Peste 100 de persoane cazate în Centrul social – Adăpost de noapte din Târgu Mureș, copii și părinți, tineri care au ieșit din sistemul de protecție socială și alte categorii de persoane vulnerabile vor fi lăsate în stradă de Primaria Târgu Mureș începând de săptămâna viitoare. Acești peste 100 de oameni locuiesc în centrul cu o capacitate de doar 60 de locuri, chiar și de ani de zile.
Federația DIZABNET solicită găsirea de soluții ca acești oameni să fie cazați în continuare și situația lor să fie corect instrumentată de autoritățile publice.
În ședința Consiliului local al mun. Târgu-Mureș din data de 01.08.2019 s-a ridicat problema evacuării beneficiarilor serviciului Centrul social – Adăpost de noapte din Târgu Mureș (fără asigurarea unei alternative de locuire) pe o perioadă de două luni. În acest timp ar urma să fie efectuate reparații capitale la clădirea în care se desfășoară acest serviciu social. De asemenea, în decursul zilei de 02.08.2019, dl. Claudiu Maior, consilier personal al primarului Dorin Florea, a susținut o conferință de presă în care a exprimat punctul de vedere al Primăriei mun. Târgu-Mureș referitor la evacuarea imediată din clădirea Centrului social – Adăpost de noapte din Târgu Mureș (începând cu data de 08.08.2019) a beneficiarilor, fără asigurarea unei alternative de locuire.
Precizăm că Centrul social – Adăpost de noapte din Târgu Mureș (str. Rozmarinului nr. 36) funcționează ca centru rezidențial și de asistență pentru persoane fără adăpost, iar cazarea beneficiarilor acolo ar fi trebuit să aibă la bază un contract de servicii care să prevadă și măsurile luate în cazul externării din serviciu, dar și obligațiile pe care centrul le are față de beneficiari. În aceste condiții, fiind vorba de un serviciu social, accentul se pune pe soluționarea problemelor sociale ale beneficiarilor, așadar inclusiv pe integrarea/reintegrarea lor în comunitate, iar managementul acestui serviciu și personalul de specialitate angajat au responsabilități fără echivoc în acest sens, stabilite prin standardele de calitate în vigoare.
Centrul și-a licențiat recent un serviciu de asistență în comunitate pentru oamenii fără adăpost, care presupune găzduire de scurtă durată (ca adăpost de noapte), cu o capacitate 60 de locuri. Aceasta înseamnă că beneficiarii apelează la serviciu de cazare doar în caz de nevoie și nu au contract la intrarea în adăpost. Restul de servicii, cele în regim rezidențial, se pare că nu sunt nici măcar licențiate.
Nu la fel este percepută situația de către cel care a venit să vorbească public despre faptul că sunt lăsați în stradă beneficiarii.
Centrul social – Adăpost de noapte este un serviciu de asistență socială (care include și o facilitate de locuire), nu reprezintă doar o atribuire de locuință socială, cum greșit a reieșit din exprimarea inexactă a d-lui consilier personal Claudiu Maior. Astfel, în modalitatea în care dl. Claudiu Maior a prezentat starea de așa-zisă anarhie, lipsa respectării normelor, disoluția autorității etc. care chipurile ar domni în acest serviciu practic a acuzat de incompetență managementul acestui serviciu și de lipsă de responsabilitate personalul angajat.
Menționăm, de asemenea, că Standardele de calitate aplicabile centrului ce trebuie respectate în derularea serviciului precizează clar că trebuie să existe în cadrul serviciului o procedură de admitere, evidența beneficiarilor admiși, programul de funcționare, precum și informarea beneficiarului asupra situațiilor în care pot înceta serviciile sau se refuză accesul în adăpost. Dacă funcționa în termenii legii, centrul trebuia să aibă astfel de documente și proceduri.
Din tot ce a expus dl consilier personal Claudiu Maior reiese că standardul de calitate aplicabil, în baza căruia acest serviciu social a obținut licența de funcționare pe 5 ani, începând cu data de – atenție! – 24.04.2019, nu a fost și nu este respectat. Din acest motiv Federația Dizabnet a înaintat către AJPIS Mureș o solicitare de efectuare a unui control al Inspecției Sociale la acest serviciu social pentru a verifica în ce măsura Primăria Tg-Mureș, prin Direcția de Asistenţă Socială Târgu Mureș, respectă legislația în vigoare.
De asemenea, protestăm cu fermitate împotriva transmiterii unei imaginii negative față de beneficiarii acestui serviciu social, de către o persoană ce vorbește în numele mun. Primăriei Târgu-Mureș și care folosește un veritabil ”discurs al urii” (hate speech). Dl Claudiu Maior insinuează că beneficiarii serviciului nu au în fapt nevoie de acest serviciu, că abuzează de ajutoarele sociale primite, că nu vor să muncească, preferând să trăiască pe seama contribuțiilor plătite de cei care muncesc, că sunt asociali prin proprie alegere, punând astfel pe seama beneficiarilor toate deficiențele de organizare și înțelegere a scopului acestui serviciu social care se datorează însăși Primăriei mun. Târgu-Mureș, departamentului de specialitate și al angajaților din subordine. Față de cele afirmate public de către reprezentantul primăriei precizăm că beneficiarii primesc un serviciu social doar după studierea situației lor și în baza normelor legale. Să înțelegem că la acest centru nu se respecta normele? A sancționat vreodată Primăria acest lucru?
De altfel, dacă la nivelul Primăriei mun. Târgu-Mureș ar fi existat o corectă înțelegere asupra rolului și scopului acestui serviciu social, și, mai larg, asupra responsabilității autorității locale privind asistența socială a grupurilor vulnerabile de pe teritoriul acesteia, problema cu care beneficiarii acestui serviciu se confruntă azi nu ar fi existat și nici suspendarea intempestivă a unui serviciu cu lăsarea în stradă a peste 100 de persoane, fără o alternativă provizorie de locuire.
Andreia Moraru
Președinte Dizabnet (www.dizabnet.ro) – Federația prestatorilor de servicii pentru persoane cu dizabilități
Voluntar Fundația Rheum-Care (www.rheumcare.ro)
M: +40-723686434 , T: +40-265257057 (L-V, 7:30-20:30)