Creșterea gradului de siguranță rutieră, îmbunătățirea relațiilor poliției cu societatea civilă, combaterea criminalității organizate, combaterea violenței în familie, protecția patrimoniului, modul de asigurare a ordinii şi liniştii publice, creşterea gradului de siguranţă a persoanei, sporirea eficientizării serviciului poliţienesc, atragerea în colaborare a tuturor organizaţiilor şi O.N.G.-urilor cu atribuţii în domeniul siguranţei publice, precum și probleme punctuale ale zonei de nord a județului Mureș au fost subiectele discutate în ședința A.T.O.P. – Autoritatea Teritorială de Ordine Publică din data de 7 noiembrie, găzduită de către Primăria Reghin.
Întâlniri fructuoase
„Din punctul nostru de vedere aceste întâlniri sunt fructuoase, participă nu doar reprezentanți ai instituțiilor din Atop, ci și din societatea civilă, primari, reprezentanți ai școlilor, ai cultelor religioase, Direcția Protecția Copilului, Direcția Silvică. În multe zone am identificat anumite probleme care sunt generale și am insistat pe lângă unitățile administrativ teritoriale să le rezolve. Aș vrea să mă refer aici la problema înființării Polițiilor Locale, din păcate nu în fiecare localitate s-a realizat acest lucru. Ei pot veni într-un real sprijin alături de poliția națională, pentru că împreună, conform legii, își pot face un plan de ordine publică și să lucreze împreună, ceea ce Poliția nu poate să facă alături de firme de pază particulare. Îi încurajăm pe primarii care conform legii pot înființa Poliția Locală să o facă. De asemenea, camerele de supraveghere sunt un real ajutor. Zona Reghin împreună cu satele învecinate este o zonă specială pentru noi, cu anumite tipuri de probleme, pe care astăzi le dezbatem și o să căutăm împreună soluțiile cele mai bune”, a afirmat înaintea începerii ședinței consilier județean, Dragoș-Tiberiu Bardoși, președinte A.T.O.P.
„Ne bucurăm să găzduim această întâlnire care ne permite tuturor să vorbim despre problemele pe care le întâmpinăm în comunitate și împreună să găsim soluții. Mulțumesc instituțiilor pentru colaborarea desăvârșită pe care o avem și sper într-o colaborare la fel de bună și pe viitor pentru că avem nevoie de sprijinul lor. Niciodată nu ne-au refuzat, au fost prezenți de fiecare dată când i-am solicitat, atât în Reghin, cât și în zona Reghinului. Avem nevoie de o comunicare permanentă și de o colaborare care să ne ajute la rezolvarea problemelor noastre”, a afirmat ec. Maria Precup, primarul Reghinului.
Infracțiunile contra persoanei au crescut
Din raportul prezentat de către comisar șef de Poliţie Reghin, Flavius Radu Danciu am aflat că:
„La nivelul infracțiunii sesizate, față de anul trecut avem o infracționalitate în scădere, ceea ce este încurajator. Au fost sesizate 767 de infracțiuni în primele 9 luni ale anului, cu 47 mai puțin față de aceeași perioadă a anului 2017. Infracțiunile judiciare au scăzut de la 466 în anul trecut la 429 în acest an. Infracțiunile de altă natură au crescut, în schimb. La infracțiunile sesizate contra persoanei se constată o creștere, de la 232 la 276 față de anul precedent. Criminalitatea gravă cu violență 10, criminalitatea contra patrimoniului a scăzut cu minus 41 de fapte. Criminalitatea stradală a scăzut la 51. Au fost reținute 24 de persoane, 9 persoane arestate preventiv. S-au solicitat 11 percheziții domiciliare, am acordat sprijin la un număr de 9 percheziții de mare amploare solicitate de alte structuri. Au fost soluționate un număr de 199 de dosare cu autori neidentificați și un număr de 433 de dosare cu autori cunoscuți, ceea ce înseamnă o creștere de soluționare față de anul trecut. Toate intervențiile noastre au fost sub 10 minute, 930 de intervenții la solicitare 112, 465 în alte moduri de sesizare. 1837 sancțiuni pentru depășirea vitezei, 341 pentru nefolosirea centurii de siguranță, 581 sancțiuni aplicate pietonilor, 665 permise de conducere ridicate în vederea suspendării. S-au produs pe raza municipiului 26 de accidente grave”.
„Aceste cifre ascund un volum important de activități. O treime din suprafața județului Mureș se află în responsabilitatea acestei structuri în condițiile în care există un deficit important de personal. Pe această linie vreau să vă asigur că noi cunoaștem problema și se depun eforturi la nivelul Ministerului pentru a se diminua acest deficit. În ceea ce privește dotarea tehnico-materială a Poliției Municipiului Reghin fără sprijinul administrației teritoriale nu am fi reușit să asigurăm operativitatea la evenimentele sesizate. În județul Mureș media intervențiilor la evenimente se menține sub 10 minute la aproximativ 80% din totalul solicitărilor, ceea ce este un lucru îmbucurător. Pe această cale doresc să mulțumesc atât Primăriei Municipiului Reghin, cât și celorlalte primării din zona de responsabilitate a Poliției Municipiului Reghin. Riscul rutier reprezintă o problemă la nivelul Reghinului și la secțiile de poliție arondate, se depun eforturi și pe această linie, a fost întărit biroul de Poliție Rutieră de la Reghin, se acționează cu sprijunul Poliției Rutiere de la nivelul județului, dar încă problemele se mențin. Au scăzut delictele la regimul silvic, îi mulțumesc inginerului dr. Valentin Năstăsescu pentru tot sprijinul pe care ni l-a acordat. Faptul că se asigură într-o oarecare măsură lemne de foc pentru populație pe noi ne-a ajutat foarte mult în sensul că au scăzut numărul problemelor cu care ne-am confruntat anul trecut”, a subliniat comisar șef de poliție Adrian Nicușan de la I.P.J.Mureș.
