni”.
Premierul Nicolae Ciucă a afirmat, în deschiderea ședinței, că a condiționat această hotărâre de guvern de elaborarea în cele șase luni a modificărilor legislative care să asigure evitarea de derapaje, precum falimentul a trei societăți de asigurări în ultimii ani.
„Este o decizie pe care am amânat-o de la ședința de Guvern de săptămâna trecută. Am luat această decizie pentru că am simțit nevoia să continuăm dialogul și să beneficiem de mai multe date și informații legate de modul în care această hotărâre va produce efecte. Totodată, am avut întâlniri și am condiționat această hotărâre de guvern de elaborarea în cele șase luni a modificărilor legislative care să asigure evitarea unor astfel de derapaje. Este cea de-a treia societate care intră în faliment în piața asigurărilor. Consider că este absolut inacceptabil să continuăm să ne jucăm cu aceste dezechilibre produse de o companie sau alta, motiv pentru care ASF împreună cu celelalte instituții, cu Consiliul Concurenței și cu ceilalți actori din piața asigurărilor trebuie să aibă un dialog onest, transparent și foarte clar vizavi de modificările legislative care trebuie să fie realizate. Eu vă asigur că nu voi accepta ca în interiorul celor șase luni această asumare să nu fie dusă la bun sfârșit”, a declarat Ciucă.
Vicepreședinte ASF Cristian Roșu a prezentat principalele prevederi ale hotărârii de plafonare a tarifelor.
„Tarifele calculate și ofertate în piață de către asigurători vor fi cele de la sfârșitul lunii februarie 2023. De asemeni, se vor plafona și comisioanele de distribuție, cele al brokerilor, la nivelul de 8% din prima netă, iar toți asigurătorii vor calcula și vor oferta aceste tarife la nivelul de B0, însemnând baza de la care se pornește în orice calcul, care ulterior va fi bonusat sau malusat în funcție de istoricul de daună și de comportamentul acestora în anii anteriori. Acest lucru, în urma discuțiilor cu asociațiile de transportatori, se va aplica și BAAR – Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România, chestiune care am convenit cu toții”.
Totodată, Roșu a afirmat că Autoritatea va veni până la finalul lunii aprilie – începutul lunii mai cu o nouă formă a legii RCA, care va transpune o directivă europeană și va fi adoptată până la începutul anului 2024.
„În următoarele luni, și nu vorbim de cele șase, probabil că la sfârșitul lunii aprilie, cu siguranță la începutul lunii mai, va fi prezentată spre dezbatere noua formă a legii 132, a legii RCA, care va elimina toate disfuncțiile care au dus de-a lungul aplicării actualei legi la multe sincope și multe elemente care au creat și crizele la care asistăm astăzi. Această lege, în afară de faptul că va corecta ceea ce am identificat pe parcursul celor șase ani în care vechea lege a funcționat, se va pune și în concordanță cu noile prevederi ale directivei RCA, care este obligatorie pentru România să fie transpusă în legislația primară până la începutul anului 2024”, a afirmat el.