Aproximativ 88% din elevii înscrişi ca etnici maghiari în învăţământul public din România studiază în limba maghiară – a concluzionat portalul de statistică Erdelystat.ro în analiza sa publicată marţi.
Conform analizei, restul de 12% din cei aproximativ 15 000 de
şcolari de naţionalitate maghiară studiază în clase de altă limbă,
de obicei română. Din cei 116 000 de elevi care au fost declaraţi
de părinţi ca fiind etnici romi, peste o zecime au fost înscrişi în
instituţii de învăţământ de limbă maghiară.
Concluziile prezentate de portal au la bază compararea datelor
sondajului realizat de Institutul Naţional de Statistică (INS) în
anul şcolar 2018-2019, cu cifrele de şcolarizare şi un sondaj
propriu realizat în 2019 în şcolile de limbă maghiară.
Studiul intitulat Barometru educaţional, realizat în 2019,
pornind de la răspunsurile directorilor, şi reprezentanţilor
secţiilor maghiare a şcolilor în care se predă şi în limba
maghiară, a constatat: 88,5% dintre elevii din clasele de limbă
maghiară erau de etnie maghiară, 10,7% erau romi, iar 0,7% români.
Studiile INS specifică etnia elevilor, dar nu includ
corelaţiile între etnie şi limba de predare. Potrivit studiului INS
pentru anul şcolar 2018-2019, 4,9% din elevii înscrişi în
învăţământul public au fost de naţionalitate maghiară. Procentjul
reflectă numărul şi proporţia elevilor care învaţă în limba
maghiară, dar există diferenţe semnificative între diferitele
niveluri ale învăţământului.
La nivelul învăţământului primar (clasele 0-4), proporţia
elevilor care nu sunt maghiari este puternic supra-reprezentată, în
timp ce în ciclul gimnazial (5-8 clase) ea este uşor
supra-reprezentată. Comparând datele institutului de statistică cu
cifrele de şcolarizare, portalul a constatat că 9,4% din elevii
claselor primare care studiază în limba maghiară (4826 de elevi) şi
2,3% din elevii ciclului gimnazial cu predare în maghiară (884 de
elevi) nu sunt de etnie maghiară. Conform analizei, diferenţele pot
fi chiar mai mari, deoarece comparaţia nu ia în considerare faptul
că o parte din copii de etnie maghiară învaţă în altă limbă decât
maghiara.
În învăţământul liceal (clasele 9-12) însă există deja mult mai
mulţi copii maghiari în sistemul de învăţământ faţă de numărul
celor care învaţă în limba maghiară. Elevii care studiază în
maghiară reprezintă doar 83% din efectivul celor de etnie maghiară.
În şcolile profesionale, elevii de etnie maghiară sunt
supra-reprezentaţi, ei constituind 7,3% din tinerii înscrişi în
aceste şcoli, totodată cel puţin 10% dintre ei învaţă în limba
română.
4,2% din elevii care învaţă în clase de limbă maghiară
(aproximativ 5 000 de copii) provin din familii cu identitate
etnică mixtă. Distribuţia lor arată mari diferenţe în funcţie de
regiune. În timp ce în Ţinutul Secuiesc proporţia copiilor
proveniţi din familii de etnie mixtă, care studiază în limba
maghiară, este sub 2%, în Banat proporţia elevilor veniţi din
asemenea familii se ridică la aproape un sfert (24,1%) din
efectivul claselor cu limbă de predare maghiară.
MTI