Personal lipsă
Inspector șef – col. Tiberiu Adrian Filipaș de la I.J.J.Mureș a atras atenția asupra lipsei personalului și a fondurilor insuficiente pentru buna desfășurare a instituției:
„Suntem oarecum văduviți în ultima perioadă de resursă umană, o bună parte din personal a trecut în rezervă. Apreciem deschiderea și colaborarea pe care o avem cu autoritățile locale. Am să vă dau un detaliu, 99% din banii care vin în suport merg pe salarii, din cei 1% rămași 80% merg pe necesitățile curente, întreținere, ceilalți 20% merg pe reparații. Ar trebui găsită o variantă de către instituțiile statului care monitorizează aceste servicii să calibreze oarecum și structural instituțiile și în ceea ce privește elementele de proces. Dacă nu se investește în instituțiile care oferă aceste servicii de securitate și care asigură siguranța publică, în viitor ele se vor diminua până se vor stinge. În ceea ce privește asigurarea și restabilirea, capacitățile noastre sunt asigurate 24 din 24. Nu avem probleme în ceea ce privește restabilirea, deși Reghinul are o particularitate aici. Există comunitatea care populează cartierul Apalina, care necesită o abordare aparte.”
Apalina o problemă stringentă
Viceprimarul Reghinului, Márk Endre a propus înființarea unui post de poliție la Apalina. Comisarul șef de poliție Adrian Nicușan a răspuns solicitării viceprimarului, spunând că în istoria poliției niciodată nu a existat un asemenea deficit de personal ca în acest moment.
„Aceea nu poate fi o secție decât permanentă. Nu avem cum să facem o secție pe care la ora 16 să o închidem și a doua zi să o deschidem. Știm cu toții că s-ar putea să nu o mai găsim. Ca să asigurăm permanență înseamnă cel puțin cinci oameni. Dar nu e o zonă unde să putem lăsa un singur om pe tură, ceea ce îmseamnă că avem nevoie de cel puțin 10 oameni. În momentul de față nu avem această posibilitate. Nu excludem posibilitatea că ar fi o soluție, dar în momentul de față e imposibil de realizat, nu ne permitem din punctul de vedere al resursei umane.”
Animalele sălbatice și furtul din păduri
Subprefectul Nagy Zsigmond a mulțumit primăriilor care au încheiat protocoale de colaborare cu aceste instituții și i-a asigurat pe cei prezenți că instituția pe care o reprezintă este ocupată cu găsirea soluțiilor legale în ceea ce privește problema animalelor sălbatice, în special a urșilor pentru care există legislație specifică. A apreciat eforturile depuse de către Direcția Silvică și a mulțumit în special doctorului ing. Valentin Năstăsescu pentru toate soluțiile propuse.
„O soluție care ar rezolva oarecum problema furtului din păduri ar fi ca acele resturi de lemn uscat care se găsește în păduri, lemnul care putrezește, să fie distribuit populației. Dacă această soluție ar găsi o formă de legalitate, la un preț minim, poate s-ar diminua furtul”, a propus inginerul dr. Valentin Năstăsescu.
Un scurt bilanț al Detașamentului Pompierilor din Reghin a fost prezentat de către lt. Sorin Ciungan, comandant detașament Pompieri Reghin. Detașamentul a participat la 1.284 de intervenții până la sfârșitul lunii octombrie din care 66 incendii, 10 descarcerări, 70 alte intervenții.
Limitatoare de viteză la Beica de Jos
Maria Moldovan, primarul comunei Beica de Jos a solicitat ajutor pentru a reuși să monteze limitatoare de viteză în unele zone din Beica. A atras atenția asupra furturilor din păduri și a primit unele lămuriri în ceea ce privește legislația în acest caz.
La întâlnirea de la Reghin au participat…
… consilier județean Dragoș-Tiberiu Bardoși, președinte A.T.O.P., comisar șef de poliție Adrian Nicușan I.P.J. Mureș, inspector șef – col. Tiberiu Adrian Filipaș I.J.J. Mureș, lt. Sorin Ciungan, comandant detașament Pompieri Reghin, subprefect Nagy Zsigmond, Szabó János -consilier județean, Ștefan Someșan – consilier județean. În sală a fost prezent șeful Poliţiei Reghin, comisar șef de poliţie Flavius Radu Danciu, ec.Maria Precup, primarul Reghinului, Vasile Marian, şeful Serviciului Poliţiei Locale Reghin, directorii instituțiilor de învățământ din Reghin, primari și polițiști din cadrul posturilor arondate municipiului Reghin, reprezentanți ai cultelor religioase, reprezentanți ai Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș.
Autoritatea Teritorială de Ordine Publică Mureş, organism cu rol consultativ fără personalitate juridică, constituită pe lângă Consiliul Judeţean Mureş, îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Legii nr. 218/2002, privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare a Autorităţii Teritoriale de Ordine Publică Mureş, aprobat prin H.G nr.787/2002, având ca scop asigurarea ordinii şi liniştii publice, siguranţa cetăţeanului şi a bunurilor acestuia, sporirea eficienţei serviciului poliţienesc în unitatea administrativ-teritorială în care funcţionează.
Imola Grama
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.