Impresionantul candelabru din Sala Mare a Palatului Culturii din Târgu Mureş, realizat în anul 1913, compus din numeroase becuri, cristale şi alamă, a fost coborât, joi, într-un cadru festiv, pentru efectuarea lucrărilor de întreţinere, acest eveniment având loc o dată la 4-5 ani.
Evenimentul este cu atât mai spectaculos cu cât este destul de rar, iar candelabrul principal, precum şi cele şapte lustre impresionante care întregesc decorul sălii de concerte, sunt coborâte cu ajutorul unui sistem de scripeţi, de la nivelul cupolei până la nivelul pardoselii.
Foto: (c) Dorina Matiş / AGERPRES
„Este un eveniment rar, deoarece este vorba de schimbarea becurilor şi restaurarea candelabrului principal care a fost confecţionat de firma Rudolf Kissling şi Fii (Kissling és Fia, n.r.) din Budapesta, care la vremea respectivă era o firmă de renume mondial. Candelabrul principal ca şi celelalte mici din colţurile sălii sunt confecţionate din alamă lăcuită şi mărgele şi, bineînţeles, după cum s-a văzut, coborârea, curăţarea şi restaurarea candelabrului se efectuează printr-un sistem de scripeţi destul de vechi, de 111 ani mai exact. Candelabrul a fost montat odată cu construirea palatului, în anul 1913, la ceremonia de deschidere a palatului, în octombrie, atunci a fost iluminat prima dată. Palatul Culturii în sine este construit în stil Art Nouveau, proiectantul sălii de spectacole (…) este Körösfői-Kriesch Aladár, care provine de la Colonia artistică de la Gödöllő, cel care a proiectat şi faţada şi foaierul Palatului Culturii”, a declarat presei ghidul Palatului Culturii, Jeremias Istvan Bela.
Potrivit acestuia, materialele folosite la confecţionarea candelabrului sunt alamă lăcuită şi mărgele de cristal şi are 14 becuri principale.
Foto: (c) Dorina Matiş / AGERPRES
„Design-ul, să zicem, a fost mai ales în urma discuţiilor dintre cei doi arhitecţi, Komor Marcell şi Jakab Dezső, şi primarul Bernády György. Mărgelele sunt din cristal şi sunt aduse din Budapesta”, a precizat Jeremias Istvan Bela.
Restauratorul Andras Tihamer, specialist în restaurarea metalelor, a precizat că va supraveghea acţiunea de curăţare a candelabrului, despre care susţine că are nevoie de o restaurare profundă, data fiind vechimea sa.
Foto: (c) Dorina Matiş / AGERPRES
„Provocarea este candelabrul în sine, având în vedere că e un candelabru foarte complex, are o vârstă înaintată, să zicem aşa. E din alamă şi cristale şi trebuie avut grijă la îmbinări, are o greutate mare, materialele pot să devină casante după un timp şi chiar slăbesc îmbinările. Sunt nituri, sunt şuruburi care trebuie la un moment dat verificate şi ar trebui supus unei mentenanţe mai regulate, să zic aşa. Există un proiect în care acest candelabru principal să fie supus unor intervenţii de restaurare, asta implică curăţarea, reconstituirea părţilor componente care lipsesc, cum sunt cele câteva bile de cristal. O bilă a fost dată jos tocmai ca să fie dusă într-un atelier în care să fie făcute şi altele identice. Restaurarea e dificilă pentru că trebuie luat şi demontat sistematic, fiecare bucată notată, fotografiată, trebuie făcută o documentaţie sumară. Iar după demontare, fiecare bucăţică, fiecare componentă să se cureţe separat”, a precizat Andras Tihamer.
Restauratorul a mai spus că la componentele de sticlă/cristal nu sunt probleme cu curăţarea, fiindcă acestea se pot spăla uşor, în schimb cu alama se lucrează mai greu.
Foto: (c) Dorina Matiş / AGERPRES
Pereţii parterului Sălii Mari sunt placaţi cu lambriuri sculptate din stejar lustruit, până la înălţimea unui om, pereţii lojelor sunt îmbrăcaţi în mătase, iar la etajele doi şi trei sunt construite balcoane elegante. Sala se înalţă pe cele trei etaje ale clădirii, cupola fiind foarte înaltă şi decorată, este pictată cu motive liniare alternate cu cele florale şi este îmbogăţită de foiţe de aur.
Palatul Culturii din Târgu Mureş, una din cele mai reprezentative clădiri Art Nouveau din Transilvania, a fost ridicat între anii 1911-1913.
Foto: (c) Dorina Matiş / AGERPRES
„Lumea cromatică a sălii este dominată de culoarea mov, armonizată cu purpuriul textilelor, precum şi de auriul ce contrabalansează mobilierul negru. Formele concave, înălţate în trepte, ale tavanului sălii creează o plăcută senzaţie de cupolă. Pe intervalele inelelor formate din elemente de forma unor console reîntâlnim motive de artă populară, lalele ramificate în ghivece, care rimează cu decoraţia parapetelor lojelor şi galeriilor din sală. Străpungerile dintre diferitele elemente de arhitectură, precum şi gratiile metalice din jurul marelui candelabru nu sunt numai elemente de decoraţie, ci constituie totodată soluţia tehnică prin care s-a rezolvat aerisirea spaţiului interior. Orga Rieger (cu 4 488 de tuburi şi 78 de registre, n.r.) este aşezată deasupra podiumului şi inaugurată în anul 1913, evocă perfect şi astăzi armonia romantică cu tonalitatea sa delicată”, se arată pe site-ul Palatului Culturii. AGERPRES