Preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), Laurenţiu Neculaescu, a declarat că, în luna septembrie, va fi lansat Programul privind casarea autovehiculelor uzate prin care este țintită scoaterea din uz a maşinilor mai vechi de 15 ani.
Potrivit lui Laurenţiu Neculaescu, programul va avea o finanțare de 500 de milioane de lei şi va fi implementat cu sprijinul unităţilor administrativ-teritoriale (UAT).
Proprietarii de maşini ar urma să caseze autovehiculul vechi de minimum 15 ani în schimbul unei sume de 3.000 de lei. Jumătate din aceasta va fi suportată din bugetul AFM, iar cealaltă jumătate din bugetul local al fiecărui UAT participant.
Spre deosebire de deja cunoscutele programe Rabla Clasic și Rabla Plus, în cadrul acestuia casarea nu este condiţionată de achiziţionarea unui autovehicul nou.
„Acest program a rezultat în urma angajamentului României prin PNRR că până în 2026 vom casa un număr de 250.000 de autovehicule mai vechi de 15 ani. Este un program prietenos cu mediul, dar nu ştiu cât de prietenos cu bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, în sensul că noi vom acorda o primă de casare a unei maşini mai vechi de 15 ani sau cu o normă de poluare Euro 3 sau mai jos de Euro 3. Această primă de casare va fi de 3.000 de lei, din care 1.500 de lei suportă AFM, iar 1.500 de lei vor trebui suportaţi din bugetul propriu al fiecărei unităţi administrativ-teritoriale”, a afirmat şeful AFM.
De aceea, o componentă care poate bloca implementarea programului în unele localități este bugetul local. Prin urmare, așa cum era de așteptat dată fiind modalitatea de finanțare din două surse – AFM și autoritățile locale -, noul program ar putea fi disponibil numai în localitățile care își permit să acopere jumătate din suma de 3.000 de lei menționată de ministru.
SURSA: economica.net