Teste de rezistenţă la pasajul peste calea ferată din Miercurea-Ciuc, care a trecut printr-un amplu proces de reînnoire, în cadrul unui proiect european, vor avea loc în această săptămână, iar recepţia ar urma să se facă în data de 22 decembrie.
Viceprimarul municipiului Miercurea-Ciuc, Bors Bela, a declarat marţi, pentru AGERPRES, că testarea capacităţii portante a pasajului peste calea ferată va începe în data de 14 decembrie şi va avea două componente, respectiv încercarea în regim static şi încercarea în regim dinamic.
„La încercarea în regim static vor fi amplasate pe pasaj, între cele două deschideri, 32 de camioane cu o încărcare de câte 30 tone fiecare, ceea ce înseamnă, per total, aproape 1.000 tone. (…) Acestea vor fi poziţionate unul lângă altul, conform unei reţete specifice. (…) La încercarea în regim dinamic se va folosi un vehicul greu, un camion încărcat, cu două axe, fiecare cu 10 tone pe osie, ce va circula pe pod cu o viteză constantă, prima dată cu 10 km/h, apoi se măreşte viteza la 20 de km, 30 de km, 40 de km şi la final cu 50 de km/h”, a declarat Bors Bela.
El a subliniat că, în acelaşi timp, vor fi montaţi senzori pe toate picioarele podului, pentru a testa rezistenţa acestuia.
Cele două teste sunt programate să se desfăşoare în perioada 14-17 decembrie, dar dacă vremea va fi corespunzătoare, este posibil să se finalizeze mai repede.
Bors Bela a precizat că testarea statică va fi una spectaculoasă, fiind singura dată când pe pasaj se va afla o încărcătură de o mie de tone.
„Va fi, de fapt, prima şi singura dată în care pasajul reînnoit va primi o încărcare de 1.000 de tone. Deci, în mod normal, nici după inaugurare, camioanele nu vor traversa pasajul, dar pentru a şti capacitatea exact portantă a pasajului sunt necesare aceste teste, care sunt esenţiale pentru recepţia lucrării”, a explicat viceprimarul.
El a mai afirmat că dacă rezultatele testelor vor fi corespunzătoare, în data de 22 decembrie va avea loc inaugurarea pasajului.
„Eu nu pot să-mi imaginez că după testele de săptămâna asta să avem un rezultat negativ, dat fiind faptul că, până acum, toate testele, şi la grinzi şi la beton, toate au ieşit ok, deci şi testul acesta de capacitate portantă va ieşi ok şi atunci putem face o mică în inaugurare, pe 22 decembrie, şi Moş Crăciun va aduce locuitorilor oraşului şi acest pasaj”, a arătat Bors Bela.
Viceprimarul a punctat că lucrările au început în data de 26 aprilie 2022, iar pe parcursul acestora au apărut numeroase provocări, care au fost depăşite cu succes.
„A fost o experienţă de viaţă, pot să zic, cu foarte multe încercări, cu mii de ore petrecute pe şantier, cu mii de ore petrecute în şedinţe, fiindcă am avut foarte, foarte multe provocări, dat fiind faptul că este vorba despre o reabilitare, despre o ‘reconstrucţie’, să zic aşa, deci nu vorbim aici despre o construcţie nouă. Bineînţeles, pe parcursul execuţiei au apărut foarte multe lucruri care nu au putut fi prevăzute, aşa că întotdeauna a trebuit să vină proiectantul să vadă cum e pe teren, fiindcă degeaba faci tu măsurătorile mai dinainte, când te apuci de demolat, după aia vezi care este situaţia, de fapt. (…) Cred că noi, cu această lucrare, iarăşi am făcut o mică istorie în oraş, chiar şi dacă vorbim doar de un pasaj peste calea ferată, dar acest pasaj este esenţial, fiindcă taie, de fapt, oraşul în două. (…) Eu sunt foarte bucuros şi cred că este cel mai mare cadou anul acesta pe care pot să primesc, dacă pot să zic aşa, de Crăciun, în afară de familie, evident”, a spus viceprimarul.
Acesta a apreciat şi susţinerea primită atât din partea locuitorilor oraşului, cărora le-a mulţumit pentru răbdare, cât şi a unor persoane care locuiesc în alte zone sau chiar în alte ţări şi care i-au transmis că abia aşteaptă să vadă rezultatul final al proiectului.
Bors Bela a mai punctat faptul că pasajul peste calea ferată „a avut o viaţă destul de lungă”, ţinând cont că în data de 11 decembrie a împlinit 50 ani de la inaugurare.
Informaţiile furnizate de viceprimarul municipiului arată că valoarea totală a proiectului ce a vizat reconstrucţia şi reconfigurarea pasajului peste calea ferată este de aproximativ 60 de milioane de lei.
Reînnoirea pasajului pestea calea ferată de la Miercurea-Ciuc face parte dintr-un amplu proiect al municipalităţii, intitulat „Reducerea emisiilor de carbon în municipiul Miercurea-Ciuc prin investiţii bazate pe Planul de Mobilitate Urbană Durabilă”, care vizează şi reabilitarea autogării şi a mai multor străzi din oraş, achiziţionarea de autobuze ecologice şi implementarea unui sistem de management al traficului.
Podul peste calea ferată de la Miercurea-Ciuc reprezenta, la data construcţiei, a doua cea mai mare construcţie de beton armat din Transilvania, după viaductul Caracău (tot în judeţul Harghita – n.r.), la realizarea sa lucrând, în mare parte, deţinuţi. AGERPRES