Față de previziunilede acum un an, anul 2023 s-a dovedit a se încadra în scenariul realist. Circa 81 de kilometri – 49 de km de autostradă și 32 km de drum expres – vor fi într-un final deschiși traficului. Cert e că România a depășit borna simbolică de 1.000 de kilometri de autostradă și drum expres, iar anul 2024 ar putea aduce mai multe inaugurări etapizate.
Într-un scenariu fantezist, România ar putea bifa peste 250 de kilometri de autostradă și drum expres dați în trafic, dar în același timp lucrările pe infrastructura ar putea fi frânate serios din cauza finanțărilor tăiate după cum arată alocările pe buget.
Info pe scurt:
- România are în momentul de față circa 1.0075,5 km de autostradă și drum expres, anul 2023 fiind un an bun din punct de vedere al kilometrilor noi dați în trafic – circa 81 km.
- Ce autostrăzi și drumuri expres s-au deschis în 2023: 13,55 km pe A3 Nușfalău – Suplacu de Barcău / 10 km (din 19km) pe A0 Nord, Lotul 2 / 15,7 km pe A3 Chețani – Câmpia Turzii, o inaugurare cu 8 luni mai devreme – un record / 10 km (din 16,3 km) pe A0 Sud, Lotul 2 (urmează până la final de an, deși constructorul și autoritățile trag tare pentru Lotul 2 complet, dar și continuarea până la DN4 în sistem de drum național – half-profile) / Circa 32 de km de drum expres pe DEx12 între Slatina și Colonești./ Total: 81 km
- Ce alte proiecte rutiere importante s-au mai deschis: Podul peste Dunăre de la Brăila, deși parțial și cu restricții, o bună parte din proiect încă nu e gata / Pasajele tip giratorii-suspendate de la Berceni și de la șoseaua Olteniței de pe Centura Capitalei / Pasajul rutier de la Drajna spre A2 / Podul în arc de pe DN73 la Podu Dâmboviței, pe culoarul Rucăr-Bran / Pasaj pe Centura Aradului peste calea ferată din Micălaca.
- Ce inaugurări au fost ratate în 2023: A0 Sud Lotul 2 integral (16,3 km) și A0 Sud Lotul 1 (16,93 km).
- Scenariile pentru 2024: Scenariul super-optimist – 256 km VS Scenariul moderat-optimist – 197 km VS Scenariul realist – 84 km.
- Ce proiecte vor fi finalizate aproape cu certitudine în 2024 (scenariul realist): A0 Sud Lotul 1 (16,93 km) și restul de 6,3km din Lotul 2 / 4,6 km de autostradă (+4,6km drum de legătură) pe A7 Buzău – Focșani Lot 1 / 11 km pe A7 Buzău – Focșani, Lot 4 / 32 km pe Dex12 Craiova – Pitești, Lot 4 / 13 km pe DEx16 legătura A3 cu centura Oradea. TOTAL: 84 km
- Ce proiecte mai au acum relativ șanse să fie gata în 2024 (scenariul moderat-optimist): scenariul anterior + 18 km pe A0 Sud, Lotul 3 (Aktor) / 30,8 km pe A7 Buzău – Focșani, Lotul 2 / 36,1 km pe A7 Buzău – Focșani, Lotul 3 / 17,7 km DEx 12 Craiova – Pitești, Lotul 1 / 11 km pe Drumul Expres Brăila – Galați. TOTAL: 197 km
- Ce proiecte au doar șanse ipotetice – mai degrabă fanteziste – să fie gata în 2024 (scenariul super-optimist): scenariul anterior + 21 km pe A7 Ploiești – Buzău, Lotul 1 / 28,35 km pe A7 Ploiești – Buzău, Lotul 2 / 9 km pe A0 Nord (restanță de 6 km pe A0 Nord, Lotul 2 + 2 km pe Lotul 3 – nodul rutier cu DN2). TOTAL: 256 km
- Pe de altă parte, anul 2024 ar putea fi unul măcinat de multe probleme și blocaje: alocările bugetare pe multe proiecte importante de autostrăzi și drumuri expres sunt insuficiente sau chiar ZERO.
HARTĂ INTERACTIVĂ – Autostrăzile în România 2023 – 2024
- Legendă: VERDE – deschis circulației în 2023 / ROȘU – în lucru / NEGRU – deschis circulației anterior
- ZOOM și CLICK pe tronsoane pentru informații suplimentare despre lot.
- Vezi harta mai mare, separat, într-o fereastră nouă.
În 2024 focusul rămâne pe A0 și Craiova Pitești, în timp ce inaugurările pe Autostrada „Moldovei” A7 intră timid în scenă
În 2024 primele inaugurări de autostradă ar trebui să vină tot pe Autostrada Bucureștiului autostrada de centură A0 a Capitalei.
