În luna octombrie 2016, Aeroportul „Transilvania” Tîrgu Mureș a fost închis curselor de linie, din cauza stării precare a pistei de decolare – aterizare, care a fost dată în exploatare acum peste 50 de ani. Astfel, singurul operator aerian care mai efectua zboruri la Tîrgu Mureș, Wizz Air, a decis să se retragă.
Însă, iată că ne aflăm într-un moment istoric: în prezent, lucrările la pistă sunt în curs de desfășurare, după ce Consiliul Judeţean Mureş a aprobat finanţarea reparației capitale a suprafețelor de mișcare și RESA (inclusiv instalații aferente) – execuție lucrări, avize, taxe, acorduri și asistență tehnică. La finalul investiţiilor, Aeroportul Internaţional „Transilvania” Tîrgu Mureș va funcţiona la standarde optime din punctul de vedere operaţional şi al siguranţei. Practic, se estimează că zborurile vor reveni pe Aeroport cândva la începutul anului 2018. Perioada exactă nu se poate cunoaște deoarece execuția lucrărilor depinde foarte mult de condițiile meteo.
Mai multe detalii despre stadiul lucrărilor, despre ce lucrări vor fi efectuate, despre finalizarea acestora și consecințele reabilitării Aeroportului asupra economiei și turismului mureșean puteți afla din rândurile următoare…
Impactul
„Este cel mai mare proiect din județul Mureș, poate nu atât financiar cât din punctul de vedere al complexității. Va fi făcută o fundație nouă, cu un strat de beton nou și apoi se va turna covor asfaltic, se vor reface integral suprafețele de mișcare cu respectarea celor mai înalte standarde de siguranță impuse de legislația europeană. În acest fel putem spune că lucrările de reabilitare vor avea un impact major oferind, o dată cu finalizarea lor, posibilitatea ca atât companiile aeriene care își vor desfășura activitatea de pe acest aeroport, cât și pasagerii să se simtă în siguranță. Atât prin lucrările la pista de aterizare/decolare, cât şi prin celelalte investiţii care se vor realiza pentru zona de parcare a aeronavelor şi la drumul de legătură dintre pistă şi zonele de garare Aeroportul „Transilvania” va deveni mai atrăgător pentru mai multe companii. De asemenea, Consiliul Judeţean a avizat demararea realizării documentaţiilor necesare pentru mai mult investiţii ce privesc terminalele pentru pasageri şi zonele conexe, astfel încât Aeroportul „Transilvania” să poată deservi călătorii în cele mai bune condiţii”, a precizat Péter Ferenc, președintele Consiliului Județean Mureș, vorbind despre impactul lucrărilor de reabilitare a Aeroportului Transilvania, după finalizarea acestora.
Când au început lucrările?
În data de 31 mai 2017 s-a publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, pe site-ul e-licitatii.ro, anunțul de participare 175847/31/05.2017, sub denumirea „RK suprafețe de mișcare și RESA (inclusiv instalații aferente” – la Aeroportul „Transilvania” Tîrgu Mureș. Termenul limită pentru primirea ofertelor, respectiv a cererilor de participare a fost 13. 07. 2017, iar data limită de evaluare a ofertelor a fost 07. 08. 2017.
În 19 septembrie, preşedintele Consiliului Judeţean Mureş, Péter Ferenc, a semnat contractul pentru reabilitarea capitală a pistei Aeroportului din Tîrgu Mureş cu liderul asocierii care a câştigat licitaţia, administratorul firmei PORR Construct SRL, Klaus Bleckenwegner.
În data de 3 octombrie a fost emis ordinul de începere a lucrărilor la pistă. Începând cu data de 4 octombrie, dreptul de administrare a terenurilor a fost retras şi retransmis către Consiliul Judeţean Mureş, astfel încât joi, 5 octombrie 2017, amplasamentul a putut fi predat constructorului. Deci lucrările la pista Aeroportului au început în luna octombrie.
