În anul 1992, la 20 septembrie, Parcul Primăriei din Luduş cunoştea o efervescenţă culturală deosebită la care participau notabilităţile oraşului, un numeros public şi personalităţile culturale Radu Ceontea, Serafim Duicu, Paul Everac, Pompeiu Hărăşteanu şi Eugen Todoran. În prezenţa primarului Emil Marian a avut loc dezvelirea busturilor lui Mihai Eminescu şi George Coşbuc, opere ale sculptorului şi scriitorului Ion Vlasiu, născut la Lechinţa de Mureş în anul 1908. Se încheiau astfel în mod fericit, demersurile primarului din perioada 1991- 1992, Ioan T. Oltean, de a cinsti prin monumente durabile pe cele două personalităţi culturale ale românilor.
Istoria necunoscută a bustului
După euforia dezvelirii bustului lui Mihai Eminescu au început să se audă comentarii despre calitatea artistică a operei de artă pe motiv că „este adus de spate”, că „are capul plecat” şi nu seamănă cu visătorul care privea spre stele, spre viitor. „Au fost voci care s-au hazardat să se gândească la topirea actualului bust pentru că nu seamănă….În acest moment îmi propun să aduc clarificări cu privire la cele două busturi”, spune Marian Balea, pe atunci implicat în conducerea politică a oraşului şi iubitor fervent al artei poetice.
În vara anului 1991, Marian Balea a avut ocazia să-l cunoască pe colonelul Teodosiu, un mare iubitor al creaţiei eminesciene şi în urma unei discuţii cu el a aflat că un bust a lui Eminescu a fost amplasat lângă cetatea din Tîrgu-Mureş, iar apoi a fost retras şi depozitat la Primăria Tîrgu-Mureş. A doua zi, Marian Balea a vorbit cu primarul Ioan T. Oltean care a fost încântat de ideea de a amplasa în Luduş un bust al poetului. „Am fost delegat să vorbesc cu şeful de la Cultură, Serafim Duicu în vederea obţinerii aprobărilor necesare”, spune Balea. În scurt timp au fost primite aprobările, dar senatorul Radu Ceontea i-a spus lui Marian Balea povestea bustului şi s-a oferit să intermedieze o întâlnire a primarului Ioan T. Oltean cu maestrul Ion Vlasiu pentru achiziţionarea mulajului de gips a sculpturii. La întâlnire s-a convenit achiziţionarea a două opere, George Coşbuc alăturându-se lui Mihai Eminescu. „Modul de amplasare a celor două busturi a fost hotărâtă prin consultarea mai multor specialişti printre care sculptorul Batin Rusu din Cluj-Napoca (….). Varianta a fost aleasă de Ion Vlasiu pentru că era cea care punea în valoare opera marelui artist, dar ……din motive independente de voinţa primarului Oltean s-a întârziat turnarea”. Motivul este unul simplu, dar caracteristic pentru noi „cei în custodia cărora a fost depozitat bronzul donat de luduşeanul Lelian Russe l-au folosit în alte scopuri”, adaugă Marian Balea.
Inaugurare fără iniţiator
Onoarea dezvelirii monumentelor a revenit următorului primar care la sfaturile celor din jurul său a modificat proiectul iniţial care diferă de amplasarea actuală. „Din acest motiv, Ioan T. Oltean şi Ion Vlasiu au refuzat să participe la festivitatea de inaugurare. Înainte de dezvelire, acesta din urmă a fost foarte nemulţumit de modificarea nefericită a proiectului de amplasare şi reacţia sa a fost justificată: „Primarul mi-a promis că nu se va abate de la proiectul meu şi uite că mi-a distrus opera”, ar fi spus maestrul Vlasiu. Dacă este aşa rămâne la latitudinea fiecărui trecător, a fiecărui privitor, a fiecărui iubitor de artă, de cultură.
Iubitori de artă
Despre opiniile împărţite ale luduşenilor argumentăm cu spusele maestrului Batin Rusu, autorul monumentului de la mormântul lui Mihai Viteazul de la Turda: „Sunt mai multe feluri de iubitori de artă: Cei cărora le place şi ştiu de ce; Cei cărora le place şi nu ştiu de ce; Cei cărora NU le place dar nu ştiu de ce…”. Poate că ar mai fi o categorie, a celor care nu le place şi ştiu de ce. În ciuda acestora din urmă, Marian Balea spune că „În pofida nerespectării proiectului de amplasare consider că EMINESCU de la Luduş este cel mai real şi mulţi vor râde (….). Interiorul sufletului e pus pe chip. Priviţi spre George Coşbuc, are faţa brăzdată de vânt a ţăranului pentru care a scris”.
Acestea sunt amănunte care pot să deschidă o discuţie în ceea ce priveşte refacerea proiectului iniţial sau încadrarea celor două busturi într-un nou ansamblu, dar pe moment important este că acele două monumente polarizează la momente aniversare, dar nu numai atunci, atenţia elevilor din oraş iar trecătorilor le reaminteşte de cultura naţională.
Ioan A. Borgovan