Restul tronsonului 2 rămas nedeschis, la pachet cu Lotul 1 până la A2 ar duce la o continuitate de trafic pe Autostrada de Centură măcar de la Autostrada Soarelui până la DN6 spre Alexandria.
În același timp, pe A0 Nord ar trebui să înceapă construcția chinezii de la CCECC pe Lotul 3, iar prioritate absolută ar trebui să fie nodul rutier cu DN2 și cei doi kilometri până la „muzeul” finalizat de UMB spre A3.
În paralel, încep să curgă termenele de finalizare pe primele tronsoane din Autostrada „Moldovei” A7. Astfel, în 2024 UMB ar trebui să finalizeze și să dea în trafic primul tronson din A7 Buzău – Focșani (4,6 km autostradă + 4 km drum de legătură). Și tot UMB ar trebui să dea gata și Tronsonul 4 lângă Focșani – circa 11 km.
Cu puțin noroc și cu o mobilizare cu care UMB ne-a obișnuit în ultimii ani, am putea vedea și deschideri înainte de termen pe restul loturilor de mijloc de pe A7 Buzău – Focșani, circa 31 km pe Lotul 2 și 36 km pe Lotul 3.
Într-un scenariu absolut optimist, pe A7 am mai putea vedea deschideri pe primele două loturi de pe Ploiești – Buzău – 21 km între Dumbrava (A3) și Mizil și 28,35 km între Mizil și Pietroasele.
Pe Drumul Expres DEx12 Craiova – Pitești, UMB e în cărți să finalizeze și să inaugureze cei circa 32 km din Lotul 4, de la Colonești la A1, în timp ce pe Lotul 1 (17,7 km), turcii de la Ozaltin au doar șanse teoretice să realizeze surpriza.
Anul 2024 – De la scenariul fantezist cu peste 250 de km, la riscul unui blocaj major în infrastructura rutieră
Dacă luăm șansele de pe hârtie și ne permitem să visăm la cel mai fantezist scenariu, anului 2024 ar putea fi un record – cel mai cel an din istoria infrastructurii rutiere românești: peste 250 de kilometri de autostradă și drum expres dați în trafic.
Totuși, pentru acest calcul e nevoie nu doar de alinierea tuturor planetelor ca să nu apară blocaje, ci și de un parcurs fără cusur și o mobilizare ca la carte pentru toți constructorii implicați – un lucru care mai niciodată nu s-a întâmplat.
E posibil, astfel, un scenariu super-optimist, dar e mai probabil totuși ca anul 2024 să fie unul cu probleme…
În fapt, anul 2024 ar putea fi măcinat de blocaje din cauza unor alocări insuficiente sau chiar ZERO pe multe proiecte rutiere importante.
La o privire pe cifrele prezentate în bugetul pe 2024 putem observa că pentru întreaga Autostradă A7 de la Ploiești la Pașcani sumele puse în buget acoperă doar 15% din valoarea contractelor semnate, iar pe unele tronsoane nu sunt alocări deloc, pe autostrada „Unirii” A8, pentru contractul semnat între Târgul Neamț și DN2 alocarea este ZERO, pe Autostrada A1 Sibiu – Pitești banii alocați sunt sub 10% din valoarea contractelor semnate, iar pe A0 Sud și Drumul Expres Craiova – Pitești finanțările asigurate sunt mult sub ce ar trebui de plătit în cazul finalizării proiectelor.
- „Pe Autostrăzile Moldovei e cea mai mare bătaie de joc”, atrage atenția și Cătălin Drulă, președintele USR și fost ministru al Transporturilor.
- „Sunt zero lei pe Autostrada Unirii A8. Nu a alocat niciun leu nici măcar pe tronsoanele puse de USR în PNRR și care ar trebui să fie gata în 2026. Pe A7 Ploiești – Pașcani Grindeanu a pus doar 15% din valoarea contractelor, în condițiile în care a promis că se termină vreo 6-7 tronsoane din cele 13 anul viitor”, spune Drulă.
Acesta mai atrage atenția și că pe autostrada A1 Sibiu – Pitești sunt „cu 30% mai puțini bani decât în 2023, în condițiile în care ar trebui să înceapă șantierele pentru tronsoanele grele de munte”.
Lipsa alocărilor bugetare pe proiectele rutiere unde deja sunt contracte semnate sau chiar în lucru ar putea duce la un blocaj major pe parcursul anului, mai ales în condițiile unui buget de criză, a unei găuri mari la buget ce nu a fost acoperită de cabinetul Ciolacu și într-un an în care Guvernul caută să limiteze cheltuielile.