Lucrări propuse și valoarea
„Lucrările de reabilitare de la Aeroportul „Transilvania” Tîrgu Mureş vizează: reparația pistei de decolare-aterizare, refacerea căii de rulare, racordarea căii de rulare la pistă, refacerea platformei de îmbarcare-debarcare, refacere drum platformă, lucrări de marcare a suprafețelor de mișcare, lucrări de canalizare pluvială, lucrări de balizaj și instalații electrice şi lucrări de terasamente.
Investiţia va fi executată de către Asocierea PORR Construct SRL și Geiger Transilvania SRL, având ca subcontractant şi firma TIAB SA. Valoarea contractului este de 53.535.999,28 lei (cu TVA inclus).
Durata contractului este de 108 zile, începând cu data atribuirii contractului (10 zile pentru mobilizare și 98 de zile pentru executarea lucrărilor)”, a precizat Peti András, preşedintele Consiliului de Administraţie al Aeroportului Internaţional „Transilvania” Tîrgu Mureş.
Alte planuri
Pe lângă lucrările amintite, conducerea Aeroportului mai are în plan și alte proiecte pentru dezvoltarea acestuia. De exemplu, este în desfășurare procedura de achiziționare a unei autospeciale de stins incendii, autospecială care ar trebui să fie în „curtea” Aeroportului până în luna februarie 2018.
Apoi, este prevăzută construirea unei remize PSI, extinderea terminalului de pasageri, extinderea pistei cu 200 de m, precum și extinderea platformei pentru parcarea aeronavelor până în anul 2022 (dar conducerea Aeroportului speră că realizarea acestei platforme va putea fi efectuată anterior acestui termen).
Un nou certificat de aerodrom
În data de 2 octombrie 2017, în urma auditului de certificare efectuat de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română în perioada 28-30 septembrie 2017, Aeroportul Internațional „Transilvania” Tîrgu-Mureș a primit certificatul de aerodrom. Acest certificat la standarde europene dovedeşte că aeroportul îndeplinește cerinţele Regulamentului (UE) nr. 139/2014 al Comisiei Europene de stabilire a cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative referitoare la aerodromuri.
Certificatul a fost obţinut în urma unui proces de conversie care a constat în pregătirea profesională a angajaţilor pentru aplicarea noilor reglementări europene, conceperea şi redactarea documentaţiei specifice, lucrări la infrastructură şi modificări calitative şi de oportunitate în sistemul de management, toate acestea fiind completate de un program de audit şi evaluare foarte riguros efectuat de inspectori aeronautici ai Autorităţii Aeronautice Civile Române.
Obţinerea acestui certificat a fost posibilă datorită faptului că, pe tot parcursul acestui an, Consiliul Judeţean Mureş şi-a asumat, atât faţă de autorităţile naţionale, cât şi faţă de cele europene, realizarea investiţiilor necesare legate de pista Aeroportului, cât şi a investiţiilor adiacente, asumare fără de care Aeroportul nu ar fi putut îndeplini condiţiile necesare acordării acestei certificări.
Rolul Aeroportului „Transilvania”: „cel mai important obiectiv de infrastructură”
„Aeroportul „Transilvania” joacă un rol central în tot ceea ce înseamnă turismul și economia județului Mureș. Consiliul Județean Mureș a făcut demersuri importante în cursul anului 2017 pentru promovarea turistică a județului Mureș. În primul rând, județul Mureș a fost prezent în acest an la 4 târguri de turism din țară și din străinătate. În al doilea rând, în cursul lunii noiembrie a fost înregistrată Asociația de Promovare Turistică Visit Mureș. Astfel, am început să conturăm o linie de acțiune pentru ca județul Mureș să devină și mai vizibil și dorit de turiști. Aeroportul „Transilvania” este cel mai important obiectiv de infrastructură care poate asigura accesul turiștilor din țară și din străinătate. Din punct de vedere economic, Aeroportul „Transilvania” este vital pentru dezvoltarea mediului de afaceri, înlesnirea contactelor cu investitorii străini, dar și asigurarea unor costuri mai reduse de deplasare pentru oamenii de afaceri mureșeni care au relații de business în afara țării”, a declarat Péter Ferenc, președintele CJ Mureș.
Titi Dălălău
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.